Zadání didaktického testu ČJ – základní úroveň

1. Která z následujících vět obsahuje pravopisnou chybu?

A) Lesní plody se na prudkém slunci scvrkly.

B) Tento problém je třeba sprovodit ze světa hned.

C) Procházkou růžovým sadem to určité neskončí.

D) Hasiči se při zákroku nadýchali jedovatých splodin.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 2–4

Je to festival mezinárodní, trvá pět dní, bývá tam tak pětadvacet samostatných programů. Chci, aby to nebylo suchý, tak vymýšlím různý spojení poezie s jinými žánry. Hrajou tam různý kapely, je tam vždycky nějaký divadlo – a teď třeba Slam Poetry, na kterou se určitě spousta klasických básníků bude koukat spatra. (z Internetu)

 

2. Na kterou z následujících otázek nejspíše odpovídá výchozí text?

A) Už třetí rok pořádáš festival poezie v Olomouci. Můžeš ho čtenářům nějak přiblížit?

B) S pořádáním festivalů nemáš velké zkušenosti. Kdo ti pomáhá s přípravou programů?

C) S pořádáním festivalů nemáš velké zkušenosti. Chceš oživovat tvorbu zapomenutých básníků?

D) Už třetí rok pořádáš festival poezie v Olomouci. Proč se vyhýbáš zařazení divadla do programu?

 

3. Který z následujících úseků výchozího textu nejspíše zachycuje osobní vztah mluvčího k festivalu?

A) Chci, aby to nebylo suchý

B) Je to festival mezinárodní, trvá pět dní

C) vymýšlím různý spojeni poezie s jinými žánry

D) na kterou se určitě spousta klasických básníků bude koukat spatra

 

4. Který z následujících výrazů nejpřesněji vystihuje v daném kontextu význam slova žánr?

A) druh umění

B) styl hudebního provedení

C) zobrazení scén s námětem z denního života

D) literární způsob ztvárnění autorovy myšlenky

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 5

Meteorologové včera prodloužili dobu, během které se řeky na celém území republiky mohou zvedat až do úterních 18 hodin. (z denního tisku)

 

 

5. Která z následujících možností odstraňuje chybu v interpunkci výchozího textu?

A) Meteorologové včera prodloužili dobu během které se řeky na celém území republiky, mohou zvedat až do úterních 18 hodin.

B) Meteorologové včera prodloužili dobu během které se řeky na celém území republiky mohou zvedat až do úterních 18 hodin.

C) Meteorologové včera prodloužili dobu, během které se řeky na celém území republiky mohou zvedat, až do úterních 18 hodin.

D) Meteorologové včera prodloužili dobu, během které, se řeky na celém území republiky mohou zvedat až do úterních 18 hodin.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 6–8

Zejména nyní, kdy se firmy boji poklesu zakázek, může být zaměstnání přes agenturu řešeno, jak načas získat práci, nebo dlouhodobou práci najít. Vždy je však nutné vybrat si j agenturu, u které budete mít jistotu, že s vámi podepíše seriózní smlouvu. (MfDnes, upraveno)

 

6. Která z následujících úprav výchozího textu odstraňuje stylistický nedostatek?

 

A) místo vybrat si má být vybrat

B) místo řešeno má být řešením

C) místo může být má být musí být

D) místo poklesu má být pokleslých

 

7. Kterým z následujících slov lze nahradit výraz seriózní tak, aby zůstal zachován význam výchozího textu?

A) solidní

B) výsadní

C) prestižní

D) srozumitelnou

 

8. Která z následujících možností je nejvhodnější úpravou části výchozího textu jak načas získat práci, nebo dlouhodobou práci nafta

A) jak najít práci na čas tak dlouhodobě.

B) jak práci získat načas, případně i dlouhodobě.

C) jak získat dlouhodobě práci nebo i alespoň načas.

D) jak práci najít dlouhodobé, ale získat alespoň na čas.

 

VÝCHOZÍ TABULKA K ÚLOZE 9

Pořadí

Tým

Počet zápasů celkem

Vítězství

Remízy

Prohry

Skóre1

Body celkem

1

SK Slavia Praha

30

17

9

4

45:24

60

2

AČ Sparta Praha

30

17

6

7

53:26

57

3

FC Baník Ostrava

30

15

10

5

51:28

55

4

1. FCBmo

30

16

7

7

43:32

55

5

FK Teplíce

30

16

5

9

40:27

53

6

FC Slovan Liberec

30

12

8

10

35:31

44

7

FK Mladá Boleslav

30

11

9

10

37:36

42

8

FC Tescoma Zlín

30

10

8

12

28:31

36

9

FC Viktoria Pizeň

30

10

8

12

32:37

38

10

FK Viktoria Zižkov

30

10

7

13

35:48

37

11

SK Sigma Olomouc

30

8

12

10

20:26

36

12

FK Baumit Jablonec

30

8

3

13

24:32

33

13

SK Dynamo Č. Budějovice

30

8

8

14

27:35

32

14

SK Kladno

30

6

9

15

31:45

27

15

FC Bohemians1905

30

5

11

14

24:40

26

16

FK SIAD Most

30

4

8

18

31:58

20

1 Skóre = poměr vstřelených a obdržených branek

 

 

9. Který z následujících komentárů nejlépe vystihuje výchozí tabulku?

 

A) Teplice vyhrály dvakrát více zápasů než Sigma a slavily jen o jedno vítězství méně než mužstvo v čele tabulky, nakonec se ale musely spokojit s pátým místem. Oproti Brnu se stejným počtem vyhraných zápasů totiž častěji remizovaly i prohrávaly.

