bEDUin 24/2012

Co přinesl týden 18.–24. 6. 2012

Klíčová témata týdne:

maturity a obrana hodnotitelů, studie IDEA o vztahu hospodářského růstu a vzdělanosti, „rušení“ základních škol praktických, problémové konkurzy na ředitele škol a školských zařízení

Výrok týdne:

„V ČR se dále vzdělává jen minimum obyvatel. Podle údaje z roku 2010 to je 7,5 % populace, kdežto v nejrozvinutějších zemích Evropy je to více než trojnásobek,“ uvedl Zdeněk Palán, prezident AIVD ČR.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Víc než testování potřebujeme standardy vzdělávání. Nechte nás chvíli pracovat bez neustálých nepromyšlených změn – tak by se daly shrnout vzkazy učitelů ministru Fialovi. Přečtěte si stručné shrnutí diskuse na kulatém stole SKAV a EDUin o tom, co žádají učitelé a odborníci po novém ministrovi školství.
  •  

  • V CERMATu již běží procesní a finanční audit státních maturit. Ministr Fiala slibuje pro další rok změny v maturitách – sledujte videa a reakce oponentů a vystoupení Petra Fialy ve 20 minutách Radiožurnálu. Ministr školství sestavil komisi pro revizi maturit (seznam jejích členů najdete zde). Komise má již během července předat první doporučení na úpravu zkoušky, první schůzka jejích členů se uskuteční tento týden. EDUin upozornil MŠMT na to, že v komisi nejsou zastoupeni odborníci na testování a doporučil je přizvat (čtěte na toto téma také blog Davida Gregera: 2×7 statečných ministra Fialy). Právě odborníky na testování by mělo zajímat, jak jsou nastaveny postupy pro testování a hodnocení maturitních testů – společnost Scio upozorňuje na to, že CERMAT tyto údaje odmítá uveřejnit, ačkoliv tuto povinnost CERMATu potvrdil i městský soud. Čtěte, které informace požaduje uveřejnit Scio.
  •  

  • Jaký je vztah mezi hospodářským růstem a vzdělaností? Nedávno uveřejněná studie IDEA přináší znepokojiné informace – prohlédněte si zajímavý záznam osvětové prezentace autorů studie. Snižování výdajů na oblast vědy, výzkumu a vzdělávání kritizuje v rozhovoru pro Českou pozici předseda Akademie věd ČR v souvislosti s tím, že česká vláda chce již čtvrtý rok po sobě snížit rozpočet AV ČR.
  •  

  • Originální akci uspořádala k oslavám svých 60. narozenin Matematicko-fyzikální fakulta UK. FilmFest 2012 představil snímky zaměřené na matematiku, fyziku a informatiku, přičemž většina autorů jsou žáci základních a středních škol! Prohlédněte si ukázky z filmů a krátké reakce tvůrců. Vše o festivalu a seznam vítězných snímků najdete zde.
  •  

  • Významně ubylo odkladů školní docházky – ve školkách se totiž od roku 2013 bude platit „školkovné“ za děti, které kvůli odkladu zůstávají déle v posledním ročníku školky.
  •  

  • V září se budou po celé ČR konat Týdny vzdělávání dospělých, organizuje je Asociace institucí vzdělávání dospělých (AIVD ČR). Smyslem akce je ukázat dospělým, jaké formy může mít v dnešní době vzdělávání dospělých a představit zajímavá témata a organizátory vzdělávacích akcí.

Inspirace z praxe

  • Na Hotelové škole v Poděbradech má ředitelka školy svůj žákovský poradní tým. Jak funguje a co řeší si přečtěte zde.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 25. 6. Konference k ukončení pokusného ověřování Individuálního výchovného plánu (smluv rodičů se školami) (Praha)
  • 27. 6. Firmy v krajích postrádají tisíce středoškoláků technického zaměření. Co s tím? – tisková konference (Praha)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
qqq
qqq
10 years ago

Vzdělávání dospělých ?
Rád bych se stále vzdělával, ale kdy a za co ?
Zaměstnavatel mě nakládá práci, kterou nelze zvládnout v běžné pracovní době.
Neodřeknu, neboť práci ztratit nechci.
Výplata pokrývá potřeby rodiny jen velmi skromě.
Nemyslím si, že ostatní BĚŽNÍ lidé na tom budou lépe…

Pokud jako zaměstnanci a občané uvidíme nějakou naději na zlepšení (hospodaření státu) a nějaký přínos do budoucna adekvátní vloženým prostředkům a času, pak možná…

Dr. R. Preissová
10 years ago

K inspiraci z praxe:
Poradní žákovský sbor, u nás zvaný Rada studentů, praktikujeme od založení školy ( GJM 1992 a GS 2002) . Patří vedle Rady rodičů k poradním orgánům ředitele školy. Studenti tak participují na důležitých školních dokumentech, mohou řešit stížnosti a předávat je řediteli školy, mohou se vyjadřovat k jakékoli záležitosti, která se jich týká. Rada studentů je volena všemi studenty školy a je v ní zástupce každé třídy. Plnoletý student Rady je pak volen do Rady školy. Studenti se tak mohou účastnit rozhodování o směřování školy, o jejím vývoji a budoucnosti. Záleží jen na jejich angažovanosti.