Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Česko hledá budoucnost, ale neví, jak překonat nerovnost ve vzdělávání

22. 12. 2014
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 15. 12. – 21. 12. 2014

Témata týdne:Německý psychiatr a psycholog Manfred Spitzer je přesvědčen, že současný volný přístup dětí k technologiím povede k velkému rozšíření demence okolo roku 2050, dětem do 15 až 18 let by přístup k technologiím výrazně omezil (Echo). Zajímavé srovnání v přístupu k dětem v MŠ přináší zkušenost české matky, která strávila několik měsíců se svým dítětem ve Finsku (Deník Referendum). O omezování vzdělávání českého jazyka a české kultury na zahraničních univerzitách a o neblahých důsledcích pro českou kulturní diplomacii hovoří Jan Čulík (H70, Britské listy). Pod záštitou Národního ústavu pro vzdělávání proběhl seminář Proč zavádět český rámec kvalifikací. Dva komentáře EDUin: o tom, že vzdělávání ovládá neopozitivistické dogma (Britské listy) a o nepatřičné mlčenlivosti MŠMT (HN). Lidé, kteří propojují oblast kultury a vzdělávání: Jiří Raiterman za centrum současného umění DOXAndrea Průchová za „vizuální“ projekt Fresh eye (Eduin, Britské listy). O informatickém myšlení s Petrem Naske a Danem Lessnerem.

Výrok týdne: 

„Musíme děti učit, aby si hrály, dneska jsou na iPhonech, Facebooku a nevím kde. Svět je úplně jinde. (…) Dneska získat mechanizátora nebo agronoma – nejsou tyhle profese, dneska máme samé vysokoškoláky.“ Andrej Babiš se vyjádřil na téma vzdělávání a výchovy. Srovnejte s citací ze závěrečné zprávy projektu Česko hledá budoucnost (Glopolis): „V demokratické společnosti by se děti měly učit samostatně myslet a rozhodovat, umět vést i podřídit se vedení, tolerovat rozdíly v názorech, spolupracovat s druhými na společném díle, respektovat práva ostatních.“ Více ke zprávě Glopolis níže.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Česko hledá budoucnost, překážkou je nerovnost v přístupu ke vzdělání. Analytické centrum Glopolis zveřejnilo závěrečnou zprávu z tříletého projektu Česko hledá budoucnost, jehož cílem bylo nalézt vizi rozvoje české společnosti. Vzdělávání patří k pilířům společenského rozvoje a zpráva poukazuje na nerovnost v přístupu k němu jako na významnou překážku. Dále zmiňuje Finsko jako vzorový vzdělávací systém a upozorňuje na nutnost změny paradigmatu v úvahách o vzdělávání (vizte Výrok týdne), závislost emancipace společnosti na vzdělání jednotlivců i na fakt, že změnu je třeba vyvolat aktivitou zdola. Připomeňme Strategii vzdělávání 2020, kterou přijalo MŠMT a jež snižování nerovnosti ve vzdělávání považuje za jeden z klíčových cílů. Zároveň připomínáme i Audit vzdělávacího systému, který vypracoval EDUin.

  • Třídění dětí do různých typů ZŠ fatálně selhává. Za pět let klesl v ČR počet dětí s mentálním postižením o 40 %. Analýza zpracovaná pro ČOSIV (Datová žurnalistika) ukazuje, že nejde o “zázračná” uzdravení, pravou příčinou je problematická diagnostika, která nezohledňuje prostředí, z něhož děti pocházejí. V praktických ZŠ tak končí mnoho dětí “zanedbaných”, a psychologové je tam umisťují často proto, aby jim byla poskytnuta speciální péče. Bohužel je tím obvykle nenapravitelně předurčují k mizerné studijní i profesní dráze (Respektu). MŠMT stav bohužel nadále konzervuje v novele zákona, o znění příslušného paragrafu se vede vyhrocená diskuse.

  • Ministr financí potřebuje více mechanizátorů a agronomů, kteří nejsou na Facebooku. Školství je má dodat. Ministr financí a majitel Agrofertu Andrej Babiš se přidal k ministru školství Marcelu Chládkovi a prezidentu Miloši Zemanovi v otevřeném požadavku po větším počtu manuálních pracovníků (učňů). Chce kvůli tomu reformovat školství. Sociolog Stanislav Biler poukazuje na neznalost zastánců tohoto směru, zejména s ohledem na fakt, že ČR patří mezi země s nejvyšším počtem učňů v OECD. Připomeňme v této souvislosti závěry diskuse z Pražského studentského summitu, kde se hovořilo o poměru odborného a všeobecného vzdělání.

Inspirace z (a do) praxe

  • Skutečně zdravá škola přijímá přihlášky. Program si bere za cíl udělat stravování na školách zdravější (za stávajících prostředků). Inspiruje se v britském programu Food for Life. Školy se mohou hlásit.
  • Jak podnítit a podporovat kreativitu. 8 vybraných vystoupení na TED, které ukazují, jak na kreativitu (videa, AJ).
  • Jak využít Minecraft v matematice. 6 nápadů, jak zařadit populární hru Minecraft do výuky matematiky (AJ).
  • Portál Filmová výchova spuštěn. Portál chce učitelům pomoci integrovat audiovizuální výchovu do výuky.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Diskuse s Quincy Russellem. Absolvent a propagátor školy Summerhill, která praktikuje svobodu učení. Sobota 24. 1. 2015, 16:00, Paralelní Polis, 2. patro, Dělnická 43, Praha.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články