Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text Jana Wirnitzera, který přináší zkušenosti ze setkání učitelů historie v rámci dvoudenní Letní školy v DOXu. Pedagogové mezi sebou sdíleli inovativní přistupy a metody při výuce historie, které dávají naději, že se do budoucna může podařit změnit vztah i obeznámenost žáků a studentů s moderními dějinami. Ty jsou totiž podle nedávného průzkumu společnosti Post Bellum velmi tristní. Text vyšel 6.9. v Hospodářských novinách.
Při diskusích, co mladí Češi znají z historie vlastní země a jak se učí dějepis, často zaznívá, že znalosti jsou špatné. Opakují se výtky o výuce začínající pravěkem a absenci moderních dějin. Průzkum pro společnost Post Bellum nedávno ukázal, že povědomí o událostech z „osmičkových“ roků moderních dějin příslušníci nejmladší generace často nemají.
Setkání zhruba šesti desítek učitelů z celé země v Praze na konci srpna ale nabídlo nadějnější pohled. Ukázalo, že historii lze učit poutavě a opustit postupy, které pedagogicky nefungují.
„Mnozí z učitelů říkali opak toho, co tvrdí řada lidí, kteří dnes děti na školách nemají. Vyprávěli, jak nedávno měli přednášku o číhošťském faráři Josefu Toufarovi nebo že probírali proces s Miladou Horákovou,“ líčí publicistka Judita Matyášová, jedna z účastnic dvoudenního projektu Letní škola, akreditovaného ministerstvem školství. Absolvovali ho hlavně dějepisáři, několik studentů i pracovníků muzeí a nevládních organizací.
Jak tvrzení, že „učit poutavě jde“, obstojí vedle faktu, že tolik žáků tápe v datech? „Médii prezentovaná neznalost školáků v anketách souvisí i s tím, že se mění způsoby komunikace o minulosti a média, která ji zprostředkují,“ zamýšlí se Kamil Činátl z Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR), který spolu s centrem Dox akci pořádal. Letní škola se proto zaměřila na vliv moderních technologií a nových žánrů popkultury, například i počítačových her.
Podle Činátla se ukazuje, že žáci o historii uvažují jinak než faktografickou formou. „Kladou důraz na sílu prožitku, autenticitu a různorodost osobních svědectví.“
Zrady zvon versus pestrost pohledů
Učitelé mají k dispozici více pohledů na historické události než za komunismu. „Pokud jde o filmy či dokumenty například o mnichovské krizi, nabízejí Vávrovy Dny zrady z roku 1972 jen jeden pohled, ten tradiční halasovský, o rozhoupaném a zvonícím ‚zrady zvonu‘,“ říká s odkazem na báseň z roku 1938 Jaroslav Pinkas z ÚSTR.
Jiný pohled zastupuje například televizní cyklus České století. „Díl Den po Mnichovu ukazuje krizi v jiných souvislostech, nemluví se tam tolik o zradě Západu, ale o českých chybách a selháních. Nabízí srovnání přímočarého, vojáckého Emanuela Moravce s politicky přemýšlejícím Edvardem Benešem. Není to karikované, nekádruje to,“ popisuje Pinkas.
I snímek Masaryk z roku 2016 ale zdůrazňuje aspekt opuštění Československa vládami Francie a Británie, dokonce ještě vyostřeněji než Dny zrady z normalizačních 70. let. Barvitost pohledů podle Pinkase může učitelům pomoci k tomu, aby žáky učili vnímat dějiny analyticky, a ne tak emocionálně.
Jak a podle čeho vyprávět a učit
Lenka Řezáčová učí dějepis středoškoláky v Krnově patnáctým rokem a pamatuje dobu pevně daných osnov. Už několik let spolupracuje s ÚSTR a zkoumá, jak učit poutavěji. „Když jsem učila ‚frontální‘ metodou, podle učebnice, žáky to těžce nebavilo,“ potvrzuje.
Nyní používá nové metody, pracuje s komiksem či s historickou fotografií. Nad ní studenti zapřemýšlejí, koho zobrazuje a jak asi mohl žít. „Srovnání míst z různých dob je baví hodně. Docela se hlásí i na volitelný historický seminář. Právě tam využívám náměty Letní školy, třeba genderovou perspektivu v dějinách,“ řekla HN Řezáčová.
Na krnovské škole se dějepis učí právě s důrazem na 20. století. Učitelé mohou právě tímto obdobím dějin začít v prvním ročníku a teprve po probrání látky se vrátit k vybraným otázkám z dávnějších dob. Krátce řečeno, je to více Milady Horákové a méně pralidí.
Učitelé v Praze také řešili proměny způsobu vyprávění národních dějin v čase a roli způsobu vyprávění při výuce. „Došli například k závěru, že v textech Františka Palackého hraje důležitou roli výrazný negativní obraz ‚toho druhého‘, v jeho případě němectví, stavěného proti postavě onoho kolektivního ‚my‘, proti češství a našim dějinám. A že takové konstruování národních dějin a budování obrazu protivníka v dnešní době není produktivní,“ říká didaktik Činátl.
Palacký podle něj soudí, že dějiny jsou zrcadlo a ukazují čtenáři, kým má být − třeba když českému katolíkovi v 19. století říkají, že jeho předkové byli husité a evangelíci. Učitelé hodnotili záporně jak toto „zrcadlo“, tak i pozdější metafory nacistů či komunistů například o světle vrhaném na minulost.
„Moderní historiografie užívá metaforu, že dějiny jsou stavba, kterou budují historici. Tím se žákům přibližuje, jak historické vědění vzniká, že se na tom lze podílet a zkoumat pomyslné ‚konstrukční prvky‘ té stavby,“ vysvětluje Činátl.
Učitelé prostor mají. Možná až moc
Od nahrazení osnov rámcovými vzdělávacími programy před dvanácti lety mají školy velkou volnost v tom, na co při výuce dají důraz. Znamená to ale také to, že pokud na některé škole mají rádi například husitství a do probírání moderních dějin se moc nehrnou, nikdo je k tomu netlačí.
V některých školách v pohraničí zůstává citlivá otázka odsunu německého obyvatelstva po konci druhé světové války − a tak se moc neotvírá. Tam, kde se učitelé pustí do nástupu komunismu, včetně zločinů konce 40. a začátku 50. let, zase musí ředitelé škol počítat s tím, že se na ně s kritikou obrátí komunističtí politici, kteří sedí v zastupitelstvech a radách obcí a krajů, které jsou zřizovateli škol.
Odlišné znalosti žáků na každý pád vedou k úvaze, zda rámcové vzdělávací programy nedávají volnost přílišnou. Diskuse o tom nejsou českou specialitou. Podle publicistky Matyášové, která zná dánské prostředí, se vláda v Kodani zabývá už několik let myšlenkou reformy vzdělávání a návratu k nějaké formě jasněji předepsaných osnov. Loni se obdobnou myšlenkou začalo zaobírat rovněž české ministerstvo školství.