Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Proč se české katedry a fakulty nevyjadřují k palčivým problémům do médií
Letos stejně jako loni se opakuje zvláštní úkaz. V médiích se dohadují kritici státní maturity (k nimž patří autor tohoto textu) s představiteli CERMATu nad testy z češtiny, fyziky a matematiky a jeden by čekal příval článků a stanovisek od odborných pracovišť vysokých škol, učených společností a akademiků, kteří využijí příležitosti a projeví svou erudici a odbornou a společenskou autoritu. Místo toho – ticho po pěšině.
Zvlášť zarážející to bylo loni, kdy si na nekvalitní maturitu stěžovalo peticí skoro patnáct tisíc studentů, vedla se dvouměsíční debata o kvalitě devíti úloh v maturitním testu z češtiny a snaze CERMATu znění úloh před veřejností utajit.
Z pedagogických fakult a kateder češtiny se ozývalo dlouhé mlčení. Kdy jindy by se měli ozvat, než při spuštění tak nákladného a zásadního projektu? A lhostejno, jestli by ho kritizovali, nebo naopak podporovali. Stejně tak bych čekal od představitelů vysokých škol komentáře, v nichž třeba děkani fakult veřejnosti objasní, nakolik je pro ně z hlediska přijímacího řízení maturitní testování použitelné.
Možná jsem někoho přehlédnul, ale jediný veřejně jasně slyšitelný názor vysokoškolského pedagoga patřil Ondřeji Hausenblasovi z Pedagogické fakulty UK, což je ale autor dlouhodobě komentující kvalitu našeho vzdělávání.
Jinak čest učitelského stavu v médiích zachraňovali středoškolští učitelé na obou stranách pomyslné maturitní barikády.
Letos se největší diskuse zvedla okolo testu z vyšší matematiky kvůli jeho obtížnosti a nedostatku času na vypracování. Poprvé se ozvala odborná společnost – Jednota českých matematiků a fyziků. Její členové zkusili test vypracovat a konstatovali, že čas byl opravdu nedostatečný. Ale od té doby je zase ticho, přestože se vede spor o správnost zadání úloh v testu z fyziky a v testu z matematiky je prokazatelná chyba, kterou CERMAT nezaznamenal (podrobněji ZDE).
Možná by příslušní akademici a šéfové kateder oponovali, že je nikdo neoslovil, že by jejich komentář noviny neotiskly.
Jistě, vstoupit do mediálního povědomí vyžaduje dlouhodobou práci, ale je-li velké téma, a tím státní maturita nepochybně je, názorové stránky novin s radostí vítají texty těch, které považují za odborníky.
Jeden z mála publikujících akademiků, který je ochoten dopustit se jasného názoru, profesor Jiří Zlatuška z brněnské Masarykovy univerzity, je toho důkazem.
Stejně jako mediální vytíženost řady vynikajících popularizátorů vědy (Grygar, Komárek, Zrzavý, Novotný, Jungwirth a mnozí jiní). Jenže ti se k aktuálním problémům s politickým přesahem nevyjadřují. Prostě to v našich zeměpisných šířkách a akademických výškách není zvykem.
O českém školství se říká, že k jeho nejslabším článkům patří (ne)schopnost vypěstovat u studentů dovednost zaujmout jasný postoj, vyargumentovat svůj názor a věcně ho hájit, společensky se angažovat. Dvouleté dohady okolo státní maturity paradoxně ukázaly jeden z podstatných důvodů, proč to tak je. Od koho by se to ti studenti měli naučit, že?