Dobeš změnil názor na selekční testy, zaslouží pochvalu

EDUin vítá, že ministr chce diskutovat o smyslu plošného testování, a nabízí několik otázek, které by bylo dobré vedení ministerstva školství položit.

 

Praha 16. listopadu 2011 – Ministr školství zaslouží uznání za rychlost, s níž reagoval na argumenty odborné veřejnosti a změnil názor na způsob využití plošných testů na základních školách. Během jednoho týdne přešel od jednoznačného souhlasu se selekčním testováním k výzvě k diskusi, jak zajistit dětem lepší budoucnost. Pro začátek by bylo dobré, kdyby odpověděl na tyto otázky.

 

  • Jak mohou testy, které vycházejí z minimálních standardů, dle ministrových slov tedy odpovídají znalostem a schopnostem žáka „čtyřkaře“, jakkoli sloužit k „provazování základních a středních škol“? Jen výjimečně budou žáci, kteří v nich neuspějí, právě těmi, kdo usilují o maturitní studium.
  •  

  • Jakou užitečnou zpětnou vazbu mohou učitelé na základě takto pojatých „minimálních“ testů dostat? A k čemu jim bude ve chvíli, kdy „otestované“ dítě už ze školy odchází? Ať už na víceleté gymnázium nebo později na střední školu.
  •  

  • Proč ministr běžně zaměňuje pojmy standardy a testy? Není si vědom rozdílu mezi nimi? Vzdělávací standard může být částečně ověřován testem, ale rozhodně to není totéž.
  •  

  • Opravdu ministr věří tomu, že hlavním problémem našeho vzdělávacího systému je, že dítě s mentální retardací se může stát bakalářem? Jestliže tomu tak není, proč tento příklad tak často opakuje?
  •  

  • Skutečně bude plošné testování ve srovnání se státní maturitou levný projekt? Už v tuto chvíli se mluví o investicích ve výši zhruba 450 milionů korun (vývoj testů a testovací portál), další velké investice pravděpodobně spolkne obměna počítačů na základních školách, které zatím nejsou k online testování vybaveny. Tady může jít i o miliardy. Počítá ministerstvo s těmito investicemi?
  •  

  • Proč ministr „zahajuje diskusi“ o testech a jejich využití zmateným výrokem, který musí o pouhý týden později popřít?

 

Citace mediálních vystoupení ilustrující proměnu ministrova názoru najdete v příloze pro editory.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „ Nevíme, co oznámí ministr Dobeš na tiskové konferenci v pondělí 21.11., ale patrně potvrdí názorový obrat, který je ve vztahu k plošnému testování za poslední týden patrný. Je sympatické, že ministr reaguje na výtky svých oponentů, ale pokud skutečně o diskusi stojí, možná by bylo dobré, kdyby pro začátek jasně zodpověděl několik podstatných otázek, které už několik měsíců zůstávají bez odpovědi. Pondělní tisková konference je k tomu ideální příležitost. “

 

Kontakty:
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o. p. s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

 

  • Citujeme výroky ministra školství Josefa Dobeše k zavedení plošných testů po páté a deváté třídě a jejich využití k třídění dětí.
  •  

    • MfD 9. 11. – Ministr reaguje na návrh Asociace aktivních škol, aby nesložení testu znamenalo zamezení přístupu k maturitnímu studiu. „Pánbůh zaplať za tento postoj. Kdo neudělá standard v pětce, tak je přirozené a jasné, že by neměl být přijat na víceleté gymnázium.“
    •  

    • 20 minut Radiožurnálu, 10. 11.„Není to žádný plán, ale narážíte na mého poradce, pana ředitele Klause, který tohle prohlásil pro jeden deník a já jsem řekl, že je to dobré, že se otevřela diskuse obecně o pětkách a devítkách.
      … já říkám pojďme od začátku se bavit o tom, je to zpětná vazba pro školy, rodiče a děti, nebo to může mít ještě nějaký přesah?
      …pokud máme v tomto systému dítě mírně mentálně retardované, tak tím, že máme tu prostupnost a platíme za každé dítě, tak má šanci dosáhnout bakalářský titul, a to je špatně a pojďme se bavit, co proti tomu budeme dělat.“
    •  

    • Metro, 14. 11.„Já to uvítal s tím, že jsem rád, že se diskuse otevřela, neřekl jsem, že se s tímto názorem plně ztotožňuji. Chci otevřít diskusi k tomu, že tu máme standardy, které mají sloužit buď jen té základní škole, nebo to má provazovat střední školy? Myslím si, že by to mělo nějakým způsobem být provázáno, ale ne v té brutální čistě analytické podobě pana poradce Klause. Jako psycholog vím, že dítě může z nervozity v jednom testu selhat, že může mít doma složitou situaci, a už podává horší výkon. Takže bavme se o tom, ale buďme citliví k podmínkám dítěte a zvažme i opakované testovaní, nebo že se vedle testování přihlédne k jeho dlouhodobému průměru.“
    •  

    • MfD 15.11.„Rád bych prohlásil, že neplánuji české děti kastovat, škatulkovat ani násilím rozdělovat na budoucí studenty a učně, jak se objevilo v médiích. … Standardy vznikly pro minimální úroveň, která odpovídá znalostem a schopnostem žáka „čtyřkaře“. Návrh, aby dítě, které takové učivo nezvládne, nešlo studovat na střední školu s maturitou, má tedy určité opodstatnění. … Stres z nemoci nebo dění v rodině mohou takovou zkoušku negativně ovlivnit. Proto pojďme otevřít další téma – umožníme žákům opakovat testy?“

     

  • Starší tiskovou zprávu popisující slabá místa návrhu najdete ZDE, blog na stejné téma pak ZDE.
  •  

  • Tiskovou zprávu o likvidaci metodické podpory učitelů najdete ZDE.
  •  

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
  •  

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na
    http://fertek.blog.respekt.ihned.cz
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

1 komentář k "Dobeš změnil názor na selekční testy, zaslouží pochvalu"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Drahoslava Křížová
Drahoslava Křížová
4 years 10 months ago
Testování výstupních znalostí žáků 5. a 9. tříd jsem přivítala. Pracuji ve školství 32 let a už dávno jsem o něčem takovém přemýšlela. Existuje sice povinný RVP ZV (rámcový vzdělávací program), který má nahrazovat jednotné osnovy, ale měla by být sjednocena i úroveň zvládnutí povinného učiva. Jen ten, kdo nemá zkušenosti s tím, jak mají žáci ZŠ „zvládnuté“ základní učivo, se může bránit pokusu přimět žáky, aby na ZŠ nejen docházeli, ale aby se tam věnovali tomu zásadnímu – tedy vzdělávání se. O totéž by měli mít zájem také rodiče – bohužel je mnohdy jejich pohodlí důležitější než skutečné znalosti… Více »
wpDiscuz