Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

iHNed.cz: Rok ve školství – směr dobrý, budoucnost nejistá

3. 1. 2020
EDUin
IMG_9961

Publikujeme krátký komentář Boba Kartouse, který hodnotí vyhlídky českého školství v nadcházejícím roce 2020. Podrobnou analýzu vydá v každoročním Auditu vzdělávacího systému EDUin na konci ledna. Text vyšel 30. prosince v Hospodářských novinách.

Rok se chýlí ke konci, pojďme mu vystavit vysvědčení, co nového přinesl, či naopak odňal českému školství.

Vzpomeňme na období zhruba před rokem, kdy mezi ministerstvem školství a částí odborné veřejnosti na straně jedné a některými hejtmany na straně druhé probíhal spor o tzv. cut-off skóre. Šlo o to, že v některých krajích by rádi přesměrovali více absolventů základních škol do učebních oborů, jelikož poptávka po nízce kvalifikovaných dělnících do montoven je stále vysoká. Ministr Plaga se postavil proti této předstírané snaze „o zvýšení kvality vzdělávání“, což ho málem stálo ministerský post.

Tlak ze strany hejtmanů, kteří mají blízko k premiéru Babišovi, rezultoval ve veřejnou sondáž, zda je možné ministra školství obětovat. Stalo se ovšem něco nečekaného: zvedla se nečekaně silná vlna podpory ministra Plagy a Babiš se stáhl. Plyne z toho zjištění, že česká odborná veřejnost ve vzdělávání je ochotná postavit se za dobrého ministra, byť je součástí kontroverzní vlády. Pracujeme s tím, co máme. Obětinou ovšem byl přenos pravomoci určovat kvóty pro přijímání do studijních oborů středních škol na kraje. Do jaké míry to přispěje ke snaze dodat montovnám více levné pracovní síly, to uvidíme na jaře 2020.

A jelikož ministr zůstal, mohly pokračovat započaté procesy. Tím hlavním byla příprava Strategie 2030, tedy nového programu pro rozvoj českého veřejného vzdělávání. Její základní obrys je zveřejněn a podle očekávání obsahuje důležité prvky, jako je podpora učitelů, společné vzdělávání či řešení varovných rozdílů mezi kraji. Směr plus minus dobrý, ovšem rozhoduje implementační fáze. A tady doposud řízení českého školství vždy spolehlivě selhalo. A navíc by si štafetu naplňování strategie mezi sebou měly předat celkem tři vlády.

Určitou nadějí je proces sbližování vzdělávacích politik mezi různými stranami, k čemuž se kromě Plagy snaží přispět svou platformou senátor Jiří Drahoš. Uvidíme, zda dobrá vůle vydrží a jaký efekt to bude mít v konfrontaci s populisty.

Samozřejmě proběhla stávka kvůli platům, které nerostou tak rychle, jak by měly. Problém je, že stávkovat v době, kdy první vláda od roku 1989 systematicky platy učitelů zvyšuje, znamená mířit nízko a netrefit cíl. Výsledkem byl notně verbalizovaný odpor části veřejnosti proti učitelům, „kteří přece mají prázdniny a ve dvě jsou doma“.

Dochází také ke sloučení organizací přímo řízených ministerstvem, k restrukturalizaci samotného ministerstva, sněmovna bude rozhodovat o budoucnosti maturit z matematiky a kvalifikaci nastupujících učitelů. To vše zhodnotí Audit vzdělávacího systému v ČR, který vyjde v lednu 2020.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články