Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Na jedné tabulce a diagramu, které byly vytvořeny na základě maturitních dat, ukazujeme, proč je důležité, aby vznikla každoroční závěrečná zpráva ze státních maturit.
Praha, 18. listopadu 2016 – Po jarním termínu státních maturit upozornil EDUin ve spolupráci s iniciativou Maturitní data – odtajněno na fakt, že se prudce zvyšuje podíl žáků z odborných škol, kteří jsou neúspěšní v maturitním testu z češtiny. Rychle roste i jejich počet, ačkoli maturantů na SOŠ masivně ubývá. Tabulka shrnující konečné výsledky ze státních maturit za několik let jasně potvrzuje tento trend.
Na ukázku, proč je důležité, aby byla veřejnosti dostupná maturitní data zpracována způsobem, který je srozumitelný pro běžné konzumenty a novináře, předkládáme tabulku a diagram zobrazující vývoj neúspěšnosti v maturitním testu z Českého jazyka a literatury.
Zdrojem dat pro tuto tabulku je výsledkový portál Cermatu, kde jsou zveřejněna některá data ze státních maturit. Z tabulky je patrné, že zatímco u gymnazistů vzrostl od loňska počet neúspěšných v maturitním testu z češtiny o 41 žáků, u středních odborných škol jde o 912 žáků. Dlouhodobě se procento propadlých v testu ČJL pohybuje u gymnazistů mezi 0,1 % a 0,5 %, zatímco u žáků odborných škol průběžně roste z 2,5 % na 12,4 %.
Podrobnější tabulku a diagram najdete ZDE a ZDE.
Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Příklad rychle rostoucí propadovosti v češtině u žáků odborných škol ukazuje, proč je pro veřejnou debatu nutné mít cosi jako závěrečnou zprávu z maturit, která bude komentovat aktuální výsledky i dlouhodobé trendy. Zabývá se někdo tím, že násobně roste podíl propadlých u testu z češtiny? Jde o důsledek snižování úrovně maturantů na tomto typu škol, nebo je to způsobeno zvyšováním náročnosti testu? V případě zvyšování náročnosti by bylo dobré vědět, kdo o něm rozhodl, co tím sledoval a proč. V každém případě by mělo ministerstvo tento problém prozkoumat a předložit veřejnosti jednak odpověď, jednak řešení.“