B) Sigma slavila stejné množství vítězství jako Jablonec nebo České Budějovice, častěji ale remizovala a méně prohrávala, a tak se umístila před nimi, na 11. příčce. Inkasovala stejné množství branek jako Sparta, oproti ní jich ale o třetinu méně dala.

C) Most získal třikrát méně bodů než první Slavia. l když vyhrál jen čtyřikrát, mohl si poměrně dost bodů připsat za remízy. Co se týká nastřílených branek, na poslední místo rozhodně nepatřil; co se týká těch inkasovaných, obsadil druhé místo.

D) Baník dosáhl stejného počtu bodů jako jeho konkurent z Brna. Nakonec se mohl radovat z bronzové pozice, ačkoli nevyhrál tolik zápasů jako Brno. Častěji ale remizoval a méně zápasů prohrál. Navíc hned po Spartě nastřílel nejvíce gólů.

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 10

První povídku souboru Směšné lásky jsem napsal v roce 1958 a jmenovala se Já truchlivý Bůh. […] Teprve z určitého odstupu jsem si uvědomil, že ta lehkost a požitek svědčily nikoli o tom, že potem neposvěcená povídka byla čímsi nedůležitým, okrajovým, ale právě naopak, že jsem v ni, jak se říká, poprvé našel sám sebe; tehdy jsem našel svůj tón, ironický odstup od světa i od vlastního života a stal se romanopiscem (potenciálním romanopiscem); teprve od té chvíle začíná můj souvislý literární vývoj, který byl sice nadále plný překvapení, ale v němž už nedošlo k žádné změně orientace. (M. Kundera, Směšné lásky, upraveno)

 

 

10. Kterým z následujících slov lze nejlépe nahradit výraz potenciálním tak, aby smysl výchozího textu zůstal zachován?

A) možným

B) jedinečným

C) významným

D) smysluplným

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 11

Hokejová liga ještě ani nezačata, ale domácí neandrtálci podobně jako v minulých ročnících nenechávají nikoho na pochybách, že jsou divokou nemyslící zvěří a že jí nejspíše i nadále zůstanou. (podle sportovního tisku)

 

 

11. Kterou z následujících spojek lze nahradit výraz ale ve výchozím textu tak, aby byl vztah mezi větami při zachování jejich smyslu vyjádřen přesněji?

A) a

B) než

C) protože

D) jenomže

 

12. Ve kterém z následujících větných celků je chyba v pravopisu velkých písmen?

A) Celní správě a dálniční policii se v úterý podařilo u motorestu Pávov zadržet trojici Rumunů.

B) Mezi liduprázdnými horami poloostrova Sinaj se raní křesťané ukrývali před Římskými pronásledovateli.

C) Nedaleko kostarického pobřeží studují vědci z mezinárodního týmu útočiště kytovců, kterým kdysi hrozilo vyhynutí,

D) Součástí zlínské zoo je i zámecký park zámku Lesná, kde najdete dřeviny a byliny z Evropy, Asie a Severní Ameriky.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 13

Zpočátku se Friedmanovy myšlenky setkávaly s nesouhlasem a dlouho se o něm hovořilo jako o outsiderovi vzdáleném realitě. Zejména jej kritizovali stoupenci keynesiánské teorie, která prosazovala naopak nevyhnutelnost státních zásahů do hospodářství. Friedman si však většinou stál za svým a od 60. let začal ve světové ekonomií převládat jeho neoliberální směr. (Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

13. Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text, a je tedy jeho titulkem?

A) Nikdy se neprosadil

B) Z outsidera hvězdou

C) Od počátku úspěšný

D) Stoupenec zásahů státu

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 14–15

Zoo Dvůr Králové chová největší stádo žiraf v zajetí na světě ve dvou poddruzích; žirafy síťované a žirafy Rothschildovy. V červenci měli zdejší zaměstnanci hned několik důvodů k pořádné radosti — během osmnácti dní se tu narodila čtyři mláďata. Žirafy Rothschildovy rozšířily své stádo o samečka Noela, jehož matkou je samice Nina a otcem samec Tommy, který se teprve nedávno zapojil do reprodukce. Prvním letošním mládětem u žiraf síťovaných je samička Terezka, která se narodila matce Tootsie a otci Dhaifovi. Další narozená žirafa síťovaná je opět samička a dostala jméno Isha. Matkou je třináctiletá Inka a šťastným tatínkem opět samec Dhaifu. Posledním přírůstkem je do třetice samička – jmenuje se Lili. Pro její maminku Lydii to byl druhý porod, otec Dhaifu se radoval již ze Šestadvacátého potomka. Všechna mláďata jsou ve výborném zdravotním stavu. Terezka už chodí s matkou do výběhu, kde ji mohou vidět i návštěvníci a další mláďata s matkami jí budou brzy následovat. (Vzhledem k povaze úloh není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

14. Ze které z následujících publikací byl nejspíše převzat výchozí text?

A) zábavný časopis pro moderní ženy

B) populárně naučný měsíčník o přírodě

C) odborná kniha o zoologii afrických zvířat

D) almanach vydaný k oslavě 50 let existence zoo

 

 

15. Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je v souladu s výchozím textem (ANO), či nikoli (NE):

15.1 Otec samečka Noela za svůj život zplodil přes dvacet mláďat.

15.2 Zoo Dvůr Králové chová největší stádo žiraf síťovaných na světě.

15.3 Jméno mláděte začíná vždy stejným písmenem jako jméno jeho matky.

15.4 Návštěvníci zoo mohou ve výběhu pozorovat nejstarší letošní mládě žirafy síťované.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 16

Český hrdina je tedy bytost povýtce pohádková, která žije výhradně v čase a prostoru mýtu. Aby se však vůbec mohla do tohoto prostoru dostat, je třeba, aby navlékla masku, aby zatajila svůj původ. Proto je převlek jedna z nejužívanějších rekvizit naší pohádky.

