Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Co přinesly první konference projektu SRP o akčním plánování ve vzdělávání?

3. 2. 2017
EDUin
DSCF3548

Přinášíme text o projektu Strategické řízení a plánování ve školách a v územích (SRP), který Národní institut dalšího vzdělávání nabízí školám. Týmová manažerka projektu Jitka Baťková v textu ukazuje, jak může být projekt užitečný při vytváření místních akčních plánů a jaké poznatky z dosavadního průběhu projektu vzešly.

Cenné zpětné vazby, názory a příklady dobré praxe teď sbírají experti z projektu Strategické řízení a plánování ve školách a v územích (SRP), který už skoro rok běží v Národním institutu pro další vzdělávání (NIDV). Na místních konferencích konaných po celé České republice se hovoří i o dalších systémových projektech Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání zaměřených na regionální školství, především však o místním akčním plánování rozvoje vzdělávání. Iniciativy přinášejí řadu přínosů pro vzdělávací systém, což si ale zatím ne všichni zapojení lidé plně uvědomují.

Výhody a dobrá praxe

Při tvorbě Místních akčních plánů (MAP) rozvoje vzdělávání má partnerství jednotlivých aktérů velký význam a existují místa, na kterých se vyloženě daří posouvat věci kupředu. Za velmi podnětný příklad dobré praxe lze považovat vytvoření pracovní skupiny pro financování. Ta vznikla ve Zlínském kraji a vyhledává a plánuje zdroje pro financování aktivit, které si do budoucna dané území naplánovalo.

Důležité je, že MAP stanovují priority v rozvoji vzdělávání a plánují aktivity pro jeho zlepšení. Jejich tvůrci vyhledávají různé zdroje financování, nezaměřují se přitom pouze na aktivity, které lze hradit z operačních programů.

Jako další dobrý příklad spolupráce mezi aktéry pracujícími na tvorbě MAP je možné zmínit rozvíjení komunikace mezi pedagogy jednotlivých stupňů škol. Tématem je přechod dětí z mateřské do základní školy, přechod mezi prvním a druhým stupněm z malotřídních škol do škol plně organizovaných i přechod v rámci jedné školy. Jde především o navázání nebo prohloubení spolupráce mezi konkrétními školami v území zapojeném do tvorby MAP nebo třeba i jen v jeho určité části.

Největším přínosem akčního plánování je propojení subjektů působících ve vzdělávání v daném území. Zástupci škol, domů dětí a mládeže, knihoven, nestátních neziskových organizací mají možnost se setkávat, informovat se o svých aktivitách a možnostech. Ukazuje se, že samotní aktéři v území o sobě mnohdy ani nevěděli, a proto neviděli příležitost ke společnému plánování a realizaci aktivit. MAP tento stav úspěšně mění.

Problémy a rizika

S místním akčním plánováním ve vzdělávání se pojí ale také problémy a rizika. Jako nejpalčivější problém se ukazuje zapojení zřizovatelů a rodičů do plánování v území. Mnoho zřizovatelů chápe MAP pouze jako nástroj pro získání dotací z operačního programu IROP pro lepší vybavení škol a školských zařízení (investice do infrastruktury).

Pro experty SRP se však z popsaného problému stává příležitost. V další fázi projektu bude třeba přesvědčit zástupce zřizovatelů na základě zkušeností jejich kolegů (mj. z Brna, Otrokovic, Ostravy či Pardubic) o potřebě, smyslu a přínosu strategického plánování v území v oblasti vzdělávání.

U rodičů vnímají aktéři v území především zájem podílet se na činnosti zařízení, které navštěvuje jejich dítě. Ne vždy se však daří zapojit rodiče do územních aktivit. Na základě zkušeností z některých MAP lze ale s určitostí říci, že postupné začlenění rodičů do příslušných aktivit vyžaduje delší čas.

Tam, kde s komunitním plánováním nemají zkušenosti, je pak rizikem „direktivní“ způsob vzniku MAP, u něhož mají rozhodující slovo zřizovatelé škol, a který proces komunitní práce poněkud potlačuje. Jedná se však o přirozený vývoj, nelze totiž očekávat, že se na všech místech a hned na začátku procesu strategického řízení a plánování v území v oblasti vzdělávání podaří vše udělat příkladně a že se partnerství v území rozvine plnohodnotně během prvního roku vytváření MAP. Komunitní plánování je zkrátka a dobře složitý proces a pro oblast vzdělávání to platí dvojnásob.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články