Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
K seriálu „Co říkají maturitní data…- 5. díl“ zde na http://www.eduin.cz/clanky/co-rikaji-maturitni-data-5-dil-z-cestiny-uz-ctvrty-rok-propada-nejvic-maturantu-v-testu/
V pátém dílu se píše, že příčinou „rostoucí propadovosti“ může být horší úroveň maturantů, nebo stále náročnější úlohy, které ověřují znalosti, jimž se učitelé na odborných školách mohou věnovat jen okrajově.
Myslím, že je možný i třetí důvod k tomu, že se zvyšuje nezvládnutelnost maturitních testů ČJL pro některé typy žáků:
Mohlo by to být bezradností tvůrců textů (včetně samé koncepce). Jsou pod stálou kritikou, navíc opakovaně vycházejí výsledky, které není možné užitečně interpretovat, a tvůrci v Cermatu se patrně nemají o co opřít. Kdyby dokázali vztahovat povahu úloh a pak ovšem i výsledků žáka k tomu, co se ví o fungování řeči a jazyka v dorozumívání, nebo na čem všem je založena čtenářská kompetence, a jak tedy je žák-maturant mocen se dorozumívat a číst i chápat, pak by mohl test mít soudržnější a rozumnější cíl i obsah. – Jenže ono by se ukázalo, že forma „test“ se pro takové zjišťování prostě nehodí. Nedá nikdy dost jednoznačné výsledky a vždycky potlačí to, co je opravdu důležité, ale bohužel moc složité. Nějaké číslice by jistě vyšly, ale zase by nebylo známo, o čem vlastně svědčí – bylo by to tedy stejné jako dnes, kdy máme u maturity testy převážně mechanické, vzdálené od skutečného dorozumívání i myšlení, a nikdo neumí říct, co rozumného jsme se to vlastně dozvěděli.
Tak mi dochází, že tvůrci testů asi mají i čtvrtý důvod: Je to celé k ničemu, ale psát testy dosavadním stylem je prostě snadnější než vynalézat nějaké adekvátnější úlohy. Když už to má dopadnout zase jen chaoticky, tak tam nandáme cokoliv, a víc úloh dáme hodně „mastných“, aby si věční kritici nemysleli, že nejsme dost odborní.
Už dost let tvrdím, že účastnit se tvorby testů pro tenhle podnik není počestné, a to právě proto, že tu schází promyšlená koncepce a že nečitelné výsledky jsou nutně využívány „pány nahoře“ pro zcela nevzdělané cíle zištné nebo politické. Myslím, že není dost počestné ani psát cvičné příručky pro tuhle maturitu, i když autor třebas (už) mezi tvůrce testů nepatří. Napomáhat škodlivému není o nic lepší než přímo škodit. Kdyby taková příručka napomáhala k lepšímu učení a výuce, to by bylo něco jiného. Ale nácvik na současné maturitní testy, to není vzdělávání ani učení.
Nevím, kdo jsou tvůrci testů ČJL, ale odhaduji, že znají to, jak se češtině vyučuje v letech od obecní školy až do maturity. Nechtěli by se seznámit s možnostmi zlepšování této výuky? Pokud se stydí učit se od kolegů zde v Česku, je přece možné vidět leccos v zahraničí. Nedokázali by těm žákům, kteří, jak se tvrdí, „na maturitu nemají“, pomáhat během studia nějakými postupy, které by účinkovaly? Možná by takoví žáci k maturitě opravdu nedošli, ale třebas by se naučili číst a chápat, vyjadřovat se a dorozumět se? V takovém národě by bylo velmi příjemné žít, ne?