Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Praha 3. září 2012 – Krátká studie s názvem Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislostiuvádí do reálných souvislostí všeobecně rozšířenou představu, že učitelské platy jsou slušné, protože se vyhouply nad průměr. Studie dále komentuje dlouhodobé důsledky nízkých platů ve školství a nízkých investic do oblasti vzdělávání obecně.
Studie vznikla v rámci think tanku IDEA při CERGE-EI (projektu Národohospodářského ústavu AV ČR), a jejími autory jsou Daniel Münich a Jan Straka. Studie upozorňuje na dlouhodobě nízkou úroveň učitelských platů a vysvětluje, že nelze vycházet jen z toho, že v současné době jsou učitelské platy nad průměrem České republiky. Pokud chceme zajistit, aby se o práci ve školství zajímali kvalitní absolventi, musíme učitelské platy porovnávat s platy ostatních zdejších vysokoškoláků s obdobnou délkou praxe.
Autoři studie spočítali, že 70–90 % vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší plat než průměrný učitel. V tomto srovnání se ukazuje, že například učitel po patnácti letech praxe má v průměru poloviční plat než jeho kolega z ročníku, který si nevybral profesi učitele. V tomto ukazateli patříme mezi zeměmi OECD k nejhorším. Hůře jsou na tom už jen Island, Maďarsko a Slovensko.
Studie dokládá, že tento fakt má zásadní vliv na to, kdo má zájem o vykonávání učitelské profese, a podprůměrné výsledky vzdělávacího systému prokazatelně snižují výkonnost ekonomiky v České republice.
Celou dvacetistránkovou studii si můžete přečíst ZDE.
Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Studie je aktuální zvlášť v situaci, kdy vláda a Ministerstvo školství dál škrtají výdaje směřující do vzdělávání a mnohé školy musí omezovat vzdělávací nabídku pro žáky. Studie dokládá, že to má nejen dlouhodobý negativní vliv na to, kdo se o učitelskou profesi zajímá, ale i přímý vliv na efektivitu ekonomiky. Představa, že šetřit na vzdělání se vyplatí, je mylná a čísla to dokládají zcela jednoznačně.“
Kontakty:
· Daniel Münich, spoluautor studie, ekonom CERGE-EI
e-mail: daniel.munich@cerge-ei.cz, tel.: 224 005 175
· Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605 967 368
Poznámky pro editory:
Starší studii IDEA při CERGE-EI pojmenovávající důsledky nízkých investic do vzdělávání najdete ZDE.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.