bEDUin 19/2013: Plošné testování není podle právníků pro děti povinné

13. 5. 2013
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 6.–12. 5.

Témata týdne:

státní maturity a recenze testů, plošné testování dětí na základních školách začíná, kde se daří inkluzivní vzdělávání, pokračuje hlasování, co mají umět děti v 9. třídě – tentokrát vybíráme profily absolventů, na připomínkování standardů základního vzdělávání je čas již jen do 15. května (semináře k standardům zde)

Výrok týdne:

„Tradiční paradigma počítačového ověřování výukových výsledků již pravděpodobně dosáhlo maxima svých možností a stále obtížněji reaguje na požadavek ověřování kompetencí pro 21. století. Na obzoru se objevují zcela nové možnosti, které přinášejí technologie. Budoucnost patří analýze veškeré činnosti, kterou žák v rámci studia bude prostřednictvím technologií dělat. Princip je podobný hodnocení založenému na portfoliu (…).“ Bořivoj Brdička na téma schopnost technologií ověřovat výukové výsledky žáků (Spomocník, www.rvp.cz)

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Kde se inkluze daří: V základní škole Babington Community College v anglickém Leicesteru se s dobrým prospěchem i chováním vzdělávají romské děti, které v Česku chodily do zvláštních škol. Mají stejné výsledky jako jejich spolužáci. Projděte si fotoreportáž, obsahuje zajímavé informace o tom, jak to na škole chodí. Unikátní výsledky a zkušenosti má učitelka češtiny vyučující děti uprchlíků v Česku Karla Kubíčková – vyučuje ve třídě děti, které často neznají slovo česky a pocházejí z různých zemí. I ty nejslabší vrací do roka na běžnou základní školu – čtěte rozhovor. O tom, jak úspěšně vyjít vstříc dětem s různými potřebami, hovoří také ředitelka ZŠ a Gymnázia J. Gutha-Jarkovského v Praze Jitka Kendíková a na novém charismatickém videu Ken Robinson.
  • Jaká je budoucnost škoství? Sledujte video, kde Ondřej Šteffl představuje šest scénářů vývoje školství, které publikovala OECD. Budoucí úloha školy bude především socializovat, tak zní závěr kulatého stolu EDUin a SKAV – poslechněte si záznam. O budoucnosti vzdělávání a škol hovořil v rozhovoru pro Svět neziskovek také Tomáš Feřtek.
  • Maturity – složení testů a jejich recenze: EDUin upozornil na možná pochybení ve složení testů. Maturanti si stěžovali na to, že některé otázky z češtiny vypadaly spíše jako otázky z dějepisu (přitom na některých středních školách se dějepis takřka nevyučuje) – Jiří Kostečka přesto říká (zdezde), že maturitní testy byly v pořádku. Přečtěte si také jeho podrobnou recenzi maturitního testu z češtiny, kde našel drobná pochybení, a ideální podobu maturitního modelu zkoušky po roce 2018podobu zkoušky z češtiny 2018+, jak ji navrhuje Asociace středoškolských češtinářů.
  • Začíná plošné testování, MŠMT a ČŠI sdělují rodičům nepravdivé informace: Argumenty odmítajících rodičů, ČŠI a MŠMT i další informace o plošném testování si můžete souhrnně najít zde na stránkách EDUin. ČT odvysílala reportáž, v níž tiskový mluvčí MŠMT a náměstek ČŠI tvrdí, že rodiče mají ze zákona povinnost poslat své dítě na testování do školy. Podle právního rozkladu České školy je to nepravdivá informace a vytváří nemístný tlak na rodiče.

Inspirace z (a do) praxe

  • Sociálně znevýhodněné děti na to mají: Nová příručka pro učitele od společnosti Člověk v tísni – najdete ji online na webu www.majinato.cz.
  • Historie Paříže v 3D pro středoškoláky: zdarma aplikace Paris 3D Saga (i pro chytré telefony), která provede žáky vybranou historií Paříže v 3D podobě.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 14. a 23. 5. Konference Primární prevence rizikového chování (Praha; Žďár n. Sázavou)
  • 15. 5. Workshop Vize vzdělávání (Praha)
  • 16. 5. Národní konference eTwinning (Olomouc)
  • 16. 5. IV. tematický kulatý stůl: Role učitelů jako předpoklad kvalitní výuky (Praha)
  • 16. 5. Diskuse na téma Mohou tablety nahradit učebnice? (Praha, Svět knihy)
  • 23. 5. Konference Rozpravy o institucionální péči 2013 …a nejen o ní (Ostravice)
  • 23. 5. Setkání na téma Znaky dobré školy a nadaní v různých variantách vzdělávání (Praha)
  • 23. 5. Společný seminář pro pedagogy a asistenty pedagoga (Praha)
  • 23. 5. Seminář „Prevence vzniku závislostí u dětí a dospívajících“ (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články