Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Hospodářské noviny: Vzdělávání v éře průmyslu 4.0

4. 2. 2016
EDUin
16473216041_a372d27abe_z

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 28. 1. pod názvem Vzdělávání v éře průmyslu 4.0 v Hospodářských novinách (ZDE).  Komentář reflektuje dramatickou proměnu současného světa v souvislosti s nepochopitelnou stagnací českého školského sytému.

Od Marie Terezie k dnešku jsme ušli pár set let. Koňské povozy nevidět, svíčky nenosí světlo, ale romantiku, vynalezli a opustili jsme páru, abychom elektrifikovali planetu, v zemědělství nepracuje většina, ale jen nepatrné procento lidí. Rotační tiskárny demokratizovaly přístup k informacím, aby se staly symbolem starých časů, následovány rozhlasem a televizí, pohlcenými fenoménem internetu, všudypřítomné konektivity.

Informace přestala být závislá na člověku, je možné zařídit, aby mezi sebou dvě věci komunikovaly bez jeho aktivního přispění.

Opustili jsme více než dva a půl tisíce let trvající epochu filozofie. Základem filozofie je logos, slovo, jež je podstatou všeho. Tedy bylo, v době před informační revolucí. Nyní je podstatou binární kód. Slovo neztratilo svůj význam, ale ztratilo reálný dopad.

Vysokofrekvenční algoritmické obchodování na burze probíhá ve zlomcích vteřin na binární informační bázi a bez zásahu lidského faktoru. Logos i člověk jsou příliš pomalí na to, aby do takového procesu vstupovali.

Ponechejme stranou, zda jde vývoj správným směrem, nebo ne. Člověk zatím nedosáhl takové úrovně ve schopnosti hodnotit skutečnost jinak než z historické perspektivy.

Současná počítačová kapacita zvládne vyhodnotit informace o desítkách akciových obchodů za vteřinu, ale to je přeci jen stále dost „primitivní“.

Je evidentní, že automatizace, robotizace a internet věcí umějí převzít materiální a částečně i kognitivní produkci. Je evidentní, že se technologie, ekonomika – a následně i společnost – mění před očima. Některá povolání zanikají a jiná vznikají. Na Oxfordu na to dokonce vymysleli nástroj: zadáte parametry svého zaměstnání a zjistíte, jestli má budoucnost.

Nejistota vyvolává reakci. Hledá se příslovečný pevný bod: minulost. Místo abychom hledali způsob jak se připravit na budoucnost, snažíme se konzervovat ji. Ve vzdělávání jsme od Marie Terezie ušli výrazně kratší cestu. Paradoxem je, že směr lze otočit jedině prostřednictvím vzdělávání samotného.

Jenže právě ve vzdělávání máme neodbytný pocit, že to dobré už bylo.

Ve Finsku začnou od příštího školního roku učit podle nového vzdělávacího programu. Cílem je redesignovat vzdělávání na výše uvedené podmínky přítomnosti a budoucnosti. Je to podobné, jako když se v Německu stavěly dálnice pro auta budoucnosti. Dnes to dobře funguje. Éra průmyslu 4.0 prostupuje i náš svět, ale mi to stále nechceme vidět.

Na syndrom „hobitů“ zahleděných do sebe a do minulosti bychom mohli zle doplatit.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články