Převlek je tu však proto, aby byl odhozen. […] Honza však odkládá rytířský plášť, aby se pod ním mohla objevit selská halena. Teprve jako vítěz se může přiznat ke svému původu, teprve vítězstvím se vlastně legitimuje jakožto muž hodný boje. […] Zůstaňme pň prostém zjištění, že Český Honza žije navzdory všem historickým okolnostem patrně , proto, aby se jednou dočkal, že ten rozpor mezi básní a pravdou, pohádkou a skutečností bude překonán. (J. Jedlička, České typy aneb Poptávka po našem hrdinovi)

 

 

16. Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je v souladu s výchozím textem (ANO), či nikoli (NE):

16.1 Honza odhodí plášť a přizná se ke svému původu až po vítězství.

16.2 Honza se bojem legitimuje jako pohádková bytost, která může za něco bojovat

16.3 Rozpor mezi hrdinou skutečným a pohádkovým je v dnešním světě již překonán.

16.4 Český hrdina je pohádková bytost, která žije v prostoru mýtu díky nasazené masce.

 

 

17. Seřaďte jednotlivé částí textu (A–E) tak, aby byla dodržena textová návaznost:

A) Je to podobná situace jako těsně předtím, než náhle zmizely atlantské tresky,“ říká.

B) Na rozdíl od oné krize si vsak pokles populace tuňáků uvědomuje více lidí.

C) Od roku 1996 Blocková označila víc než tisíc tuňáků, mnohé kvůli sledováni. „Jsme na pokraji katastrofy.

D) Problém je v tom, že ho máme řádí jen na talíři. Vědecká pracovnice Stanfordovy univerzity Barbara Blocková, která tuňáky studuje, říká, že rostoucí

poptávka po suši (kde je kvalitnější maso než v sendviči s tuňákem) ohrožuje

přežití těchto rybích obrů.

E) Tuňáka máme nepochybně rádi.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18

 

Shoda přísudku s podmětem

Tvoří-li podmět několik souřadně spojených jmen, řídí se psaní -i nebo -y těmito pravidly:

1. Je-li mezi podstatnými jmény alespoň jedno rodu mužského Životného, píše se -i. Záleží však i na postavení podmětu vzhledem k přísudku:

a) Předchází-li podmět před přísudkem, píše se -i vždy.

b) Následuje-li podmět za přísudkem, je možná shoda i podle nejbližšího jména několikanásobného podmětu, pokud je toto jméno v množném čísle.

2. Není-li mezi jmény v podmětu jméno mužského rodu životného, píše se -y.

(Pravidla českého pravopisu, kráceno)

 

 

18. Rozhodnete o každém z následujících souvětí, zda je napsáno v souladu s pravidly uvedenými ve výchozím textu (ANO), či nikoli (NE):

18.1 Oblečení, staré obrazy, nádobí, odznaky, hodiny, šperky, knihy a závěsy se vršily ve stáncích trhovců, až z toho měli návštěvníci blešího trhu mžitky před očima.

18.2 Kdyby totiž naše pozvání přijali kromě domácích i zahraniční hosté, náklady celé akce by musely upravovat jak hlavní ekonomka, tak všichni zapojení organizátoři.

18.3 Při veřejném průzkumu sehrály významnou roli maminky na mateřské dovolené, aktivní sportovci a dobrovolní hasiči uvedené obce, pro dostavbu hřiště hlasovali téměř všichni.

18.4 S výměnou obřích terárií se původně nepočítalo, byly tím omezeny možnosti zahrady na další dva roky, takže pečovatelka Joan a její hadí miláčci se velké přízni kolegů zrovna netěšily.

 

19. Rozhodněte o každém z následujících větných celků, zda připouští dvojí výklad (ANO), či nikoli (NE):

19.1 Panu Krbcovi se splní dávný sen, stane se kastelánem na hradě Kulíkov. Přestěhuje se tam i s kocourem Kokešem a spolu vysvobodí sovu Kukulu.

19.2 Ferda mravenec, veselý chlapík s červenou puntíkovanou mašlí, který se ničeho nezalekne, už potěšil několik generací malých čtenářů knížek Ondřeje Sekory.

19.3 Kreslil jsem a kreslil, až se z ošklivého krtka stal hezký a milý krteček, vzpomíná Zdeněk Miller. Dětem se líbí proto, že je vtipný, milý, nemračí se ani se nevzteká.

19.4 Na makovém poli se poprvé setkal motýl s oranžovým cylindrem jménem Emanuel s panenkou, která má červenou sukničku a představila

se jako Maková panenka.

