Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Základní pravidlo říká, že pokud stát v oblasti vzdělávání nařídí nějakou formu povinných zkoušek, vydělají na tom soukromé firmy a zaplatí to rodiče. Že to vrchovatě platí i o jednotných přijímacích testech na střední školy, které se u nás zkouší druhým rokem a napřesrok budou povinné, se může přesvědčit každý. Stačí si koupit noviny.
Mladá fronta Dnes i Lidové noviny (oba deníky z vydavatelství MAFRA) jedou marketingovou kampaň postavenou na obavách z přijímaček (a maturity) už mnoho týdnů a nemíní hned tak skončit. Nejenže denně otiskují testy různých soukromých společností, ale přímo na webech deníků inzerují: Také se bojíte přijímaček? Nemusíte. Stačí, když si nás měsíc dva předplatíte.
Stojí za to noviny otevřít i v případě, že nemáte dceru či vnuka, který se chystá v jedenácti, třinácti či patnácti letech na nějakou střední školu. Zatímco v Mf Dnes probíhá v zásadě přijatelný zostřený pravopisný a počtářský výcvik, v Lidových novinách otiskují ukázkové úlohy, mezi nimiž lze najít opravdové perly. Píše se tu:
Otázky pro žáka 5. třídy, které se mohou objevit v přijímacích testech.
Najděte skupinu slov, která obsahuje jen předložky nevlastní.
Jakým slovním druhem je slovo skákání
Předložky nevlastní? Hm. Pravděpodobně jde o páťáky, kteří usilují o titul Malý lingvista. Ale i deváťák si užije.
Do jaké skupiny slov byste zařadili slovo ledviny
Jakou větu vedlejší nejčastěji uvozuje spojka protože
Pokud jste podobně jako já na chvíli znervózněli, protože jste si nebyli jisti, na co se vás vlastně ptají, je to prostě proto, že ty otázky staví na znalosti lingvistických pojmů, které prakticky nikdo v reálném životě nepoužívá; obvykle ani ten, kdo se psaním a redigováním živí. Ostatně proto jste je dávno zapomněli. Užitečné jsou právě jen pro účely podobného testování. Velmi dobře se totiž s jejich pomocí sestavují testové úlohy.
Proto se testy pro přípravu k přijímačkám podobnými nesmysly jen hemží. Vybral jsem výhradně otázky z češtiny, protože jsou pro pochopení podstaty problému pro většinu lidí srozumitelnější, ale ani matematika na tom není lépe. Schopnost ověřovat výroky? Klást si zajímavé otázky? Ale kdeže. Úprava algebraických výrazů a slovní úlohy typu Kolik vajec snesla slepice B, když…
Pokud se podíváte na ukázkové testy CERMATu, který jednotné přijímačky pro všechny typy středních škol organizuje, jsou přece jen o něco lepší, přinejmenším pracují se čtenářskými úlohami. Ale i tady se vás ptají na to, jaké existují funkční styly, nebo musíte vědět, jak je definováno sousloví. A rok od roku přibývá důrazu na pravopis, větný rozbor a znalosti literární teorie.
Nevidíte na tom nic špatného? Pravopis a větný rozbor považujete za důležité? No to je právě ten problém, který dostává učitele do schizofrenní situace. Už víc než deset let máme ve školách vzdělávací programy postavené na tom, že učitel/ka má žáky naučit vnímat text, řečí i písmem vyjadřovat to, o čem přemýšlí; žák má převzít zodpovědnost za to, co dělá, a umět obhájit svůj názor. Jenže ve skutečnosti skoro nic z toho na výstupu ze škol stát nezajímá.
Naopak předepisuje testy postavené často na pravopisných výjimkách a chytácích. Tak co má učitel vlastně učit? Čemu má věnovat omezený čas ve třídě? Jednotné přijímací testy tuhle schizofrenii jen posílí. Nejen rodiče, ale často i vedení škol říkají jasně: Hlavním smyslem základní školy je dostat dítě na střední školu. Takže tyhle testy, to jsou naše osnovy! Dovolíte si jako učitelka říct, že je to nesmysl?
Ve skutečnosti jednotné přijímací testy – a ještě víc průmysl přípravy na ně – pouze przní skutečnou vzdělanost, protože ji omezují na trénovatelné a snadno testovatelné položky. Podobné testy leží učiteli v cestě v páté, sedmé, deváté třídě a u maturity. A pak si vysokoškolští učitelé i zaměstnavatelé dokola stěžují, že absolventi neumí obhájit svůj názor, převzít zodpovědnost za to, co dělají, přemýšlet o problému a efektivně hledat jeho řešení. Ještě než kývnete, že to si také přesně myslíte a že testování by mělo být přísnější, zkuste vzít na vědomí, že žádáte více toho stylu výuky, který ve skutečnosti ten současný stav způsobil. A jen tak mimochodem, vy si ze školy pamatujete, co jsou to předložky nevlastní? A k čemu tu znalost užíváte?
Proč Povinná zkouška krásu matematiky studentům neukáže, vysvětluje Jakub Stránský ze startupu Techambition.
—
Původně vyšlo na webu časopisu Respekt (ZDE).