Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
V Česku je největším problémem veřejné debaty o klimatické změně to, že se ještě pořád dohadujeme o tom, jestli nebo do jaké míry jí způsobují lidé, přestože již bylo vědecky naprosto jasně dokázáno, že podíl lidské činnosti je zásadní a nezpochybnitelný. Místo toho se u nás média nadále v rámci jakési domnělé objektivity snaží dávat slovo opozičním hlasům, které obvykle ani nepatří odborníkům na klima, ale různým ekonomům a politikům. Ta debata je někdy na podobné úrovni, jako kdyby seriózní média brala vážně hlas lidí, kteří dodnes tvrdí, že je Země placatá.
Další potíží debaty u nás je odpor k účinnému řešení klimatické změny, který vychází z nepochopení globální podstaty tohoto problému, z neznalosti základních přírodních zákonitostí, ale i z jakéhosi zakořeněného skepticismu a nadřazování ekonomiky a hospodářského růstu nad udržení obyvatelného životního prostředí, které tady zavedl Václav Klaus a vlastně celý polistopadový politický establishment.
Často se tak z úst různých ekonomů dozvídáme, že ekonomicky dává větší smysl nic neměnit, což lze interpretovat jako tvrzení, že civilizační kolaps je ekonomicky výhodnější než snaha mu zabránit, ovšem samozřejmě pouze z hlediska krátkodobých momentálních zisků. Mám pocit, že tu také schází schopnost vnímat věci v souvislostech, nebo věci domýšlet do důsledku. Třeba biologové se bojí toho, že ochrana klimatu vyústí v další útok na biodiverzitu, třebaže vědecké panely OSN už dávno chápou vzájemnou provázanost obou problémů a volají po komplementárních řešeních.
Nadále panuje jakási představa, že je Česko geograficky výhodně umístěné a tak se nám ty nejhorší důsledky změny klimatu vyhnou. Takový přístup vůbec nebere v potaz, že neexistujeme v izolaci, a že se nás jednak bude týkat růst světových cen potravin, ale také migrace z jiných zemí, která bude zcela jistě mnohem větší než ta, kterou jsme zažili kolem roku 2015.
A nakonec i z Česka bude ve finále poušť, byť možná později než třeba z Itálie, ale když ho nezastavíme, bude trend oteplování postupovat dál. Do určité míry v Česku hraje roli také zakořeněný pragmatismus, velké obavy některých lidí z nutných změn, které sebou řešení klimatické krize přinášejí, a jakási neochota připustit si jiné než čisté materialistické a na okamžitý individuální prospěch zaměřené pojetí naší civilizace a lidského života. To je u nás hodně hypertrofované i v důsledku dědictví bývalého režimu, který v lidech zanechal hlubokou nedůvěru v cokoliv, co k nim přichází od institucí a od médií, nebo ze zahraničí. Prostě tomu radši nevěří.
To, jak se o změně klimatu učí na školách je pochopitelně ovlivněné celkovým nastavením společnosti, a ve školství je to o to horší v tom, že se celá oblast za posledních 30 let prakticky nezreformovala. Výuka byla zastaralá už před vypuknutím klimatické krize, a nyní je to ještě patrnější. Propast mezi tím, jaké školství potřebujeme a jaké školství je, se rok od roku rozšiřuje. Dá se říct, že školám vlak ujíždí dál a dál čím dál tím větší rychlostí. Třeba v tom, že změna klimatu není součástí výuky.
Sama jsem se třeba v roce 1997 ve škole dozvěděla jen to, že CO2 je skleníkový plyn. Nic víc. A moc nás toho nenaučili ani na Přírodovědecké fakultě, kde jsem absolvovala i zkoušku z klimatologie. Rozhodně si nevzpomínám, že bych z nějaké přednášky odcházela nějak znepokojená. Téma změny klimatu tak zatím ve školách víceméně chybí a pedagogové a pedagožky o tématu klimatické krize často nic neví. To se projevilo i v tom, jak malé množství škol podpořilo studenty a studentky, či žáky a žákyně ve studentských stávkách. Zatímco na mnoha školách v zahraničí se stávek účastnili i pedagogové, nebo studenty v účasti podporovali.
Pokud pedagogové neberou klimatickou krizi vážně a studenty dokonce za účast na stávkách penalizují, pak je víc než patrné, že problém podceňují a mají o něm špatné nebo nedostatečné informace. A to opět souvisí se stavem našeho školství – značná část pedagogů se v průběhu svého zaměstnání dál nevzdělává, nezajímají se o dění ve světě kolem nich, a jsou podobně jako zbytek společnosti orientovaní na pragmatická témata našeho materialisticky zaměřeného světa, v němž žijeme, a pro jehož další reprodukci jsme vychováváni a připravováni ve školách. Navíc pedagogové k dalšímu rozvoji nejsou ostatně nízkými odměnami a nízkou prestiží této profese u nás ani motivováni.
U výuky o klimatické změně je navíc problematické to, že jde spíše o jakési průřezové téma, čí spíše metatéma nebo meta rámec. Mělo by se vlastně prolínat veškerou výukou a všemi předměty. Nelze to vyučovat třeba jen v zeměpise v rámci výuky o atmosféře. To téma se týká všeho. A jsme opět u toho, že úplně nesmyslné už je třeba jen samotné členění předmětů. Naše školy dělají málo projektovou výuku či průřezová témata a interdisciplinární přístup napříč vícero předměty. Co může být určitou překážkou, je i to, že až děti zjistí pravdu o světě, ve kterém žijí, tak budou nejspíš dost urgentně potřebovat i nějaké duchovní nebo psychoterapeutické provázení, protože konfrontace s takovou realitou bez nějaké rozumné mediace a bez toho, aby konečně začaly probíhat nutné celospolečenské změny, zcela určitě povede u dětí k nedůvěře v systém, k institucím, k dospělým, ale třeba i k depresím nebo sebepoškozování.
Sama z toho mám strach u svých dětí, které jsou zatím ještě malé a nerozumí tomu, ale až to pochopí, bude to pro ně hodně velká rána. No a takové duchovní nebo psychoterapeutické provázení a rozvoj kritického myšlení bychom přitom potřebovali provést i u mnoha pedagogů, natož pak od nich čekat, že oni sami něco takového poskytnou dětem.
—–
Michaela Pixová je kritická sociální geografka, aktivistka, publicistka, vysokoškolská učitelka a překladatelka. Nyní se věnuje především klimatickému aktivismu – pracuje jako koordinátorka Klimatické koalice a věnuje se propojování českého klimatického hnutí.