Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Nečasova představa o opravě státní maturity je nereálná

14. 6. 2012
EDUin
logo_EDUinfo

V debatě o změnách ve státní maturitě je třeba se vyvarovat starých chyb, neobejdeme se bez nového definování cílů a smyslu vzdělávání.

Praha 14. června 2012 – Premiér Nečas řekl, že státní maturita v dnešní podobě je mrtvá. Zároveň nově definoval její cíle. Ty jsou ale nereálné, potenciálně škodlivé pro vzdělávací systém a vracejí maturitní debatu opět na začátek. Bez jasného definování, k čemu nám vlastně maturita má sloužit, a jaké mají být cíle vzdělávání, se přitom neobejdeme. EDUin, o.p.s. nabízí výsledky takové debaty, kterou v současné době rozvíjí ve spolupráci s odbornou veřejností.

Premiér stanovil tři „nové“ cíle pro opravený model státní maturity:

Nepodkročitelný standard maturitního vzdělání.

Komentář: Splnitelný, ale obtížný cíl. Zatím nemáme standard středoškolského vzdělávání. Ten by navíc musel být přizpůsobený širokému spektru velmi různých středních škol.

 

Možnost srovnávat jednotlivé střední školy stejného typu.

Komentář: Žebříčky škol v jakékoli podobě ničemu nepomohou. Zkušenosti ze světa ukazují, že vedou k ještě větší selektivitě systému a přitom nevypovídají nic o tom, jakou přidanou hodnotu ke vzdělávání žáka dala sama škola. Vyspělé země se mnohem více soustředí na to, aby hodnocení a testování vypovídalo především o tom, jaký pokrok dělá průběžně jednotlivý žák, což vypovídá o tom, jak dobře jej škola dokázala rozvíjet.

 

Nahradit přijímací řízení na vysoké školy.
Komentář: Maturitní zkouška, která má ověřit „nepodkročitelný standard“ nemůže být zároveň zkouškou, která rozdělí uchazeče o vysokoškolské studium podle kvality. Půjde o marný pokus a další plýtvání energií a penězi. Důkazem je právě končící a mimořádně nákladný pokus o zavedení vyšší maturity.

Cíle Nové státní maturity je tedy třeba znovu definovat. Neobjedeme se bez ujasnění toho, jaké jsou vlastně cíle celého vzdělávacího systému. O probíhajícím projektu EDUin podpořeným Nadací Open Society Fund Praha, který se věnuje cílům vzdělávání, získáte základní informace ZDE.
 

Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Premiérovo vyjádření je překvapivé minimálním pochopením toho, kde a proč se nová státní maturita po dvou letech ověřování ocitla. Přesně s těmito cíli před lety projekt státních maturit začínal a právě jejich neslučitelnost v jedné zkoušce přispěla k zásadním pochybnostem o užitečnosti zkoušky. Pokud nechceme opakovat stejnou, tedy dlouhou a mimořádně nákladnou a neúspěšnou cestu, je třeba si nejdříve říct, co je vůbec cílem vzdělávání a podle toho posuzovat nástroje, jako je maturitní zkouška. Co například získáme maturitním srovnáváním gymnázií? Jak to přispěje k tomu, aby jejich absolventi byli úspěšní v dalším studiu i profesním uplatnění? Jak k témuž pomůže, že maturita bude vstupenkou na vysokou školu? V čem to vylepší současný stav? Opravdu známe na tyto otázky odpověď, nebo se jen poslepu vrháme do dalšího kola pokusů o novou podobu maturity?“

 

Kontakty:

· Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605 967 368

Poznámky pro editory:

  • Návrh EDUinu na čtyři kroky k udržitelné státní maturitě najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články