Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 7. 3. – 13. 3. 2022
„Utekli před válkou, mnohdy přišli o všechno, zůstala po nich rozbořená zem, možná navždy ztratili i své blízké. Jsou v šoku, ztratili základní pocit bezpečí a kontrolu nad svým životem. Ukrajinci budou aktuálně zpracovávat enormní životní trauma. Je potřeba jim postupně umožnit, aby získávali pocit kontroly a soběstačnosti. Nesmíme být pořád v pozici pečovatele, ale spíše v pozici průvodce,“ říká psycholožka Eva Kozáková (lidovky.cz).
Před českými školami stojí po distanční výuce další velká výzva. Budou se muset postarat o vzdělávání desítek tisíc dětí, které uprchly ze své země před válkou. Jak dobře se jim podaří rozvinout jejich vzdělávací potenciál, je důležité nejen pro ně, ale i pro českou společnost.
Dosud český vzdělávací systém s potenciálem žáků pocházejících z jiných zemí ale spíše plýtval. Neziskové organizace už dlouho upozorňují na to, že dlouhodobě chybí intenzivní jazyková podpora, která by jim umožnila začlenit se do výuky – kvůli nedostatečné znalosti jazyka jsou pak ohroženi školním neúspěchem. Další bariérou je pro ně i nastavení přijímacího řízení na střední školy. I pro děti, které v Česku žijí delší dobu, je podle neziskové organizace META obtížné vyrovnat se s českým zadáním, a to nejen v testu z českého jazyka, ale i v matematice. Zadání v jiném než českém jazyce ale není k dispozici.
META považuje za extrémně ohrožené například letošní ukrajinské deváťáky. „Tato skupina mladých lidí je v jistém smyslu ještě ohroženější než ti mladší, protože na ně je myšleno v první řadě. Potřebují intenzivní výuku češtiny. Český vzdělávací systém nic takového nedělá. Potřebovali bychom, aby nějaká jazyková příprava pro žáky s jiným mateřským jazykem mezi základní a střední školou byla součástí českého vzdělávacího systému,“ komentuje situaci Jan Heinrich, vedoucí sociálních služeb organizace META, a upozorňuje, že i na středních školách je pro žáky, kteří nemají češtinu jako mateřský jazyk, v tomto ohledu často nulová podpora.
„Nyní tu máme podobnou situaci s Ukrajinci a je třeba být kreativní rozpočtově, legislativně i metodicky. Nekvalifikovaný ukrajinský personál ve školách, jednotné (přijímací) zkoušky v ukrajinštině nebo letní prázdniny ve znamení vzdělávání všech učitelů pro práci s ukrajinskými žáky může být stejně reálná sci-fi jako škola v počítači na kuchyňské lince před dvěma roky,“ myslí si Jan Zeman z EDUinu (novinky.cz). Prozatímní návrhy vlády jim bohužel situaci příliš neulehčí, podle Renaty Schejbalové z Asociace ředitelů gymnázií je v této výjimečné situaci možným scénářem i překlad přijímacích testů do ukrajinštiny (lidovky.cz).
55 % uprchlíků, kteří v posledních dnech přišli do Česka z Ukrajiny, jsou podle odhadů děti a dospívající. Počet uprchlíků v Česku překročil 200 tisíc.
4,65 % žáků a studentů na českých školách byli ve školním roce 2019/20 cizinci. Na všech typech škol se vzdělávalo 95 357 cizinců, celkový počet všech žáků a studentů činil 2 052 317 (včetně občanů ČR).
26 527 žáků-cizinců se vzdělávalo na základních školách v roce 2019/20, jejich počet v posledních letech pravidelně narůstal, v roce 2012/13 jich bylo 14 551. Počet cizinců na středních školách se ve stejném období nezměnil.
1/3 sedmnáctiletých cizinců končí v Česku mimo školní vzdělávání. Kvůli nedostatečné jazykové přípravě, nastavení přijímacích zkoušek na střední školy i chybějící podpoře při vzdělávání na základních i středních školách přichází oni sami (a s nimi samozřejmě i Česká republika) o možnost v budoucnosti naplno uplatnit svůj potenciál. Je v zájmu nás všech, aby se stali samostatnou a přínosnou součástí společnosti.
28 % žáků-cizinců v českých školách tvořili ve školním roce 2019/20 Ukrajinci (už před válkou šlo o nejčastější cizí národnost), Rusů bylo v českých školách 7 %. Největší počet cizinců napříč stupni vzdělávání tradičně zaznamenávaly školy v Praze (38,5 %). S velkým odstupem pak následuje kraj Středočeský (12,8 %) a Jihomoravský (8 %).
Zdroj: META o. p. s., Český statistický úřad, Česká školní inspekce