 

 

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 20

Umělecký text

Avšak bratr Minz, jenž jsouce otcem vyřazeného závodníka, protestoval proti výsledku, vskutku rozhodnutím starosty bratra Vévody byl vítězem prohlášen poražený Berta Minz. Pětikoruna však nebyla již po ruce, i nařízeno Vocenilovi, by minci tu, až z něho vyjde, předal právoplatnému držiteli.

A tu druhého dne, když Berta dožadoval se stříbrné pětikoruny, odevzdal jemu Vocenil z nařízení pana učitele Picka dvě kovové koruny a padesát haléřů, řkouce, že více z požité pětikoruny z něho nevyšlo. (J. Škvorecký, Ze života lepší společnosti)

 

Odborný text

Sponu v tvaru přítomného času můžeme někdy vynechat, takže přísudek je vyjádřený pouze podstatným jménem (Mladost radost), přídavným jménem (Otec nemocný), příčestím trpným (Vrah dopaden) nebo příslovcem (Okna dokořán).

(Učte se s námi skladbě češtiny)

 

20. Rozhodnete na základě odborného textu, který z následujících úseků uměleckého textu obsahuje přísudek beze spony:

A) až z něho vyjde

B) a tu druhého dne

C) Berta dožadoval se

D) i nařízeno Vocenilovi

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 21–22

Někteří zájemci o práci mají motivační dopis připravený v jedné verzi pro všechna místa, o která se ucházejí. Ti, kdo vybírají, by však měli především hledat známky individuálního zájmu kandidáta o místo. U životopisů je třeba se zabývat nejen úrovní jejich zpracování, „mezerami“ způsobenými tím, že dotyčný kandidát nějakou dobu nepracoval, a zkušenostmi, které získal na předešlých místech. Je podezřelé, když jsou údaje o některém z minulých zaměstnání znatelně stručnější, než je tomu u jiných. Autor životopisu k tomu má pravděpodobně nějaký důvod, a ten by měl být odhalen. (Vzhledem k povaze úloh není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

21. Komu je nejspíše určen výchozí text?

A) zaměstnavatelům, případně pracovníkům personálních oddělení

B) zájemcům o práci, kteří si hledají zaměstnání pouze přes internet

C) čerstvým absolventům středních, vyšších odborných a vysokých škol

D) lektorům na úřadech práce, kteří učí nezaměstnané ucházet se o práci

 

 

22. Které z následujících tvrzení nejlépe odpovídá výchozímu textu?

A) Uchazeči o prácí, kteří v minulosti z různých důvodů nepracovali, bývají zaměstnavatelům podezřelí.

B) Je vhodné, aby uchazeči o práci rozesílali své motivační dopisy na všechna pracovní místa ve stejné verzi.

C) Zaměstnavatelé by se měli zabývat formální i obsahovou stránkou motivačních dopisů, měli by také umět číst mezi řádky.

D) Zájemcům o práci se doporučuje, aby v motivačních dopisech vynechávali ty skutečností, které mají souvislost s předchozími pracovními zkušenostmi.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 23–24

Rabi Löw, slavný a vzdělaný znalec talmudu, ze sebe přímo vyzařoval mysticismus a magično. Měl zřejmě schopnost uzdravovat nemocné pomoci nadpřirozených sil

a používáním různých amuletů a talismanů. Kdykoliv uvěznili některého nevinného

příslušníka jeho náboženské obce, rabi Löw nelenil a šel prokázat nebožákovu nevinu. Mnoho lidí věřilo, že kdyby jeho náboženské obci hrozilo velké nebezpečí, rabi Löw by přivolat na pomoc anděly a dokonce i démony a zlé duchy. (Vzhledem k povaze jedné z úloh není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

23. Která náboženská obec je označována spojením jeho náboženská obec ve výchozím textu?

A) katolická

B) židovská

C} muslimská

D) evangelická

 

 

24. Který z následujících úryvků výchozího textu vyjadřuje nepotvrzenou informaci?

A) slavný a vzdělaný znalec talmudu

B) nelenil a Šel prokázat nebožákovu nevinu

C) Mel zřejmé schopnost uzdravovat nemocně

D) Kdykoliv uvěznili některého nevinného příslušníka jeho náboženské obce

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 25

Knižní tvorbu Josefa Čapka i unikátní obrazy, které podle jeho přání chtěla rodina zničit, představí návštěvníkům výstava s názvem Vidět knihu v olomouckém Muzeu moderního umění. Kromě vystavených obálek knih si tak návštěvníci mohou prohlédnout i obrazy, z nichž řada je vystavena vůbec poprvé. […] Po skončení 27. září poputuje výstava do Chebu, kde šiji návštěvníci budou moci prohlédnout po dobu tří týdnů. (www.olomoucky.denik.cz)


 

25. Která z následujících možností nejlépe odstraňuje nedostatky ve výstavbě posledního souvětí výchozího textu?

A) Čapkova tvorba bude v Olomouci až do 27. září, až skončí, poputuje

týdnů do Chebu.

B) Čapkova výstava potrvá v olomouckém muzeu až do 27. září, poté poputuje na

C) Po 27. záři se výstava přesune do Chebu, kde si ji mohou prohlížet po tři týdny návštěvníci.

