Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Praha 3. května 2011 – Přílišná složitost a z ní plynoucí chyby při logistice a vyhodnocování testů, nedostatečná objektivita, věcné a didaktické chyby v testech, problematická úroveň jednotlivých otázek a nesplnění očekávaných účinků státní maturity na vzdělávací systém. To jsou hlavní body, v nichž může právě se rozjíždějící státní maturita selhat.
Rizika státní maturity jsme seřadili sestupně podle míry závažnosti a pravděpodobnosti:
Hlavním problémem při podzimní generálce bylo velké množství chyb při vyhodnocování testů. Podle tvrzení CERMAT ovšem oněch asi 12 000 chyb bylo vlastně jen několik chyb mnohokráte opakovaných. Celý systém organizace státních maturit je ale natolik komplikovaný, že riziko podobné „havárie“, která by zásadně snížila důvěru ve státní maturitu, je poměrně vysoké.
Dá se očekávat, že ostré verze testů prošly natolik důkladnou kontrolou, aby v nich nebyly pravopisné a věcné chyby. Bohužel ukázky testových baterií, které CERMAT vyvěsil na svých stránkách a jejichž znění obhajuje, včetně mnohokrát kritizovaného maturitního testu z dějepisu, ukazují, že jasná didaktická pochybení při konstrukci úloh CERMAT za chyby nepovažuje. A to přesto, že tato pochybení mohou odstartovat spor o výpovědní hodnotu a spravedlivost maturitních testů. Podrobněji ke konkrétním výhradám v poznámkách pro editory.
Nová maturita měla být mnohem kvalitnější a objektivnější než „stará“ verze maturit, připravovaná jednotlivými školami. Ovšem již dnes si zvláště některá gymnázia stěžují, že didaktický test například z českého jazyka a zadání písemné práce nastavují mnohem nižší laťku. Stejně tak mnozí kritici zpochybňují větší objektivitu státní maturity, která doznala mnoho úprav: například snížení dvou hodnotitelů písemné práce na jednoho, o kvalitě výkonu jednotlivých studentů rozhodují opět především ti učitelé, kteří je učili. Nová maturita je jen mnohem dražší a komplikovanější, ale v míře kvality a objektivity je buď na stejné, nebo spíše horší úrovni.
V současné podobě – více úrovní, nepovinná matematika – nemůže státní maturita splnit prakticky nic z toho, co si od ní politici slibovali. Neumožní kvalitativní srovnání středních škol ani jednotlivých studentů, nemůže prozatím sloužit jako náhrada za přijímací zkoušky na vysoké školy, jen velmi zhruba může posloužit středním školám jako zpětná vazba o kvalitě jejich práce (vzhledem k problematické kvalitě úloh a zadání). Proto velmi pravděpodobně nijak pozitivně neovlivní úroveň středoškolského vzdělání. Tento problém nebude v průběhu maturit nejspíš nikdo řešit, ale měli bychom si uvědomit, proč a s jakým efektem investujeme stamiliony korun do tohoto projektu. Tento bod řadíme z hlediska zájmu veřejnosti jako poslední, ale je otázka, zda bychom se právě takto při vyhodnocování státní maturity neměli ptát především.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „V našem výčtu uvádíme hlavní a reálná rizika letošního ročníku státní maturity. Kromě toho je ale třeba si uvědomit, že samotné zavedení státní maturity je v tuto chvíli nepříliš koncepční krok. Kvalita výuky se může zlepšit jen podporou práce učitelů ve třídách. Testy, ať už po 5. a 9. třídě, nebo v rámci státní maturity, mohou tyto výsledky v lepším případě jen ověřovat. Jestliže jsme pro zlepšení práce učitelů nic neudělali, a s tím by nejspíš souhlasil i současný pan ministr, nemá kontrola výstupů valný smysl a nemůže přinést skutečné zlepšení.“
Kontakty:
· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016
Poznámky pro editory:
Problematice kvality státních maturit a možných scénářů dalšího vývoje se věnuje i blog Tomáše Feřteka, k přečtení ZDE.
Komentář PhDr. Ondřeje Hausenblase z Pedagogické fakulty UK ke kvalitě testových úloh najdete ZDE.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz