Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Hodnocení plánovaných kroků MŠMT v následujícím školním roce

1. 9. 2016
EDUin
7851463872_a3dedebfbf_z

V otázce podpory učitelů a inkluze postupuje ministerstvo školství v rámci Strategie pro vzdělávání 2020. Provedení ale v některých případech vzbuzuje pochybnosti. Státní maturita z matematiky a přijímací zkoušky na SŠ táhnou vzdělávací systém zpět.

Praha, 1. září 2016 – Ministryně školství představila na setkání s profesními a expertními organizacemi ze sféry vzdělávání priority následujícího školního roku. Mezi nimi dominuje navýšení platů učitelů, kariérní řád, státní maturita z matematiky. Poprvé by také měly proběhnout povinné přijímací zkoušky na SŠ. Důležité bude sledovat adaptaci škol na nové podmínky poskytování podpory dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.

EDUin předkládá přehled a hodnocení jednotlivých priorit školního roku.

  • Platy učitelů. Je pozitivním signálem směrem k učitelům i do společnosti, že se vláda odhodlala navýšit ostudně nízké platy pedagogů. Osm procent ale ve školách nezpůsobí žádnou změnu, jde o dorovnání dluhu. Ministryně deklaruje stejné tempo navyšování další tři roky. Pro zvýšení atraktivity učitelství zejména u uchazečů o studium na VŠ by ale navýšení muselo být mnohem výraznější. ČR stále zaostává za pouhým průměrem OECD v investicích do vzdělávání.
  • Kariérní řád. Představený návrh je jen dílčím krokem, který sám o sobě představuje přínos pouze v institucionalizaci zavádějícího učitele. Nebyl zahrnut třetí stupeň, bez nějž učitel ztrácí po dvou letech adaptačního období motivaci k dalšímu rozvoji. S ohledem na stav a klesající počty učitelů je otázkou, proč ministerstvo neuvolní přístup do adaptačního období pro všechny absolventy VŠ. Vzhledem k následné atestaci se nabízí optimální prostředek, jak jejich dovednosti posoudit.
  • Státní maturita z matematiky. Aktuální návrh počítá s tím, že se rozšíří počet studijních oborů, v nichž studenti nebudou muset povinnou maturitu z matematiky absolvovat. Návrh ale předpokládá, že v některých oborech budou mít maturanti povinnou jak matematiku, tak cizí jazyk, což by vytvořilo nesouměřitelné podmínky. Stále trvá, že MŠMT nedokáže zdůvodnit, proč povinnou státní maturitu z matematiky zavádí a jaký dopad do systému bude tento krok mít.
  • Přijímací zkoušky na SŠ. Stejně jako u povinné státní maturity z matematiky neexistuje jednoznačná analýza dopadu do systému. Stávající model je zcela výjimečný z mezinárodního hlediska a vrací důraz ve vzdělávání tam, odkud se progresivní vzdělávací systémy vzdalují.
  • Inkluze. S nástupem účinnosti novely školského zákona a paragrafu 16 bude důležité sledovat vývoj přímo ve školách a reagovat na potřeby učitelů. Alarmistické prognózy se sice nenaplňují, ale to není důvod domnívat se, že nebude docházet k problémům. Ty budou velmi pravděpodobně lokální, mohou se ale vyskytnout obtíže systémového charakteru. Česká školní inspekce deklarovala, že bude stav na školách monitorovat.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Jde o dílčí kroky, které v řadě případů skutečně pohnuly doposud zdánlivě nehybnými objekty v krajině vzdělávání. Jde především o inkluzi a platy učitelů. V některých případech, jako třeba řešení nedostatku a kvality učitelů, by ministerstvu slušelo více vynalézavosti. Nevidět, že omezení přístupu k učitelství na absolventy pedagogického studia efektivně brání rozvoji vzdělávání v ČR, je důkazem určité krátkozrakosti. Mlčení okolo pedagogických fakult vzbuzuje otázku, zda je rozvoj učitelství do budoucna myšlen vážně.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články