Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
V Česku dnes začínají přijímací zkoušky na maturitní obory. Tento týden čekají studenty čtyřletých a nástavbových oborů, další týden pak uchazeče o víceletá gymnázia. Tématu přijímacích zkoušek se EDUin věnuje v analýze v rámci Auditu vzdělávacího systému za rok 2021.
Jednotné přijímací zkoušky musí skládat všichni žáci, kteří se hlásí na maturitní obory, výsledky žáka pak škola musí v přijímacím řízení zohlednit minimálně šedesátiprocentní vahou. Současnou podobu zkoušek připravoval v letech 2014–2015 tehdejší ministr Marcel Chládek. Poprvé je nakonec žáci psali v roce 2016.
Za šest let jejich fungování se ale ukázalo, že většinu tehdejších očekávání naplnit nedokázaly. „Vybíráme na základě dvou krátkých okamžiků – testů z českého jazyka a matematiky, kdy jsou děti pod stresem. Vznikl nám kvůli jednotné zkoušce doučovací průmysl, na který má peníze ovšem jen část rodin, takže se zvyšují nerovnosti ve vzdělávání,” upozorňuje programový ředitel EDUinu a autor kapitoly Miroslav Hřebecký. Jednotné přijímací zkoušky navíc podle něj negativně ovlivňují kurikulum základní školy. „ Neučí se až tolik to, co je v Rámcovém vzdělávacím programu, jako spíš to, z čeho se přijímačky píší. A do pozadí je v deváté třídě odsouváno třicet procent dětí, které směřují na učňovské obory a žádné přijímačky psát nebudou,” dodává.
Pandemický rok 2020/2021 ale znamenal pro přijímací zkoušky významnou změnu. Jednotné testy byly před rokem povinné pouze pro víceletá gymnázia. U čtyřletých oborů bylo na vedení školy, jakou podobu přijímacích zkoušek zvolí. Nejvýrazněji jednotné přijímací zkoušky odmítly hotelové a podnikatelské obory středních odborných škol (63 % těchto škol testy nemělo). „Na základě této mimořádné situace se potvrdilo, že stávající model centrálně řízené JPZ vyhovuje především gymnáziím a obecně školám s velkým převisem poptávky,“ vysvětluje Miroslav Hřebecký. Například hotelové školy podle něj v covidové situaci, když mohly, raději zavedly zkoušku z angličtiny než z matematiky. „Ta jim totiž s ohledem na obor řekne o uchazečích daleko víc,” dodává.