D) Až výstava dne 27. září skončí, poputuje do Chebu, kde si ji za tři týdny mohou prohlížet její návštěvníci.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 26–27

Dobrý den,

vzhledem k tomu, že je potřeba po stěhování provézt inventarizaci majetku, byla požádána o výpomoc paní Smoleňáková z organizačního. Prosím tedy o shovívavost a případnou součinnost Paní Smoleňáková bude majetek sepisovat pouze v přítomnosti minimálně jednoho pracovníka z příslušné kanceláře.

Děkuji.

B. Novotný

(Vzhledem k povaze úloh není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

26. Ve kterém z následujících úryvků výchozího textu se uplatňuje univerbizace?

(Univerbizace = vznik jednoslovného pojmenování motivovaného synonymním pojmenováním víceslovným, např. mikrovlnná trouba > mikrovlnka)

A) z příslušné kanceláře

B) a případnou součinnost

C) Prosím tedy o shovívavost

D) paní Smoleňáková z organizačního

 

 

27. Která z následujících úprav odstraňuje jazykovou chybu ve výchozím textu?

A) místo provézt má být provést

B) místo výpomoc má být pomoc

C) místo součinnost má být sounáležitost

D) místo shovívavost má být schovívavost


 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 28

V peřinách je teploučko a já si myslím, že jsem zvíře v doupěti, krtek, jezevec nebo co, mám pod zemí klikaté chodby, a když přijde myslivec, tak uprchnu druhým východem, tak jsme se to učili v hodině živočichopisu. Ten myslivec, to je Kristýna, ta mne tahá z postele, vstávej, lenochu, je čas do školy. Já s ní zápasím a křičím: „Nech mne, ty Rampušando!“, neboť ona pochází ze vsi Rampuše, která jest položena vysoko v horách. A umí česky jako německy, se svými příbuznými mluví po haťalácku jako ti mužové, co přivážejí dříví z hor. (K. Poláček, Bylo nás pět)

 

28. Kdo je vypravěčem výchozího textu?

A) Karel Poláček

B) autor – nezávislý pozorovatel

C) postava přímo se účastnící děje

D) vedlejší postava stojící mimo příběh

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 29

Páří se v lednu a únoru, vlčice je březí 63–64 dní a vrhá v pelechu 4–6 i více mláďat. Mláďata jsou 10–12 dní slepá, vlčice u nich dlouho zůstává v břichu a kojí je. (podle odborného tisku)

 

 

29. Kdy se podle výchozího t0xtu rodí nejpozději vlčí mláďata?

A) koncem března

B) koncem května

C) začátkem března

D) začátkem května

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 30

Na Marti si prohrábla vlasy.

„Jak se daří mladíku? Ty jsi tak vyrostl, že bych tě málem nepoznala.“

„Dobře, děkuji,“ odpověděl, usmál se na ni a obrátil se k jejímu manželovi, který stáčel vlnu do přaden a připravoval ji k prodeji. Bonjom, sénnher.

,A co Esclarmonde?“ pokračovala na Marti. „Také se drží? Stará se o všechny jako obvykle?“ (K. Mosse, Labyrint)

 

30. Slova napsaná ve výchozím textu kurzívou jsou výrazy z okcitánštiny. Jaký význam má nejspíše výraz na?

A) paní

B) rukou

C) venku

D) manžel

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 31

Naproti tomu s dopravním strážníkem se obyčejné nikdo do hádky nedává. Když na | vás, člověče u volantu, velebně kývne rukou, tu poslušné zastavíte a nasadíte tu í nejpřívětivější tvář, jaké je váš obličej, zvětralý mnohým bojem, schopen. (K. Čapek, Sloupkový ambit)

 

31. Kterým z následujících slov lze ve výchozím textu nejspíše nahradit slovo zvětralý?

 

A) zastaralý

B) povznesený

C) zpohodlnělý

D) poznamenaný

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 32

Subtilní model s kaskádovité spadající látkou pod výstřihem měkce kopíruje křivky postavy a podtrhuje její ženskost Zajímavé vymodelovány jsou také obloukovité členící Švy ozdobené rypsovou stužkou – do jednoho švů je vsazen godetový volánek, druhý končí „naprázdno“, tedy jen efektním rozparkem! Ostatně rozparek, a ne zrovna malý, zpestřuje i zádový díl, detailní pohled nabízíme na straně 8.

(Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

32. Který z následujících oděvů je nejspíše popisován ve výchozím textu?

A) zimní kabát

B) nabíraná sukně

C) prošívaná bunda

D) společenské šaty

 

Správné odpovědi.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

313 komentářů k "Zadání didaktického testu ČJ – základní úroveň"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Nelly Syslová
Nelly Syslová
5 years 13 hours ago

Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli je taky možnost vědět zprávné výsledky.Děkuji.Syslová.

Rabi Löw
Rabi Löw
5 years 13 hours ago

Je dobře, že jste to zveřejnili! Fandíme Vám!

Koukalová
Koukalová
5 years 13 hours ago

Prosím zveřejněte i výsledky.Děkuji Koukalová

Kvído
Kvído
5 years 13 hours ago

Problémem tohoto testu je, že zkouší „B“, ale v hodinách češtiny se učí „A“ . Až se v češtině začne učit „B“, tak se ministerstvo vrátí ke zkoušení „A“, protože uzná, že teto není test z jazyka čaského, ale logiky. Je to podvod na děcka šprtajících měsíce na maturitu antickou, světovou a českou literaturu, slohové útvary a podobně.

milan
milan
5 years 13 hours ago

No to jsou otázky,k čemu mi to v pracovním poměru bude?Ale je dobře ,že to někdo zveřejnil,aby rodiče věděli co se učí děti na školách.

