Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Odborníci nesouhlasí s prosazováním učňovských oborů na úkor všeobecného vzdělání

3. 11. 2014
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 27. 10. – 2. 11. 2014

Témata týdne: Podle ČT nemá stále více rodičů dostatek peněz k tomu, aby zaplatili svým dětem školní obědy, pomoci by mělo konto na jejich podporu. V sobotu 1. 11. 2014 proběhl v prostorách VŠE Pražský studentský summit, jehož součástí byla i diskuse s odborníky (Straková, Münich, Štech a Kartous) na téma „smysl, účel a problémy vzdělávání“ (ČTK, Deník.cz). Václav Klaus ml. nechápe, proč jeho otec přijal nabídku na předsedu Národní rady pro vzdělávání, považuje ji za zbytečnou (Novinky.cz).  Rodičům se nelíbí reklama a sponzorské balíčky ve školách (ČT). Hlasování o zákonu k dětské skupině opět přesunuto na další týden (ČT).

Výrok týdne: 

„Je to bezprecedentní a skandální, to zacílení mi připadá nebezpečné. Zaměstnavatelé uvažují krátkodobě. Sami v soukromých rozhovorech připouštějí, že jim nezáleží na tom, co bude s těmi pracovníky, až oni třeba přesunou továrnu dále na východ,“ komentovala Jana Straková na Pražském studentském summitu lobby zaměstnavatelů, které podle ní podléhá ministerstvo školství, když se snaží přesměrovat část mladých lidí do učňovských oborů.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Audit vzdělávacího systému. EDUin zveřejnil vůbec první audit vzdělávacího systému. Jeho smyslem je poskytnout ucelený pohled na aktuální stav vzdělávacího systému v ČR, ukázat jeho silné a slabé stránky, rizika i příležitosti, dále shrnout nejdůležitější události z posledního roku a také předložit souhrn opatření, která by pomohla k rozvoji vzdělávání v ČR.

  • Dívky dostávají za stejný výkon lepší známky. Naposledy s tímto tématem přišla Česká školní inspekce, která analyzovala výsledky mezinárodních šetření TIMMS a PIRLS a opět tuto hypotézu potvrdila (LN). Před dvěma lety to potvrdila i analýza společnosti Scio. Příčiny toho, proč se tak děje, lze pouze odhadovat. Velmi pravděpodobně je to dáno tím, že dívky bývají méně konfliktní a že do známky je tak zahrnut i příznivější vztah učitele.  

  • Výuka jazyků: rodiče zvyšují tlak. Angličtinu pokud možno už před začátkem školy a při škole ještě jazykové kroužky. Tak uvažuje podle průzkumu citovaného Deníkem více než polovina rodičů – respondentů. Odborníci na časnou výuku jazyků ale nemají jednoznačný názor (RVP), o zkušenostech s výukou cizího jazyka už od MŠ mluví Eva Cichoňová z MŠ a ZŠ Angel v Praze (ČT).

  • Povinná maturita z matematiky rozděluje. Povinná maturita z matematiky v roce 2019 vzbudila několik negativních reakcí z odborných kruhů. Ondřej Šteffl (Scio) klade základní otázky, na které je třeba odpovědět. Oldřich Botlík (Kalibro) i Tomáš Feřtek (EDUin) shodně upozorňují, že povinná maturita pouze upevní špatný způsob její výuky. Zástupci průmyslové lobby záměr MŠMT podporují, argumentace ale chybí.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Prof. George Psacharopoulos: „Sixty years of returns to education: Where do we stand? 4. 11., 10:00 – 11:00, CERGE-EI, Politických vězňů 7, Praha.
  • Konference Rodiče vítáni: Jak zapojit rodinu do života školy. 5. 11. 9 – 17, Otevřená zahrada, Brno.
  • Fotografie a mediální stereotypy. DOX pořádá workshop k výstavě This Place (Izrael/Palestina očima 12 světových fotografů). 7. 11. mezi 10 a 14, Poupětova 1, Praha 7.
  • Konference ZAČÍT VČAS ZNAMENÁ ZAČÍT DOBŘE! 6. 11., 8:00 – 17:00, Kavárna U6, Ostrava-Vítkovice.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články