Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

bEDUin 21/2013: Karlovarský kraj má dlouhodobou koncepci inkluze díky Nadaci Open Society Fund

27. 5. 2013
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 20.–26. 5.

Témata týdne:

bilancování maturit, standardy jsou obecnější diskusí o podobě základního vzdělávání, Zažij vzdělávání jinak – akce pro žáky, učitele i veřejnost tento týden,  kauza Putna v kostce, Dobeš zakládá politickou stranu a chce hrát fair play, velký rozhovor s Petrem Fialou v MF Dnes ze dne 25. 5.

Výrok týdne:

„Mám na stole návrh pracovní skupiny, která po dlouhých debatách většinově dospěla k doporučení, aby se do budoucna maturita konala 
z češtiny, angličtiny a matematiky a aby se částečně prováděla elektronickou formou. Tento návrh se mi z mnoha důvodů zdá rozumný. (…) Je nutné uvažovat o vzdělávacím systému odpovědně. Nemůžeme nový model zavést od zeleného stolu třeba od roku 2016. Možná by ho zvládla gymnázia, ale některé odborné školy nikoliv.“ ministr školství o budoucnosti maturity pro Deník.cz

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Bilancujeme letošní maturity: Poslechněte si z videozáznamu, jak v Hyde parku hodnotí letošní maturity ředitel CERMATu Jiří Zíka. Petr Fiala pro Deník.cz upřesnil další vývoj maturitního modelu, který zachová jednu úroveň obtížnosti zkoušek. Ondřej Šteffl komentuje letošní špatné výsledky z matematiky a polemizuje s tím, že by čeští žáci měli horší matematické kompetence než například čtenářské. O matematice a tom, zda české děti hloupnou, je také aktuální článek v Respektu.
  • Pronikněte do finského vzdělávacího systému: Doporučujeme dva nové zdroje, které vám pomohou seznámit se blíže s finským vzděláváním – zkrácený přehled o finském vzdělávacím systému (česky), který vydalo finské ministerstvo školství, a dokumentární film The Finland Phenomenon.
  • Které potraviny nejvíce škodí dětem? Některé potraviny se tváří zdravě a jejich výrobci je dětem doporučují požívat denně. Přitom je to stejné, jako kdybyste dávali dětem denně lahev Coca Coly – přečtěte si, o jaké produkty se jedná.
  • Podívejte se na video, jak se dělá inkluzivní škola v Karlovarském kraji: Základní a mateřská škola Regionu Karlovarský venkov vzdělává děti s různými potřebami (jak říká prvňák na videu, sám handicapovaný žák – děti „zdravé“ i „nemocné“). Podívejte se na video. Karlovarský kraj spolupracuje na dlouhodobé inkluzivní koncepci s Nadací Open Society Fund (o projektu jsme psali v beduinu č. 18). K tématu doporučujeme také zprávu ČŠI věnovanou otázce překonávání školního neúspěchu – zpráva se věnuje jednotlivým stupňům vzdělávání a mimo jiné poukazuje na to, že s vyššími stupni vzdělávání roste podpora segregačního modelu mezi učiteli a veřejností.
  • Co je potřeba udělat, aby vznikaly komunitní školy: Komunitní školy mohu řešit řadu aktuálních problémů českého vzdělávacího systému, např. sociální vylučování dětí, šikanu apod. Středisko služeb školám a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Brno zpracovalo Analýzu připravenosti prostředí v ČR a možností rozvoje komunitních škol, která obsahuje např. 40 případových studií komunitních škol, návrh systémového rámce transformace škol na tuto organizační formu fungování školy a nejvhodnější alternativu k ustavení pracovní pozice komunitního koordinátora.
  • Neznalost není vždy nevzdělaností: Doporučujeme blog Šimona Podhajského z Yale University, který reaguje mmj. na tvrzení Jiřího Kostečky: jestliže středoškolák nemá o pojmech [Buchenwald a Dachau] povědomí (…) nepatří mu maturitní vysvědčení do ruky. Podhajský vysvětluje, proč je tento přístup ke vzdělanosti podle něj chybný.

Inspirace z (a do) praxe

  • Zažijte různé formy a metody učení již tento pátek a sobotu: Akce Zažij vzdělávání jinak probíhá v různých místech České republiky – podívejte se kde a vyberte si akci, která vás zaujme. K akci se připojilo i Národní divadlo.
  • Co skutečně potřebují prvňáci? Aby dítě ve škole obstálo, nepotřebuje znát z mateřské školy počítání do sta. Základem úspěchu jsou spíše obecnější dovednosti, jako dovednost soustředit se a nenechat se vyrušit, schopnost zapamatovat si pravidla a dodržovat je, přejít z jedné činnosti ke druhé, potlačit agresi a vyjít s ostatními, umět čekat, až na něj přijde řada a až dostane odměnu. Více v krátké české verzi zde a v originálním článku.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 29. 5. Setkání s ředitelem Middle School z International School of Prague na téma Bdělá pozornost ve školách (Praha)
  • 30. 5. V. tematický kulatý stůl MŠMT: Kvalitní řízení vzdělávacího systému a posilování jeho kapacity (Praha)
  • 5. 6. Konference Testováním ke kvalitě vzdělávání 2013 (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články