Kvído
Kvído
5 years 13 hours ago

Vážené dámy (první dva příspěvky), publikovaný test nemá didaktické účely :-). Je to víceméně pirátská akce.

Jan Řezák
Jan Řezák
5 years 13 hours ago

Jestli sveřejníte zprávné výzledky, tak bude Nelly Syzlová v 11:45 moc zmutná.

nazdárek
nazdárek
5 years 13 hours ago

Tak bysme mohli začít alepoň psát kdo tam co natipoval ne? :D
Ať si uděláme obrázek….jak jsme na tom, co vy na to?

hajnis
hajnis
5 years 13 hours ago

Asi jsem prošel, chtělo by to ještě matiku tu dát, nemáte ji taky? Ale potřebuju t do dneška, zítra bude pozdě :D

laik
laik
5 years 13 hours ago

Mnohé otázky mi připadají tak primitivní, že mě napadá, jestli jsou dnešní studenti tak hloupí (což pochybuji), nebo je tak podceňujeme. Už i ukázkové testy, které CERMAT sám zveřejnil, byly dost jednoduché a to dokonce i tzv. náročnější verze. Co vlastně chceme testovat? Jestli student ví, co je to výstřih? Nebo zda umí počítat? Nebo ví, že má měsíc kolem 30 dní a že rabi je žid ? Myslím, že se CERMAT bojí kritiky oprávněně. Toto má být maturita? Spíš je to ostuda.

Bezuis
Bezuis
5 years 13 hours ago

Správne odpovědi:

1.D 2.A 3.A 4.A 5.C 6.B 7.A 8.B 9.D 10.A 11.A 12.B 13.B 14.B 15-1.N 15-2.N 15-3.A 15-4.A 16-1.A 16-2.N 16-3.N 16-4.A 17-1.E 17-2.D 17-3.C 17-4.A 17-5.B 18-1.A 18-2.A 18-3.A 18-4.N 19-1.N 19-2.N 19-3.A 19-4.N 20.D 21.A 22.C 23.B 24.C 25.B 26.D 27.A 28.C 29.D 30.A 31.D 32.D

Petr j.
Petr j.
5 years 13 hours ago
To Milan: řekla bych, že tohle v pracovním poměru bude mít rozhodně praktičtější využití než to, že Shakespear napsal Hamleta, ovšem nejsem si jistá, jestli bych to nazývala didaktickým testem z ČJ. Myslím, že by se to dalo zařadit spíš jako studijní předpoklady. No, ale na druhou stranu věřím, že většina studentů, kteří opravdu patří na střední školy, nikoli na učiliště, s tím nebude mít větší problém. A ti, kteří patří na učiliště, těch je mi líto, že měli pocit, že maturita jim otevře brány života víc než výuční list a naletěli tak všeobjímající blbosti, která prosazuje, že je potřeba… Více »
Lukáš
Lukáš
5 years 13 hours ago

Jsem muž a jak mám u otázky č. 32 poznat zda se jedná o kabát, šaty či jiný navrhovaný model ? A jak to mají vědět ty děcka pokud nejsou v centru módního dění.

Kvído
Kvído
5 years 13 hours ago

Lukáši, text „pod výstřihem měkce kopíruje křivky postavy a podtrhuje její ženskost“ se bundy, sukně ani kabátu asi týkat nebude. :-)

Lukáš
Lukáš
5 years 13 hours ago

Taky bych zaškrtl šaty, ale i kabátek může mít výstřih a při dnešní šílené módě je možné cokoliv.. Každopádně bych si se svoji odpovědí nebyl 100% jist.

Hana
Hana
5 years 13 hours ago

No to já si nebyla u většiny odpovědí 100% jistá u některých vůbec.

petr
petr
5 years 13 hours ago

No ja hlavne nechapu jak tohle mohlo na nekterych skolach nedat 30 % studentu. Tenhle test by mel kadzy maturant zvladnou i o pulnoci. Jen to svedci o urovni nasich skol. A ze to neni tak uplne cestina to souhlasim. Ale je to presne to co se ma zkouset, totiz zda studenti maji mozek a umi ho pouzit.

Martin
Martin
5 years 13 hours ago

Tak jsem si všiml, že tento web podporuje a spolupracuje s ním pan Dr. Štefl. Nic proti tomuto muži, který je velmi schopný. Jen bych chtěl poukázat na skutečnost, že jeho největším snem je, že projekt státních maturit zkrachuje. Oprávněně se totiž obává opaku, neboť by jeho SCIO ztratilo svůj pracně budovaný monopol na Státní srovnávací zkoušku. Proto bych všem, kteří této skupině tolik fandí, chtěl říci, že kroky těchto lidí zřejmě nejsou tak nezaujaté, jak by se na první pohled mohlo vzdát.

rášek
rášek
5 years 13 hours ago

Není tohle náhodou test z logiky teda spíš matematický test? No stejně mi to nejvíc připomíná IQ test z menzi :-)
Takže zmačkat a zahodit, protože nevim na co se ti lidi učili literaturu a gramatiku.

Simča
Simča
5 years 13 hours ago

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda jsou odpovědi uvedené v komentářích správně? Děkuji za odpověď

Merien
Merien
5 years 12 hours ago

Myslím si, že tento test nemá s češtinou nic společného. U ústních jsem vykládala 15 min o nějakém období, učila se autory, díla atd.. A tady? Bylo to o logickém uvažování, ale ne o tom, jak člověk ovládá gramatiku atd.

