Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Reformu rámcových vzdělávacích programů komplikují protichůdné tendence

30. 3. 2016
EDUin
5073552229_5a8b9e966d_z

V Praze 30. 3. 2016Na jedné straně potřeba upravit rámcové a následně i školní vzdělávací programy s ohledem na podporu inkluze v českých školách. Na straně druhé evidentní snaha státu zúžit oblasti vzdělávání regulacemi typu povinných přijímacích zkoušek a maturit. Protikladné tendence znesnadňují už tak v mnoha školách nepodařený přechod z jednotných osnov na systém vytváření vlastního vzdělávacího rámce.

Některé současné snahy ministerstva školství (jednotné přijímačky) nesou riziko paušalizace vzdělávání namísto rozvoje prozatím špatně zvládnuté reformy a přechodu na školní vzdělávací programy. Jejich legitimním smyslem je poskytnout školám prostor k tomu, aby hledaly vlastní cesty vzděláváním, a ty úspěšné následně využít jako modelové příklady. Hrozí, že mnoho škol bude – zcela v souladu s přáním rodičů – sledovat úspěšnost u přijímacích zkoušek, změní tím prioritu vzdělávání a smysl školních vzdělávacích programů se zcela vytratí. Ministerstvo školství, ale i zřizovatelé škol, by tento fakt neměli ignorovat, stejně jako by neměli ignorovat to, že velká část škol reálně reformou kurikula neprošla. Je třeba se i objektivně dívat na současné snahy revidovat RVP, ať už dílčím způsobem nebo celkově. Někde se změna nabízí (např. ICT, které je ve svém pojetí a obsahu již překonané), ale celkově je třeba úpravy provádět na základě analýzy toho, co učitelům pomáhá při tvorbě ŠVP, co je pro ně nesrozumitelné, vede k formálnosti apod., ne na základě nepodložených představ, rozhodnutí či lobbingu.

Zároveň je třeba najít smysluplný způsob, jak upravit rámcové a školní vzdělávací programy tak, aby bylo možné vytvářet na jejich základě individuální vzdělávací plány pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Zužování či paušalizace vzdělávacích výstupů takové řešení nepodporují, naopak jej přímo komplikují.

Doporučení:

  • Zveřejnit a vysvětlit pravidla cyklických revizí RVP a jejich důsledky pro školní vzdělávací programy.
  • Snažit se na případné revize ŠVP na školách najít finanční krytí (např. formou rozvojového programu ministerstva), aby změny nebyly čistě formální a neprohlubovaly frustraci učitelů.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Není možné v roce 2005 nastoupit cestu zvyšování vzdělávací autonomie a diverzity škol, během pár let si to rozmyslet a vracet se k jejich regulaci jen proto, že se reforma zdánlivě nezdařila. Jednak mnohde vůbec reálně neproběhla a jednak stát udělal pro její podporu skutečně velmi málo. Navíc s ohledem na proinkluzivní opatření je nutné školám umožnit přizpůsobovat obsah a formu vzdělávání žákům, ne naopak. “

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články