Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

bEDUin 39/2012

10. 12. 2012
EDUin
bEDUin

bEDUin

Co přinesl týden 26. 11. – 2. 12. 2012

Témata týdne:

průzkum na pedagogických fakultách ukázal špatnou kvalitu přípravy učitelů, selektivnost ve vzdělávání, vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí, cíle vzdělávání, přijímací zkoušky

Výrok týdne:

„Ke škole Finové přistupovali a přistupují nikoli jako k systému, jehož cílem je vychovat elitu a pak taky dát určité vzdělání všem ostatním, ale jako k instituci, která má přispívat k vytváření společenské rovnosti. Učitelé a školy zde mají dnes velkou samostatnost ve svých postupech a v tom, jak výuku pojmou. Až do konce povinné školní docházky neexistuje dělení na lepší a horší typy škol. Jediným povinným testem ve Finsku je maturita. U studentů je pak kladen velký důraz na sdílenou odpovědnost. A výsledky se dostavily zhruba během deseti let. Dnes nejen patří finští žáci a studenti ke světové špičce, ale významně se u nich snížil i rozdíl mezi těmi, kteří pocházejí z rodin bohatých na společenský, ekonomický či kulturní kapitál, a těmi, kterým se toho naopak v rodinách nedostává.“ Jiří Zajíc v článku Začarovaný kruh (více k tématu selektivnosti školství a vlivu kulturního, sociálního a ekonomického zázemí rodičů na studijní dráhu dítěte čtěte níže)

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Víceletá gymnázia přiškrtit, nebo zadusit? V Česku letos odstartoval výzkum CLoSe – potrvá 7 let a sleduje například, jak se daří dětem z 5. tříd, které se dostaly, resp. nedostaly, na osmiletá gymnázia, jak se výběr školy promítl do jejich znalostí a dovedností a jak probíhá rozhodování o vzdělávací dráze u žáků s různým rodinným zázemím. Výzkumníci doufají, že závěry budou zajímat ministerstvo školství a další resorty, protože v ČR se „vzdělávací politika dělá spíše na základě osobních přesvědčení než na základě faktických údajů“. Více informací čtěte v blogu Daniela Münicha. K tématu doporučujeme také článek Jany Strakové věnovaný vlivu socioekonomického statusu rodičů na studijní dráhu dítěte a článek Jiřího Zajíce, který k tomuto tématu uvádí řadu detailních statistických údajů a srovnání, včetně návrhů na řešení.
  • Shodneme se na tom, co chtít po školách? EDUin zahajuje v lednu kampaň Česko mluví o vzdělávání (více zde). Smyslem je znovu a srozumitelně zformulovat cíle vzdělávání a navrhnout a prosadit opatření, která zajistí, že realizace změn ve vzdělávání v Česku nezačne s každým novým ministrem školství takzvaně od nuly a bude se opírat o dlouhodobou stabilní strategii. Prohlédněte si krátké video ke kampani, na kterém vystupují známé a zajímavé osobnosti veřejného života, a video, na kterém se k chybějící dlouhodobé strategii vyjadřuje náměstek ministra školství J. Nantl. A na závěr polemický článek, který hezky dokládá české přešlapování v zásadních otázkách rozvoje školství.
  • Máme znát všechno a povrchněji, nebo jen něco a do hloubky? Tuto otázku si kladou učitelé i odborníci již delší dobu. V českém kontextu ji řešíme často v konfliktu alternativní školy versus „ty běžné“ – k tématu čtěte blog Tomáše Feřtka. V zahraničí existují státy, které si na výše uvedenou otázku odpověděly otevřeně a přepsaly podle nich svoje vzdělávací programy – např. v Anglii si učitel dějepisu vybere, co bude učit, a klidně vynechá třeba Churchilla, zatímco ve Skotsku se učí encyklopedičtěji (z diskusního příspěvku Dominika Dvořáka pod článkem). Co my v Česku na to?
  • Reforma vysokých škol by mohla proběhnout bleskově: již v březnu 2013 chce ministr školství předložit vládě novelu VŠ zákona. Mezi zásadní změny, které vysoké školy v zásadě vítají, patří například akreditace celých škol, ne jen oborů a zavedení vzdělávacích standardů pro bakaláře, magistry a doktory. Více v článku Martina Rychlíka na České pozici.
  • Má přijímačky připravovat soukromá firma a kolik mají platit rodiče? Na Blistech se otevřela diskuse o tom, zda je správné, když přijímací zkoušky na střední a vysoké školy připravuje soukromá firma – kriticky vidí situaci Petr Hájek a napadá především firmu Scio a její placené přípravy pro žáky; reakci Scio čtěte zde.
  • Evropské peníze budou i v letech 2014-2020: slibuje v rozhovoru pro LN náměstek ministra školství Michal Zaorálek. Určeny budou hlavně na vzdělávání dospělých.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 11. 12. tisková konference České studentské unie představující výsledky průzkumu o kvalitě přípravy učitelů na pedagogických fakultách (Praha)
  • 11. 12. Statistika hrou – tisková konference ČSÚ (Praha)
  • 12. 12. konference Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy (Praha)
  • 13. 12. „Kdo bude zodpovědný za profesní podporu učitelů, když se ruší NIDV?“ – Kulatý stůl SKAV a EDUin (Praha)

 

Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články