Silva
Silva
5 years 12 hours ago

opravdu jsou ty výsledky správné, co níže uvedl petr?

AkocickaA
AkocickaA
5 years 12 hours ago

no odpovědi by dle mého názoru mohly být z velké části dobře, jen si nejsem jistá u té otázky č.19 s dvojím významem, tam je u 19.4 jasný dvojí smysl

Marcela
Marcela
5 years 12 hours ago

Smutné je, že už v samotném zadání je spousta chyb. Vždyť tam chybí háčky, čárky. Ty snad do gramatiky nepatří?! Osobně bych se za takový paskvil styděla a to nemám ani maturitu. Navíc je to logický test a vůbec nechápu, co takové otázky dělají v češtině.

Mgr. Ondřej Skácel
Mgr. Ondřej Skácel
5 years 12 hours ago
Proč jsou poučky o shodě pro jistotu v textu, proč je tam vysvětlována univerbizace a vůbec co ty vágní formulace typu „nejspíše“? A třeba otázka 11? Mezi těmi větami není čistý slučovací poměr, takže o nějaké přesnější spojce nemůže být ani řeč. Otázka 15.4 má nepřesnou formulaci (chybí specifikování, že jde o nejstarší letošní mládě v dané zoo). Taky by mě zajímalo, zda má CERMAT povolení pro své účely využívat dané úryvky textu (teoreticky se by to u některých mohli hrát na výjimku z autorského zákona spadající do volného užití díla, ale by bylo hodně o výkladu zákona a spíš… Více »
Mgr. Ondřej Skácel
Mgr. Ondřej Skácel
5 years 12 hours ago

Marcelo, háčky a čárky opravdu do gramatiky nepatří. Tam patří morfologie (skloňování, časování) a syntax. Háčky a čárky jsou o pravopisu, ten není součástí gramatiky.
Předpokládám ale, že zadání bylo skenováno a prošlo nějakým OCR softwarem a případné chyby tohoto typu jdou na vrub právě tomuto převodu na tento web.

Petr
Petr
5 years 12 hours ago

Je dobře, že jste to zveřejnili. Teď už vím, že maturita z češtiny nebyla z češtiny a že s jednoznačností odpovědí to nebylo až tak jednoznačné.

Cermat dobře věděl proč se takový paskvil neměl nikdy zveřejnit. Za tohle měli dostat napráskáno býkovcem a ne zaplaceno.

Bezuis
Bezuis
5 years 12 hours ago

U odpovědí, které jsem zveřejnil, není 100% jisté jestli jsou správne. Test opravila učitelka češtiny s 30-ti letou praxí. Ale každý člověk se může splést … :). Hlavně u 19. otázky si nejsem jist jestli to je dobře, ostatní otázky by měli být dobře.

Petr
Petr
5 years 12 hours ago

Zdravím všechny, chtěl bych se zeptat na otázku číslo 18/2 – podle mého názoru je špatně, protože Y by tam mohlo být, pouze kdyby slovní spojení „hlavní ekonomka“ bylo v množném čísle. Děkuji za osvětlení….

blázen
blázen
5 years 12 hours ago

ty vysledky co tady psal Bezuis jsou některé špatně,otázka 31-zpohodlnělý mnohým bojem?to je špatně 31 je D . Otázka 15.2 je Ano,je to hned v první větě. Otázka 17 může být i jinak- C,E,D,A,B. Ale je to nesmysl jen co je pravda,s češtinou to má hodně společného

AkocickaA
AkocickaA
5 years 12 hours ago

Bezuis: ačkoliv nejsem učitelka, ale maturant, odpovědi se mi zdají být správné s několika málo výjimkami, ale těch je tam opravdové minimum. Sporné mi přijdou možná tak 3 odpovědi, ale u té 19té tam ten dvojsmysl je (rozpor v tom, zda jméno patří cylindru či motýlovi).. ovšem jak správné odpovědi vidí Cermat, to už je druhá věc XD

vydos
vydos
5 years 12 hours ago

z jakého zdroje pochází ty správné odpovědi? a nepamatuje si tu někdo jak byly rozmístěny body u jednotlivých příkladů?

blázen
blázen
5 years 12 hours ago

a myslím že i 19.4 je Ano,protože to de pochopit že ten cylindr se jmenoval Emanuel

AkocickaA
AkocickaA
5 years 12 hours ago

blázen: špatně sis ty odpovědi přečetl, otázka 15.2 je v pořádku, protože se tam mluví obecně o širafách v zajetí, nikoliv o druhu.. a co se týče otázky 17, ta je podle mě taky správně (i když v tomhle případě je to sporné, přijde mi ta varianta jako nejpravděpodobnější)

Shady
Shady
5 years 12 hours ago

Ono ve stresu je to jiné a i těch 60min uteče jako voda… :)

Bezuis
Bezuis
5 years 12 hours ago

Blázen:

Promiň ale u 31. otázky mám uvedenou odpověď D. Asi si se jenom špatně podíval. U 15.2 s tebou bohužel nesouhlasím, přečti si pořádně ten článek. Je tam napsáno: „chová největší stádo žiraf v zajetí“. Není tam nikde psané, že to stádo má největší počet žiraf síťovaných (jenom to největší stádo je z nich složené). U 17. otázky mi to přijde jednoznačné E,D,C,A,B

