Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Aktualne.cz: Jaké tresty se dnes používají ve školách?

15. 2. 2015
EDUin
Bez-nazvu-13

Publikujeme článek Moniky Kuncové o tom, jak se mění přístup k trestání v našich školách. Článek vyšel 5.2. pod názvem Podívejte, jak se trestají děti ve škole! na webu pro ženy, který spadá pod Atualne.cz (ZDE).

Je to tak lákavé: Vytahání za ucho, facka v kabinetu, aby to nikdo neviděl, dobře mířený hod křídou, za trest napsat stokrát zůstat po škole „nemám rušit při vyučování“… Jsou to ale ty správné cesty?

Možná i vy považujete zmíněné metody za přežilé. Musíte si však připustit, že problémy s chováním žáků zůstávají. Jaké tedy mají učitelé nástroje, aby děti donutili ke slušnému chování? Jak si udržet v hodině kázeň a disciplínu? Jak získat u svých svěřenců autoritu?

Možná vám poradí internetový pořad Vši ve škole. Učitel říčanské základní školy Vítek Březka vám v něm ukáže moderní způsoby, kterými učitelé děti ve škole trestají. Zdaleka nejsou tak drastické, ale přitom fungují o hodně lépe.

Jednotlivé díly seriálu Vši ve škole najdete TADY.

Jednotlivé díly seriálu Vši ve škole najdete TADY.

Když nevíš jak dál, zkus návod

„Smyslem série Vši ve škole je pomoci učitelům ve vysvětlování nových vyučovacích a komunikačních metod. Část rodičů je k nim nedůvěřivá, protože se odlišují od toho, jak zažili základní školu oni sami. Jde nám o tom narušit konzervativní odpor u části rodičovské populace a ukázat, že nové metody výuky čtení, psaní a komunikace jsou běžné na mnoha školách,“ uvedl scenárista pořadu Tomáš Feřtek.

Za vzor si pořad vzal komunikaci učitelů a žáků 2. ZŠ v Říčanech. Jaké tresty tam používají?

  • Pochvalu a domluvu: Pochvala kupodivu funguje lépe, když děti dostanou smíška za dobré chování a za pět smíšků od paní učitelky bonbón, mohou se přetrhnout ochotou. A když zlobí? Pak jsou tu mračouni a za pět mračounů přinesou naopak oni bonbón paní učitelce, aby si napravila pocuchané nervy…
  • Přesazení: Léty osvědčené, neagresivní a přitom účinné.
  • Poznámka do žákovské knížky: Bohužel se bez ní někdy učitel neobejde – a rodič by měl být natolik rozumný, aby ji nezlehčoval a výchovný problém s paní učitelkou řešil.
  • Třídní pravidla: Ta jsou hlavním východiskem, a proto se na ně v dalším textu zaměříme.

Základem jsou pravidla

Východiskem, které usnadní vzájemnou komunikaci mezi učitelem a žákem, jsou společně domluvená pravidla chování. Slovo „společně“ má v tomto případě velký význam. Děti se díky tomu cítí zainteresované na vzájemné dohodě – dodržují přece svoje vlastní pravidla, ne něco, co jim z pozice síly nadiktoval pan učitel!

„Společné vytváření pravidel je pro děti důležité. Měly by pochopit, proč je dobré dohodu a pravidla dodržovat, a také, že je nutné nést za nesprávné chování následky,“ vysvětluje pan učitel Vítek Březka. „Hodně ovšem záleží na tom, jaké je to u vás doma: Používáte tresty, nebo holdujte volné výchově? I podle toho bude dítě na tresty reagovat ve škole,“ uzavírá.

Jak je na tom vaše komunikace se školou? Vycházíte dobře s učiteli svých dětí? Nebo jsou to podle vás neschopní nýmandi, kteří své svěřence dokážou akorát tak šikanovat? Či problém spočívá někde úplně jinde, třeba ve vaší výchově doma?

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články