bEDUin 10/2012

19. 3. 2012
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 12.-18.3.2012

Klíčová témata týdne:

konference ke zprávě OECD, eurodotace, vysoké školy, výuka češtiny, memorandum pedagogických asociací, domácí vzdělávání

Výrok týdne:

„Ve stávající situaci je nepřijatelné, aby ministři průmyslu obchodu, dopravy a školství, jejichž role je v čerpání fondů klíčová, byli těmi, kdo se ani neobtěžují jezdit do Bruselu a nejčastěji absentují na jednání Rady v jejich sektoru. Když jde o peníze, je Brusel dobrý. Když jde o spolupráci s ostatními, stojí Česko stranou.“
František Nejedlý v tiskové zprávě Strany zelených

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • ČŠI umožnila díky konferenci Systém hodnocení vzdělávání v ČR otevřenou debatu o závěrech zprávy OECD. Bohužel se nakonec ukázalo, že jak MŠMT, tak inspekce činí na jejím základě značně odlišné závěry než právě nezávislí zahraniční odborníci. Poslechněte si audiozáznamy z vystoupení a přečtěte stručné shrnutí základních poznatků zde. V souvislosti s hodnocením v ČR je třeba připomenout, že se blíží generálka plošného testování 5. a 9. tříd, kterou, dle předběžných reakcí, hodlají některé školy bojkotovat. ČŠI vydala upřesňující informace o povinnosti škol se generálky zúčastnit a odpovídá na dotazy.
  •  

  • Brusel fakticky pozastavil eurodotace do ČR a je také možné, že jejich příliv již nebude obnoven. MŠMT narychlo připravuje ke spuštění další a další projekty, jedním z nich je SciencePoint za 326 milionů Kč. Ministerstvo přitom na diskusi k tomuto projektu nedovedlo zodpovědět základní otázky (např. jak se dospělo k ceně nebo zda existuje studie potřebnosti projektu) a chce projekt spustit již v dubnu 2012.
  •  

  • Roste mezi rodiči nespokojenost s hlavním vzdělávacím proudem? Uvažují více o domácím vzdělávání? Jaké má výhody a jaká rizika shrnuje ve svém článku Michal Semín. Odborné studie a další informace najdete na www.domaciskola.cz. O tom, proč děti s příchodem na základní školu ztrácejí motivaci k učení a radost z něj, píše ve svém blogu také americký psycholog Peter Gray – přečtěte si, jak se děti dokáží učit samy a jak se v jiných kulturách učí děti sběračů a lovců bez školní docházky.
  •  

  • Mají se děti v českém jazyce učit především mluvit, psát, logicky myslet a prostřednictvím toho znát jazyková pravidla, včetně neoblíbených větných rozborů, nebo je současná výuka češtiny v pořádku? Diskutovali o tom minulý týden bohemisté na stránkách MF Dnes a situaci komentoval také Tomáš Feřtek v ČRo. Někteří učitelé se ovšem obávají toho, že žákům školu stále zjednodušujeme, jak ukazuje tento blog.
  •  

  • Organizace TED spustila na YouTube vzdělávací kanál TED – Education. Nová vzdělávací platforma se má zaměřit na popularizaci práce šikovných učitelů a lektorů. Prvních 12 animovaných videí je již na světě.
  •  

  • Pedagogické asociace kritizují stav ve školství a nabízejí ministerstvu svou faktickou odbornou pomoc. Prvním počinem je společné memorandum.
  •  

  • Petr Pícha, ředitel Gymnázia Písek, reaguje polemicky na vyjádření předsedy Asociace ředitelů gymnázií Jiřího Kuhna, který tvrdí, že malé školy berou peníze gymnáziím a jejich zrušení situaci pomůže.

Inspirace z praxe

  • Využijte dějiny Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ – pomohou vám v tom dvě elektronické publikace „Druhá směna“ (literární a historická část), které ke stažení nabízí sdružení Romea.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 21. 3. DOX: „Krize českého školství“ – panelová diskuse (Praha)
  • 22. 3. Odborná konference „ICT ve školství“ (Praha)
  • 22. 3. „Teaching for America aneb jak v USA získávají zajímavé lidi pro  učitelskou profesi“ – Kulatý stůl SKAV a EDUin
    mimořádně v Americkém centru (Tržiště 13, Praha 1)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články