bEDUin 22/2012

Co přinesl týden 4.–10. 6. 2012

Klíčová témata týdne:

odvolání ředitele CERMATu, stažení návrhu zákona o VŠ, audit procesů OP Vzdělávání ke konkurenceschopnosti spravovaného MŠMT ukázal jeho zbytečnou složitost

Výrok týdne:

„Ja jsem minuly rok popisoval oblibenou cast mesta ve kterem ziju. Snazil jsem se pouzivat co nejmene souveti a krkolomnych vet. Hlavni pro me byla jednoduchost a eliminovani slov a vet ve kterych se da udelat chyba. Delaljsem to stylem: tam stojí dva velké domy a blok od nich stoji velka lipa. Chvilemi jsem se i trochu stydel za to co a jak pisu ale vedel jsem ze s tim narozdil od uvazujicich a vypravejicich spoluzaku na 100% uspeju. Nakonec jsem uspel na 95%. Při generalce na maturitu jsem popisoval lednicku a to bylo jeste lepsi.“ Citát (autor: Kimmy666, 8. 6. 2012, 10:43 hod.) z diskuse na serveru iDnes pod článkem Přemýšlivý a chytrý sloh: u státní maturity za pět

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Problém s centrálním hodnocením písemných prací z češtiny odkazuje k několika otázkám, které celou kauzu přesahují: například máme žáky i do budoucna zkoušet ze schopnosti vytvořit několik konkrétních slohových útvarů, nebo nás bude více zajímat schopnost maturanta vyhodnotit informace, propojit je do smysluplného celku, věcně a jazykově kultivovaně argumentovat a vytvořit text, který bude mít nejen minimum chyb, ale také hlavu a patu a nějaký hlubší smysl, než je popis výroby palačinek? Případně chceme od absolventů středních škol něco jiného – a co vlastně? Kauzu s písemnými pracemi a jejich centrálním hodnocením shrnuje Tomáš Feřtek v blogu a cituje dopis pocházející z CERMATu, který dokládá zvláštní praktiky zmíněného ústavu. Proč mají s písemkou potíže jedničkáři, ptá se také Martin Rychlík z České pozice.
  •  

  • Ekonomové z think-thanku IDEA při CERGE-EI vyčíslili, že pokles vzdělanosti české populace stojí stát ročně 169 miliard Kč. Pointa celé informace ovšem tkví v tom, že ekonomické dopady na HDP jsou „vidět“ s obrovským zpožděním, jak vysvětluje Daniel Münich, a to si obtížně představujeme, stejně jako si obtížně představujeme celkovou částku 13 500 mld. Kč, o níž je ve studii IDEA řeč. Problémy se pak nejeví jako akutní a jejich řešení je stále odkládáno.
  •  

  • Základní školy mají katastrofálně málo peněz v „šuplíku“ ostatní neinvestiční náklady, a proto začínají mít potíže i s nákupem základních pomůcek. Sledujte vystoupení Hany Stýblové, předsedkyně Asociace základních škol.
  •  

  • Ombudsman Pavel Varvařovský si nechal zpracovat výzkum, který potvrdil nepřímou diskriminaci romských dětí v přístupu ke vzdělávání. Ačkoli se podíl romské populace v České republice pohybuje v rozmezí 1,4 – 2,8 % obyvatel, romské děti tvoří 32 % žáků základních škol praktických. Vládě ochránce doporučuje, aby předložila Poslanecké sněmovně návrh změny zákona, která by jednoznačně zakotvila přednost integrace všech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných základních školách. Pozoruhodná je v této souvislosti argumentace Dagmar Navrátilové, poslankyně za Věci veřejné, která s doporučením polemizuje.
  •  

  • Poslechněte si zajímavou diskusi odborníků (Straková, Greger, Suchomel, Chalušová) věnovanou argumentům pro a proti plošnému testování žáků v 5. a 9. třídách.
  •  

  • MŠMT zahajuje online diskusi k návrhu „Strategie základních gramotností“. Potrvá jen do konce června, kromě ní se koná již jen jediný diskusní seminář, a to 12. 6. 2012 na MŠMT.
  •  

  • O zapojení ČR do mezinárodních aktivit spojených se vzděláváním máme obvykle jen málo informací. Trochu více sděluje Newsletter o evropských záležitostech, který mmj. také nabízí na str. 16 kalendárium mezinárodních akcí.
  •  

  • Přes devět milionů čínských studentů se zúčastní jednotné zkoušky pro přijetí na univerzitu. Studenti se biflují až 16 hodin denně a někteří jsou napojeni na kapačky, aby se připravili ve zdraví. Neúspěch si prý nemohou dovolit.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 12. 6. MŠMT: diskusní seminář Národní strategie podpory základních gramotností v základním vzdělávání (Praha)
  • 14. 6. konference Přístupy k začleňování cizinců do škol – saská inspirace (Praha)
  • 21.-22. 6. 1. dětská vědecká konference (Praha)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gandy
Gandy
10 years ago

Co je pozoruhodného na argumentaci paní Dagmar Navrátilové? Já si naopak myslím, že je velmi pozoruhodná statistika, kterou si nechal vypracovat ombudsman pan Pavel Varvařovský. A co je na ní pozoruhodného? Hlavně to, že tato statistika vůbec nebere v potaz důvody, proč tomu tak je. Přeci nemůžeme přeřazovat děti na školy jen podle toho, aby jsme vyrovnali statistiky??? Problém je daleko hlubší a tkví převážně v přístupu rodičů romských dětí, kteří nejsou motivováni k tomu, aby posílali své děti na normální základní školy a hlavně aby tam po nich vyžadovali nějaké výsledky. Už jejich předškolní vzdělávání je velmi zanedbáno a… Více »

Miroslav Novák
Miroslav Novák
10 years ago

Jsem učitel, který se s žáky ze sociálně slabých rodin setkává běžně. Mohu jen potvrdit, že jejich motivace vzdělávat se je téměř nulová. Násilím jim do hlavy nic nenalejete. Vázat soc. dávky na jejich účast ve škole je málo. Muselo by se to podmínit i známkou z chování. Tak by se sice vzhledem ke svému nezájmu o vzdělání ( pramenícího z rodiny ) nenaučili více, ale alespoň by méně vyrušovali. Dovedou se totiž chovat velmi účelově a pokud to po nich rodiče budou požadovat ( z důvodu ohrožení soc. dávek ) budou se chovat o něco lépe. Jejich násilné začleňování… Více »