Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Jak změní novela zákona podobu maturit? O tom se diskutovalo v rámci dubnové EDUinspirace

11. 4. 2019
EDUin
Screenshot_2-3

Publikujeme záznam a shrnutí debaty o návrhu změn v maturitní zkoušce, která se konala 2. dubna v rámci EDUinspirace v pražském EDUpointu. Mezi pozvanými hosty diskuse byli: Daniel Mareš, ministerský rada MŠMT, Josef Soukal, předseda Asociace češtinářů, Martina Nováková, členka předsednictva AMATE – sdružení metodiků cizích jazyků, Lukáš Borovička, učitel, Gymnázium Na Zatlance a Bùi Thanh Bình (Mirek), člen předsednictva České středoškolské unie. Zástupce Společnosti učitelů českého jazyka a literatury se nemohl zúčastnit, organizace poslala své vyjádření k návrhu novely zákona, které si můžete přečíst ZDE. Diskusi moderoval Štěpán Kment, EDUin. Audio záznam celé diskuse si můžete k poslechu stáhnout ZDE.

Ministerstvo školství navrhuje vyjmout z kompetence CERMAT ústní a písemnou zkoušku společné části maturitní zkoušky. Staly by se opět odpovědností jednotlivých škol. V kompetenci CERMAT by pak měl zůstat pouze didaktický test. Ministerský návrh novely zákona, o kterém se vedla diskuse, je v současné chvíli v meziresortním připomínkovém řízení.

Záměrem podle MŠMT je primárně posílit vztah žáka a hodnotitele, vedle toho ovšem panují obavy ze snížení úrovně zkoušky, která bude záviset na kvalitě jednotlivých škol. V diskusi se proto objevilo podezření, že odpůrci přenesení zodpovědnosti nedůvěřují části pedagogů. Řešilo se také, z jakého rozpočtu bude ředitel financovat učitele, kteří budou pracovat na zadání zkoušky. Podle zástupce MŠMT návrh s dalšími finančními prostředky nepočítá.

Shrnujeme některé z argumentů diskutujících:

Daniel Mareš

  • Návrhy, které se diskutují, vstupují v tuto chvíli do meziresortního připomínkového řízení. Finální podoba proto může vypadat jinak a vejde platnost v horizontu několika měsíců či jednoho roku.
  • Změna by měla nastat od jarního zkušebního období 2020/2021.
  • Školy samy by měly participovat na písemných a ústních zkouškách z českého jazyka a literatury.
  • Předpokládá se sjednocení termínu povinné maturity z matematiky pro gymnázia, lycea a všechny ostatní obory (vyjma těch, které jsou uvedeny v nařízení vlády).
  • Je v rukou ředitele, jak nastaví kritéria přijímacího řízení.
  • Stát garantuje úroveň maturit didaktickými testy.

Josef Soukal

  • Státní maturita v současné podobě uvolnila pedagogům ruce v tom, jak vyučovat.
  • Maturita u nás desítky let odpovídala výuce ve školách, přičemž výuka neodpovídala obsahu daného předmětu, obsahu oboru. Byla to masáž z literární historie. O kritériích hodnocení slohu se diskutovalo v odborném tisku, ale každý si hodnotil, jak chtěl, jazyk se neučil a práce s textem se vedla, když o to měl učitel zájem.
  • Kdyby nebylo státní maturity a zásadního průlomu, o který u nás usilovali češtináři od první republiky, tak se dnes o žádném návratu k údajné svobodě nebavíme. Státní maturita výuku z češtiny velmi proměnila.
  • Na školách se hodnotí ve prospěch žáků, tudíž lze očekávat, že žáci, kteří by státní maturitu nesložili, teď u zkoušky uspějí.
  • Škola jde v hodnocení více vstříc svým žákům. 70 % populačního ročníku nastupuje na střední školy a my se snažíme udělat zkoušku, která nemůže odpovídat těmto studentům. Z části učňů jsme udělali středoškoláky, ale oni zůstali učni.
  • Neproběhla diskuse o tom, co je rozumný počet středoškoláků a jak vypadá maturitní úroveň. Maturita, která by dávala žákovi dobrý předpoklad k tomu, aby vystudoval vysokou školu, je tak pro 40 – 45 % populačního ročníku.
  • Pokud bychom z té zkoušky něco oželeli, tak didaktický test. Klíčové je písemné a ústní vyjádření a tam bude jednota chybět.
  • Novela je destrukční a neřeší zásadní problémy, jako jsou cíle vzdělávání a jak sjednotit kritéria jednotlivých škol, aby nebyli někteří žáci poškozeni.

Lukáš Borovička

  • Nesouhlasím s tím, že by státní maturita proměnila způsob výuky českého jazyka.
  • Zavedení státní maturity nebylo provázeno návodnými, praktickými školeními, které by vyšly učitelům vstříc a nabídly jim pomoc.
  • Z praxe se mi zdá, že výuka zůstala u většiny učitelů stejná.
  • Současný návrh má svá pozitiva i negativa. Souvisí to s tím, že se od sebe jednotlivé školy liší. Škola, která už v tuto chvíli dobře funguje, má rozvinutou komisi českého jazyka a literatury a bylo to konstatováno například i inspekcí, pro takovou školu je tento návrh výhodný. Ona si teď ušije maturitu ještě více na míru svým studentům a bude to kvalitní. Potom je tu celá řada škol, které na této úrovni nejsou. Tam ten návrh neprospěje. V takovou chvíli státní maturita zaručovala úroveň, která byla pro všechny stejná.
  • Data ze státních maturit nejsou využívána, ani na školách.

Martina Nováková

  • Nikdo nebude schopen garantovat úroveň produktivních jazykových dovedností (psaní a mluvení).
  • Na konci potřebujeme vidět, že se mladý člověk dokáže domluvit a porozumí komunikačním situacím, se kterými se setká. Je schopen přečíst si nějaké informace a pracovat s nimi. A písemně se vyjádřit.
  • Nezaznamenali jsme odbornou diskusi k návrhu.
  • Z jakého rozpočtu bude ředitel financovat učitele, kteří budou pracovat na zadání zkoušky?

Bùi Thanh Bình (Mirek)

  • Studenti nejsou spokojeni s hodnocením slohu CERMATem, nesetkává se to s očekáváním studentů a pedagogů. Je vnímáno často jako nespravedlivé.

 

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články