Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Je tu začátek roku 2019, což je vhodný čas k tomu, uvědomit si a pojmenovat mýty, které máme v učení.
Zde je uvedeno pouze 10 mýtů, se kterými se setkávám nejčastěji. Je zde i zdroj, literatura, kde si každý může dohledat argumenty.
Ne vždy je první odpověď ta správná. – často jsou to pouze tipy. (J. Holt – Jak se děti učí)
Opakování ano, ale pokaždé jinak. Pouze testování bez cíle, stále jen písemné prověřování stejným stylem, nebo jen ústní prověřování vede spíše k demotivaci, než k osobnímu růstu v rámci učení. Pozor na stereotyp. (J. A. Komenský – didaktické zásady)
V rámci promyšleného učení je velmi žádoucí střídat mentální činnost s fyzickou, promýšlet přestávky. Délka času stráveného u učení není v přímé úměrnosti s tím, že toho víme více. (T. Buzan- Používejte hlavu – Efektivní učení – plánování)
Toto záleží na vnímání pojmu učení – někdo chápe učení jako celoživotní, každodenní, nikdy nekončící, proces. Někdo pouze s učitelem v lavici ( J. Medina – Jak funguje mozek)
Pouze se domníváme, jaké jsou. Známe pouze obecné principy, zásady, aby bylo učení efektivní, promyšlené, aby bylo v souladu s fungováním mozku. Každý se učíme jedinečným způsobem, je potřeba vnímat, sledovat, jak se učíme, jak si zapisujeme informace, jak mluvíme, na co se ptáme, jak vnímáme souvislosti, čemu věnujeme pozornost (J. Holt – Proč děti neprospívají)
Příklad 8+7 se dá počítat minimálně třemi způsoby.(rozklad, dopočítávání, odvozením). Můžeme se poté společně učit a obohatit v tom, které způsoby jsou výhodné, které ne a proč.
Paměť je nedílnou součástí procesu učení, patří tam, ale je potřeba využívat a podporovat v procesu učení také myšlení v souvislosti, dokazování, odhadování, analýzu, syntézu, argumentaci, obhajobu. (Bloomova taxonomie výukových cílů)
V rámci učení více než IQ je potřeba vnímat učební potenciál, styl. Učení má předcházet vývoji. Hodnota IQ se může vhodnými podněty zvyšovat (Downův syndrom, nebo snižovat – averze k učení, statické myšlení – L. Vygotskij – Myšlení a řeč)
Každý máme jedinečný mozek, někdo se učí pamětně, druhý v souvislosti. Je potřeba zprostředkovávat možnosti, cesty.
V procesu učení je porovnávání velmi nežádoucí, dokonce velmi demotivační. Každý má jiný výchozí bod, je potřeba vědět, kde se nacházíme a pracovat s cíli, kam směřujeme. Pokud porovnávání, tak pouze každý sám se sebou. Co už umím, co jsem ještě před měsícem neuměl-a.
„Každý je génius. Ale pokud budete posuzovat rybu podle její schopnosti vylézt na strom, bude celý svůj život žít s vědomím, že je neschopná.“ Albert Einstein