Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

bEDUin 8/2013

25. 2. 2013
EDUin
bEDUin

 

Co přinesl týden 18. – 24. 2. 2013

Témata týdne:

Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost MŠMT na maturity, efektivita metod výuky kompetence k učení, Podoba Strategie 2020, MŠMT by chtělo poptávat výzkumy, škola pro všechny, podpora technických oborů a matematiky, ČSSD přichází s protinávrhy na zlepšení kvality vzdělávání, reforma VŠ bude hotova v květnu

Výrok týdne:

„Daleko větší problém než v těch deseti procentech práceschopných, kteří práci nemají, je totiž v desítkách procent těch, kteří o ni můžou přijít v příštích letech. Nejen o konkrétní místo v konkrétní firmě, ale i o svoje povolání jako takové: Škrtněte práce, které se dají outsourcovat do levnějších zemí. (…) Škrtněte profese, které zvládnou zastat počítače, tablety a mobily. Třeba i hůř, hlavně že levněji.“článkuMichala Kašpárka o budoucí podobě nezaměstnanosti

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Co by bylo, kdyby všechny děti chodily do stejné školy? Rytmus zveřejnil výsledky ročního projektu, který modeloval situaci, kdy děti z praktických škol navštěvují běžné ZŠ. Ukázalo se, že společné vzdělávání vyjde o něco dráž, ovšem tři pětiny pravděpodobného nárůstu nákladů na zavedení inkluze v běžných školách již v současném systému jsou. Sledujte stránky projektu, případně výzkumnou zprávu. Ředitel poběžovické školy v článku pro Deník.cz vysvětluje, proč je dobře, když na jeho škole studují Romové a děti sociálně znevýhodněné společně s ostatními dětmi. Jeho bližší názory na „školu pro všechny“ a názory dalších oslovených ředitelů a odborníků si můžete přečíst u vstupního textu k 3. otevřenému tématu na www.ceskomluvi.cz, které se věnuje rozdělování dětí na „schopné a méně schopné“ v českých školách. O tématu útlumu praktických škol diskutovali také minulý týden v pořadu Michaely Jílkové tři odborníci s různými názory. Ukazuje se také, že si někteří novináři pletou pojem „škola pro všechny“ s pojmem „jednotná škola“, jak dosvědčuje rozhovor Radky Kvačkové s Jiřím Nantlem. Situaci komentuje Tomáš Feřtek v Respektu. K tématu čtěte také český výtah ze Zprávy OECD Rovnost a kvalita ve vzdělávání, který rozebírá i situaci v ČR.
  • Průmysl si musí své pracovníky vzdělávat sám: Říká v rozhovoru pro Průmysl.cz Ondřej Šteffl, který poukazuje na to, že současný systém učilišť prohlubuje zvyšující se nezaměstnatnost. O tom, že budeme v blízké době čelit dosud nepoznanému typu nezaměstnanosti způsobené vymizením celých oborů, pojednává článek Michala Kašpárka. Stanislav Šimandl kriticky rozebírá 2. opatření ministra školství věnované zvýšení zájmu dětí o matematiku a technické obory. K tématu doporučujeme také tentokrát skutečně vtipné promo video Vysokého učení technického.
  • ČSSD mísí dobré nápady s omyly: ČSSD představila svých pět opatření ke zkvalitnění vzdělávání v ČR, například povinnou školní docházku od sedmi let, zákaz domácího vzdělávání na 2. stupni nebo pracovní a technické vyučování pro prvňáky. EDUin upozorňuje na to, že některá z opatření jsou pro české vzdělávání krokem zpět.
  • Reforma vysokých škol má být hotova v květnu: Tento termín se zdá akademikům uspěchaný vzhledem k nutnosti vytvoření velkého počtu norem a předpisů. Poslechněte si závěry jednání Rady vysokých škol s ministrem školství z 21. 2. Na serveru Aktuálně.cz si můžete porovnat procenta nezaměstnaných absolventů různých vysokých škol. Ondřej Šteffl v blogu upozorňuje na to, že české vysoké školy zatím ignorují fenomén masových on-line otevřených kurzů (MOOC).

Inspirace z (a do) praxe

  • Internetová gramotnost: Společnost ELAI a český Google chystají ke spuštění projekt pro české školy (žáky i učitele) věnovaný rozvoji internetové gramotnosti.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 27.-28. 2. Pozvánka na 28. schůzi výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (Praha)
  • 28. 2. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Je pravdivé tvrzení, že na našich školách příliš brzy rozdělujeme dětí na „schopné“ a „méně schopné“? (Praha)
  • 5. 3. konference pro ředitele ZŠ: Vzdělávání pro 21. století – technologie, testování a nové trendy ve výuce angličtiny (Praha)
  • 6. 3. seminář „Asistent pedagoga pro žáky s odlišným mateřským jazykem“ (Praha)
  • 7. 3. seminář „Kariéra? Začínáme ve škole!“ (Praha)

 

Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články