Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Novela zákona o pedagogických pracovnících, kterou schválila vláda, by měla opět umožnit, aby ve školách mohli učit učitelé bez pedagogického vzdělání. Vzdělání by si museli do tří let doplnit. Vláda tak reaguje na nedostatek pedagogů, podrobněji aktuální šetření MŠMT. Text byl převzat ze zpravodajského webu českénoviny.cz.
Na středních školách a na druhém stupni základních škol možná budou smět opět začít učit i lidé bez pedagogického vzdělání. Vyplývá to z novely zákona o pedagogických pracovnících, kterou schválila vláda. Na twitteru o tom informoval ministr školství Robert Plaga (ANO). Noví učitelé by si museli vzdělání doplnit do tří let, první dva roky by na ně měli ve školách dohlížet zkušenější kolegové. Novela by podle ministerstva měla platit od září.
Podle současného zákona mohou učit jen lidé s pedagogickým vzděláním. Nepedagogové s praxí proto museli školy před několika lety opustit. Výjimkou jsou případy, kdy se řediteli nedaří sehnat kvalifikovaného učitele. V takové situaci může dočasně zaměstnat člověka, který učitelské vzdělání nemá.
Podle Plagy se ukazuje, že ředitelé škol řeší nedostatek kvalifikovaných učitelů poměrně často. Dětí v posledních letech přibylo, zatímco učitelé stárnou a mladých nenastupuje do škol dost. Podle výsledků průzkumu ministerstva může ve výhledu pěti let ve školách chybět až 11.000 pedagogů. Přibližně devět procent výuky by pak ředitelé museli zajišťovat pomocí lidí bez požadovaného vzdělání nebo přesčasů stávajících pedagogů.
„Chceme, aby se to týkalo všeobecných předmětů, není to jen na odborné vzdělávání. Situace je velmi vážná, dnes je na výjimku v některých krajích zajišťována výuka v rozsahu deset procent,“ řekl novinářům Plaga při příchodu na jednání vlády. Místo institutu nouze, který ředitelé musejí využívat, jim chce nabídnout systémové řešení. Předměty mají dostat možnost učit absolventi jakéhokoli magisterského studia vysoké školy. Pedagogickou kvalifikaci by si museli doplnit do tří let.
Plaga avizoval, že na dnešním jednání načte kompromisní změnu, podle které by doplňující studium poskytovaly pouze pedagogické fakulty. „Zároveň poskytneme ředitelům škol na adaptační období dvou let prostředky, aby mohli novému učiteli dát uvádějícího učitele, který mu pomůže v těch prvních dvou letech s učitelským posláním a povoláním,“ řekl Plaga.
Adaptační období předpokládal už kariérní řád, který Sněmovna za bývalé vlády ČSSD, ANO a KDU-ČSL neschválila. Zkušenější učitelé by podle aktuálního návrhu měli od ledna 2020 dostávat za podporu nových kolegů asi tisíc korun měsíčně navíc.
S předlohou nesouhlasily školské odbory ani spolek Pedagogická komora. Vadí jim zejména změna, která se týká učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů. Tvrdí, že to může ohrozit kvalitu vzdělávání či zájem o studium učitelství. Asociace děkanů pedagogických fakult ČR, která novelu rovněž považuje za riziko, nicméně podle svého bývalého předsedy Miroslava Randy po jednání s ministerstvem připustila, že vzhledem k nedostatku učitelů jsou změny v zákoně nutné. Podobný názor mají i zástupci ředitelů škol.