Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Poslechněte si: Co vzbudilo největší dohady na představení Strategie 2020

29. 9. 2013
EDUin
strategie

Těm, kteří se nedostali na seminář pořádaný ministerstvem školství k prvnímu představení Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, nabízíme stručné shrnutí, nahrávku a prezentaci ze semináře. Bylo do jisté míry překvapující, že nejživější debata se vedla o smyslu školy a cílech vzdělávání. Nahrávku v délce 180 minut najdete ZDE, podrobnější popis a minutáž jednotlivých vystoupení najdete níže. Promítanou prezentaci si můžete stáhnout ZDE, kompletní dokument určený k diskusi si najdete ZDE.

 

Úvod  o politických souvislostech (Petr Černikovský  00:03:10 – 00:10:20)

  • Příprava strategie pokračuje a má politickou podporu.
  • Její text ještě není definitivní, teprve vzniká a bude možné ho připomínkovat.

Jak vznikal dosavadní text Strategie 2020 (Petr Černikovský 00:10:30 –  00:42:00)

  • Tři cíle – zlepšit výsledky žáků, spravedlivost ve vzdělávání, posílení postavení škol.
  • Cílem vzdělávání má být kvalita, ale není zcela jasné, co tím míníme.
  • V našem vzdělávacím systému jsou velké rozdíly mezi školami. Situace je vážná.
  • Musíme usilovat o zlepšení, ale nejde o zlepšení v PISA, ale v připravenosti dětí pro život.
  • Máme velký problém se spravedlivostí ve vzdělávání. Jak si definujeme spravedlivost.
  • Škola ztrácí své postavení a výlučnost. Ale v socializaci a motivaci je stále nezastupitelná. Jak jsme schopní zjišťovat zlepšení v této oblasti.

Debata k cílům (různí diskutující, místy horší slyšitelnost  00:42:00 – 01:34:30)

  • Jsou cíle vhodně stanovené, nevytratila se jako cíl zaměstnatelnost a uplatnitelnost absolventů?
  • Co se rozumí zlepšením výsledků ve vzdělávání?
  • Jak dosáhnout motivace žáků k učení?
  • Budeme se muset umět vyrovnat s tím, že bude nutné čelit padesátiprocentní nezaměstností?
  • Co si představujeme pod spravedlivostí ve vzdělávání?  Je spravedlivé i pro nadané?

Jakými typy opatření lze těchto cílů dosáhnout (Petr Černikovský 1:35:00 – 2:12:00)

  • Čtyři  opatření – zlepšení průchodnosti vzdělávací soustavy, jasnější vymezení cílů a podmínek vzdělávání, podpora učitelů a učení.
  • Klíčová role učitelů. Potřebujeme standard profese a kariérní systém.
  • Je třeba snížit diverzitu středních škol.
  • Specializace by měla přijít až po střední škole.
  • Potřebujeme Národní program vzdělávání? Má to být prostředek k modernizaci kurikula?
  • Je nutné změnit způsob hodnocení, přejít k formativnímu hodnocení.
  • Je třeba dobudovat systém získávání dat o výsledcích žáků.
  • Nedělat radikální změny, raději učit jednotlivé aktéry lépe fungovat v dnešním systému.
  • Aktéři vzdělávání se spolu musí naučit lépe komunikovat.

Jak konkrétně se to dá udělat (Petr Černikovský 2:12:00 – 2:18:50)

  • Nástroje veřejné politiky: regulace (zákony), ekonomické nástroje (financování, informace (komunikační nástroje).
  • Nepředpokládá se vznik nových zákonů, spíše se půjde cestou novel.
  • Financování musí být stabilní a předvídatelné.
  • Informační politika byla do této doby zanedbávanou částí vzdělávací politiky.

Debata (různí diskutující, místy horší slyšitelnost 2:19:00 – 2:58:00)

  • Strategie se nevěnuje rodičům.
  • Vzdělávání se neodehrává jen ve škole, strategie to nezohledňuje.
  • Není zohledněna role zaměstnavatelů.
  • Nemáme v systému příliš mnoho prvků volné soutěže a trhu?
  • Strategie jde proti hlavnímu proudu uvažování veřejnosti o vzdělávání.
  • Strategii bude pravděpodobně schvalovat až příští vláda.
  • I politici už mnohem víc uvažují o kontinuitě vzdělávací politiky.

 

Připomínky k dokumentu i debatě lze adresovat na vzdelavani2020@msmt.cz.

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články