Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Komentář k aktuálnímu sporu nad podobou testu z vyšší úrovně matematiky (zadání testu ZDE). Zajímavé je, že autor komentáře pojetí úloh chválí, ale vysvětluje, že autoři úloh nemohou měnit jejich charakter z roku na rok bez předchozího upozornění a že snaha reformovat výuku matematiky tím, že uděláme překvapivě jiné a originální úlohy v závěrečné zkoušce – státní maturitě, je nepochopením, jak vzdělávací systém funguje.
Maturanti, kteří psali těžší verzi matematického testu, mají za to, že byli podvedeni. Cermat, státní instituce pověřená přípravou a zpracováním státní maturity, podle nich svévolně zvýšil obtížnost testu. I ti, kteří v tréninku zvládali oficiální ilustrační testy včetně loňského ostrého bez větších obtíží, teď mají strach, že neodmaturují. A chtějí proti testu protestovat.
Měli by vědět, že mají jen malou šanci uspět – snad leda kdyby se ministr Fiala rozhodl začít napravovat pověst vedení resortu právě na státních maturitách. Styl jednání s maturanty, který zavedl bývalý ministr školství spolu s ředitelem Cermatu, připomíná Putinovo zacházení s opozicí. Pohrdavý přístup vrchnosti k těm, na nichž bude záviset budoucí konkurenceschopnost Česka, potvrdila i moc soudní. Příslušný správní soud dosud neprojednal žaloby maturantů, kterými napadli postup ministerstva školství při projednávání jejich stížnosti na loňský lehčí test z českého jazyka.
Kritizovat se nebude!
Cermat ani letos nezveřejnil ihned po skončení zkoušky znění testu, ačkoli mu v tom nebránily žádné legislativní ani technické překážky. Je zcela zjevné, že se opět snaží ztížit práci těm, kteří chtějí zadání úloh zkontrolovat a pečlivě připravit případné námitky proti testu. Na ně totiž mají maturanti pouhých pět dní od oznámení výsledku zkoušky. Musejí tak pracovat s tím, co někdo pokoutně naskenoval či vyfotil mobilem.
I já tedy vycházím ze znění úloh, které jsem dostal e-mailem. Pojetí testu, jež zaskočilo maturanty, mě naopak příjemně překvapilo. Oproti dřívějšku nejspíš přibylo úloh, jejichž řešení vyžaduje použití základních znalostí neotřelým způsobem. Případně v situaci, která je pro studenty nová.
Tak to má být – jinak by státní maturita vyvolávala na školách hlavně tupé biflování a bezmyšlenkovitý nácvik počítání typových příkladů.
Maturanti však mají pravdu: posun, k němuž podle nich došlo až poté, co se ke zkoušce přihlásili, je poškodil. Domnívám se, že autoři testu značně podcenili faktor času. Musí-li totiž student nejprve hledat, co je v dané situaci relevantní a co ne, musí-li se během řešení pouštět neznámými cestami, které mohou být i slepé, potřebuje na to víc času, než když jen „najede“ na nacvičený postup. Autor nestandardní úlohy už její řešení zná, zatímco maturant ne. A zjistit, že tudy cesta nevede, musel občas i takový génius jako Jára Cimrman.
Domnívám se tedy, že kdyby žáci měli na test víc času, případně kdyby byl test při stejné časové dotaci kratší, žádné problémy by nevyvolal. V této souvislosti bych opravdu rád věděl, o jaká empirická data opírá Cermat své vyjádření, že obtížnost letošního testu je srovnatelná s obtížností toho loňského. Zadával snad oba testy reprezentativním vzorkům maturantů?
Letos klopýtli lepší žáci
Exministr školství se za přitakávání veřejnosti naparoval, kolik nepřipravených maturantů odhalil loňský test z lehčí matematiky. Upozorňoval jsem tehdy rokem na tomto místě, že Cermat střelil náročnost testu od boku a že takhle se o další vzdělávací dráze i životních osudech maturantů rozhodovat nesmí. Letos tedy Cermat přinutil klopýtnout nikoli lajdáky, ale žáky, kteří si náročnější variantu testu z matematiky vybrali dobrovolně. Je myslím zřejmé, že v příštím školním roce si náročnější variantu vybere leda úplný blázen.
Zásadní problém, o němž se zatím příliš nediskutuje, je však jinde. Maturanti mají právo být zkoušeni z toho, nač je škola připravuje. Letošní test, řekněme mírně „proreformní“, nebyl vůči maturantům fér, protože se připravovali na tradiční pojetí. Kdyby se však Cermat k tradičnímu pojetí vrátil, reformu výuky matematiky by nadlouho zablokoval.
Autor je matematik, zabývá se testováním