Petr
Petr
5 years 12 hours ago

Pořadí CEDAB být rozhodně nemůže….o prof. B. se dozvídáme nejdříve ve větě D, u 15.2 je v první větě napsáno, že mají největší zásobu žiraf, ale všech, ne pouze síťované — tedy NE. A 31 má i Bezuis D…

aqe
aqe
5 years 12 hours ago
Bože, nechápu, co tady všichni řešíte, jestli tohle některý maturant nevyřešil, tak opravdu nemá co dělat na střední škole a nemá nárok na maturitu. Je to hrozně lehké. A myslím, že testy jsou postaveny dobře, umět se orientovat v textu a vyvozovat z něj je důležité. Je ostuda, že na některých školách tento test nezvládlo 30% studentů. Jsem ráda, že prostřednictvím státních maturit se alespoň v nějaké míře zachová statut maturity. Nejprve jsem nadávala na to, jak je to lehké, ale teď chápu, že školy nedokázaly zajistit ani minimální standart znalostí, potřebných pro získání maturity. Takže alespoň státní maturita zaručí,… Více »
AkocickaA
AkocickaA
5 years 12 hours ago

Blázen: 15.2 sám sis na to odpověděl a v podstatě jsi zopakoval to, co jsem řekla. Není to v souladu s textem, tudíž odpověď „ne“.. jinak u 17 otázky jsem volila podobnou odpověď jako ty (zároveň si však myslím, že je chybná), ale jak už jsem řekla, výše uvedená odpověď v komentářích mi přijde pravděpodobnější

Janett
Janett
5 years 12 hours ago

Spousta zadání nemělo co dělat v Českým jazyce .. Všechno to jsou kraviny.. Chci vědět kolik ministrů školství a pracovníků v cermatu by v takovejhlech testech obstálo.. xD

blázen
blázen
5 years 12 hours ago

„Zoo Dvůr Králové chová největší stádo žiraf v zajetí na světě ve dvou poddruzích; žirafy síťované a žirafy Rothschildovya“ – z toho celkem jasně de vyčíst že má největší stádo jak žiraf síťovaných tak i žiraf Rothschildových,nezlob se na mě ale je to ANO. ta 17 je věc názoru,jde to tak i tak,ale jak to vymyslely to se dozvíme až jindy

Honza
Honza
5 years 12 hours ago

19.4. motýl Emanuel nebo cylindr Emanuel? – souhlasím, jasný dvojsmysl. Co se týká gramatiky zadání, jedna velká ostuda. Co to má společného s didaktickým testem také moc nechápu. Na druhou stranu, alespoň je zapotřebí logického myšlení. A kdo chce mít maturitu, měl by to zvládnout levou zadní. Jen bych to nenazýval maturitou z českého jazyka. Jedna z otázek mohla být dle řádku níže „opište kontrolní kód“.

AkocickaA
AkocickaA
5 years 12 hours ago

aqe: oni tady všichni neřeší to, jak byl test těžký nebo jednoduchý, ale to, že se tento test prezentuje jako „Didaktický test z českého jazyka“.. přitom má s českým jazykem společné maximálně to, že je psán česky ???

Janett
Janett
5 years 12 hours ago

aqe : xD Tys teď taky maturoval/a ?! xD .. NIkdo nás na nic takovýho v tý škole nepřipravuje víš ;) xD .. Prostě bum bác a ted se prostě starejte.. Někdo má logický myšlení někdo ne.. Ale ten kdo ho nemá a neprocvičuje to ve škole .. tak pak chápu že na tomhle pohořel .. ;))

Bezuis
Bezuis
5 years 12 hours ago

Blazen:

Promiň, ale nemáš pravdu. Ty máš vycházet z toho co je v textu a v textu NENI napsáno: „Zoo Dvůr Králové chová největší stádo žiraf síťovaných na světě…“. To stádo se mohlo skládat ze 2 žiraf síťovaných a 50 žiraf Rothschildovya. Takže odpověď je určitě NE, protože v textu není uvedeno, že žiraf síťovaných je v Zoo Dvůr Králové nejvíc na světě.

jarmut
jarmut
5 years 11 hours ago

Janett:co na tom chcete procvičovat?ted jsem to ukazoval mojí ségře která chodí do 8 třídy,a až na 5 chyb to měla za 50 minut hotový

jananovice
jananovice
5 years 11 hours ago

Otázka pro paní age. Zamyslete se nad některými otázkami např.11,19,25,28.
Jsou pro Vás jednoznačné?

blázen
blázen
5 years 11 hours ago

Bezuis

Hádat se nebudu,ale stejně si myslim že to je Ano :D ,uvidíme až za čas

AkocickaA
AkocickaA
5 years 11 hours ago

Tohle je prostě test studijních obecných předpokladů, nikoliv test z českého jazyka a potvrzuje to už samotný fakt, že se tu hádáme o správných odpovědích stejně tak jako u testů, které jsme psali s organizací Scio. Jen se nikdo nebude zaobírat tím, zda otázky z testů vyřadí či ne. A jestli to prověří naše znalosti ze čtyř uplynulých ročníků, o tom vážně pochybuji.

Pavel
Pavel
5 years 11 hours ago

Chtěl jsem se zeptat jestli nevíte někdo bodování otázek ?

wpDiscuz