Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme krátké shrnutí koncepčního rámce zjišťování úrovně „globálních kompetencí“ v rámci šetření PISA, které se bude konat v roce 2018. Česká republika se bohužel do této části šetření nezapojí, podle slov Ondřeje Andryse (ČŠI) v důsledku přílišné finanční náročnosti. Dokument v původním znění najdete ZDE, krátké shrnutí připravila Jana Palečková.
V projektu PISA probíhá testování ve tříletých cyklech, v každém cyklu jsou žáci testováni ve třech oblastech (čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost) doprovázených dotazníkovým šetřením. Kromě tohoto základního „povinného“ modulu mají země v každém cyklu možnost zapojit se do testování a dotazníkového zjišťování i v jiných oblastech, např. oblasti finanční gramotnosti, oblasti týmového řešení problémů, a využít další dotazníková šetření, např. dotazníky pro rodiče, učitele).
Assesssment Framework (v českých publikacích o PISA mu říkáme Koncepční rámec) je velmi důležitý dokument, jakési teoretické východisko pro veškerá zjišťování v dané oblasti. Např. koncepční rámec pro oblast přírodovědné gramotnosti obsahuje definici přírodovědné gramotnosti spolu s detailním strukturovaným popisem různých druhů znalostí a dovedností, které chce PISA zjišťovat, určuje, jaké budou oblasti „učiva“, z jakého prostředí budou testové úlohy, jaký podíl testových úloh bude ověřovat ten který typ znalostí či dovedností atd., a v neposlední řadě též popisuje, jak budou prezentovány výsledky (celkové výsledky, dílčí výsledky pro různé typy znalostí či dovedností atd.). Framework vždy obsahuje též příklady testových úloh spolu s jejich klasifikací (jaké znalosti či dovednosti úloha měří, z jakého je kontextu atd.).
Dokument OECD – Global competency for an inclusive world
Dokument obsahuje první návrh koncepce zjišťování úrovně „globálních kompetencí“ v rámci šetření PISA v roce 2018. Na jeho přípravě se podílela expertní skupina[1], návrh měly možnost komentovat zúčastněné země.
V současné době je na základě tohoto dokumentu vyvíjen tzv. assessment framework (neboli koncepční rámec) pro oblast globálních kompetencí a následně jsou vyvíjeny také testové úlohy. Sekretariát OECD při tvorbě koncepčního rámce úzce spolupracuje se jednotlivými zeměmi, experty a kontraktory[2]).
Dokument představuje nový, ambiciózní a zatím experimentální přístup, odrazový můstek pro testování v roce 2018. Zaměření na postoje a hodnoty je v komparativním testování naprostou novinkou.
V globalizovaném světě je nezbytné udržovat rovnováhu mezi důrazem na společné hodnoty, které nemohou být zpochybňovány, a prosazováním odlišností a specifických hodnot tak, aby nebyla ohrožena ani rozmanitost ani základní lidské hodnoty.
Globální kompetence je jednou z různých dimenzí toho, co by se měli lidé naučit. OECD začíná připravovat širší koncepční rámec The Future of Education and Skills: OECD Education 2030 Framework (konzultuje jej průběžně se zainteresovanými členskými zeměmi). Tento začínající projekt by měl poskytnout představu o tom, jaké znalosti, dovednosti, postoje, hodnoty a kompetence budou lidé potřebovat pro život v roce 2030 (globální kompetence bude jeho součástí). Koncepční rámec tohoto projektu bude obsahovat podklady pro zjišťování všech těchto aspektů, výsledky měření pak budou sloužit nejen zpětnému zdokonalování a úpravám koncepčního rámce, ale budou užitečné zejména pro tvorbu systémových vzdělávacích doporučení na různých úrovních.
Zjišťování globální kompetence PISA v roce 2018 by mělo poskytnout informace o tom, jak jsou vzdělávací systémy jednotlivých zemí úspěšné ve výchově mladých lidí k vytváření rozmanité společnosti bez násilí. Je možné, že bude obdobné zjišťování zahrnuto i do dalších cyklů projektu OECD TALIS [3] , takže by mohla být analyzována též efektivita přípravy učitelů.
Zjišťování globální kompetence PISA v roce 2018 by mělo poskytnout odpovědi na následující otázky:
Takto OECD navrhlo definici globální kompetence
Globální kompetence je schopnost jedince analyzovat globální a interkulturní záležitosti kriticky a z různých pohledů za účelem pochopení toho, jak rozdíly a odlišnosti ovlivňují vnímání, soudy a myšlenky nejen jeho, ale i ostatních. Je to schopnost zapojit se do otevřených, vhodných a efektivních interakcí s lidmi z rozdílných prostředí na základě sdíleného respektu k lidské důstojnosti.
Globální kompetence je komplexní výukový cíl. Abychom se mohli pokusit ji měřit, je nutné ji „rozložit“ do více dimenzí a v těch poté najít její měřitelné složky. Testování PISA 2018 bude zaměřeno na kognitivní složky, jakými jsou např. znalost a porozumění, analytické dovednosti či kritické myšlení, a které lze prezentovat na kognitivních škálách. Prostřednictvím žákovských dotazníků pak budou shromažďována data např. o žákově schopnosti empatie či o jeho postojích (např. otevřenost), které mu teprve umožňují efektivně využívat své interkulturní znalosti a dovednosti.
V PISA 2018 budou výsledky měření globální kompetence prezentovány na jediné škále, která bude ukazovat, do jaké míry si patnáctiletí žáci osvojili a jsou schopni využívat znalost a porozumění globálním problémům, interkulturní znalost a porozumění a analytické a kritické myšlení.
[1] v projektu PISA je pro každou testovanou oblast či pro dotazníková šetření vždy ustavena expertní skupina složená z odborníků z různých zemí
[2] organizace, které tvoří tzv. mezinárodní konsorcium, a ve spolupráci se sekretariátem OECD řídí a realizují celý projekt na mezinárodní úrovni
[3] dotazníkové šetření učitelů (Teaching and Learning International Survey), které realizuje ČŠI.