Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Udržitelná uplatnitelnost absolventů znamená nejen schopnost najít si první zaměstnání po ukončení studia, ale také se dlouhodobě udržet a rozvíjet na proměnlivém trhu práce. Klíčovou roli v tomto procesu hraje celoživotní učení a schopnost sebepoznání. Kariérové vzdělávání a poradenství mají potenciál zmírňovat nerovnosti ve vzdělávání, zejména u žáků, kterým rodina nedokáže poskytnout potřebnou oporu. Český systém však postrádá legislativní ukotvení kariérových poradců, standardy kvality i stabilní financování. EDUin ve svém pravidelném Auditu vzdělávacího systému nabízí v této analýze nezávislý popis aktuálního stavu a návrh možných řešení.
Nikola Šrámková 21. 5. 2025
foto: Kateřina Lánská
Současnost je často označována jako „společnost vědění“, v níž zásadní roli v hospodářském i společenském rozvoji hrají informace, znalosti, inovace a technologie. Globalizovaný a dynamicky se vyvíjející pracovní trh přináší nové výzvy a nejistoty. Vznikají nová povolání, některá zanikají, mnohá mění svůj charakter. To klade na jednotlivce nové nároky, a proto musejí být schopni se neustále vzdělávat a přizpůsobovat se proměnlivým podmínkám trhu práce. Přebírají tedy větší zodpovědnost za řízení vlastní kariéry a vzdělávání. Mnozí k tomu ale potřebují podporu, zejména v podobě kvalitního kariérového poradenství.
K tomu, aby byli lidé schopni se celoživotně učit, je důležité, aby již počáteční vzdělávání položilo pevné základy, tzn. vybavilo žáky funkční gramotností, klíčovými kompetencemi a schopností reflektovat sebe sama. Sebepoznání, tedy uvědomění si vlastního potenciálu, zájmů, hodnot a směřování, je zásadním předpokladem pro informované rozhodování.
Podle výsledků šetření PISA z roku 2022 však roste míra kariérní nejistoty mladých lidí. V České republice se od roku 2018 podíl kariérně nejistých patnáctiletých žáků téměř zdvojnásobil. V tomto věku se samozřejmě neočekává, že budou mít jasno o své budoucí profesi, ale spíše že na základě sebepoznání dokážou vnímat svůj potenciál, silné a slabé stránky, přemýšlet o svém životním směřování a orientovat se alespoň rámcově v možném kariérním směru. V opačném případě hrozí, že budou tápat, pochybovat o sobě, nebudou se umět rozhodnout a nakonec zvolí směr, který je nebude naplňovat.
Nedostatek sebepoznání často vede k chybným rozhodnutím v oblasti vzdělání (která dále komplikuje i nepřehledná středoškolská soustava) a profesního uplatnění. Bez kvalitního kariérového vzdělávání a poradenství tak dochází k plýtvání lidským potenciálem. Mnozí lidé pracují v oborech, které je nenaplňují, nebo zjistí, že jejich kvalifikace neodpovídá požadavkům trhu práce. To může v dlouhodobém horizontu vést nejen ke snížené pracovní výkonnosti, ale také k nižší životní spokojenosti, menším ambicím a zhoršenému duševnímu i fyzickému zdraví. Společnost tím přichází o produktivní pracovní sílu, ekonomika zpomaluje, klesají daňové příjmy státu a rostou náklady na zdravotní a sociální péči.
Rozhodování o vzdělávací a profesní dráze je ovlivněno řadou faktorů, včetně finanční situace rodiny a přání rodičů. Rodina je často nejsnáze dostupným zdrojem informací a má zásadní vliv na rozhodování dospívajících. Rodiče, zejména ti s nižším vzděláním, ale nemusejí mít dostatečný přehled o možnostech, které jejich dítě má. Žáci pak mnohdy pouze kopírují vzdělání či profesní dráhu svých rodičů. V případě nevhodného výběru školy může docházet k nízké participaci na školní výuce, ztrátě motivace a školnímu neúspěchu, což může vyústit až v předčasný odchod ze vzdělávání.
Kariérový poradce by měl být schopen žákům nejen ukázat nabídku škol, ale také jim pomoci se zorientovat v možnostech budoucího uplatnění. Měl by jim pomoci odhalit jejich silné stránky, ambice a potenciál a na základě toho je nasměrovat k volbě oboru, školy, mikrocertifikátu a podobně. Úkolem kariérového poradce není vybrat žákovi jeho budoucí školu nebo kariérní cestu, ale pomoci mu kvalifikovaně se rozhodnout na základě jeho potenciálu. Obzvlášť významné je kariérové poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami včetně nadaných a mimořádně nadaných a také pro žáky z nepodnětného rodinného prostředí.
Pozice kariérového poradce však není v české školské legislativě dosud zakotvena. Tuto roli často zastává výchovný poradce, který je však zahlcen dalšími povinnostmi. OECD nás již před více než patnácti lety upozornila na to, že role výchovného a kariérového poradce jsou neslučitelné a měly by být odděleny. Ve školách má dnes přístup ke kariérovému poradci pouze necelých 30 % patnáctiletých českých žáků. Přitom mezinárodní srovnání ukazují, že tato pozice je v zemích OECD běžnou součástí školního systému.
S ohledem na probíhající společenské změny a nové výzvy lze očekávat, že poroste tlak na proměnu personální struktury škol. Do budoucna by tak mohlo být vhodné hovořit na základních školách spíše o „poradenství pro osobnostní rozvoj“ než o kariérovém poradenství. V některých školách se již nyní odehrávají pravidelné hodiny osobnostního rozvoje, které žákům přinášejí benefity pro jejich sebepoznání a další směřování.
V českém prostředí chybí nejen legislativní ukotvení role kariérového poradce, ale také standardy kvality a požadavky na kvalifikaci pro výkon kariérového poradenství ve školách. Přestože se téma kariérového poradenství objevuje v mnoha strategických dokumentech MŠMT i MPSV, dosud neexistuje ucelený systém, který by propojoval oblast vzdělávání a pracovního trhu v průběhu celého života. Chybí rovněž propojení administrativních dat z obou oblastí, která by mohla významně posloužit právě pro účely kariérového poradenství.
Významnou překážkou je i absence stabilního financování. Pozice kariérového poradce je často financována z evropských projektů, což neumožňuje dlouhodobou závaznost, kontinuitu ani jistotu. Pokud se zřizovatelé rozhodnou tyto projekty financovat z vlastních zdrojů, často narazí na to, že představují vysoké finanční náklady, které si mnozí z nich nemohou dovolit. To dále prohlubuje regionální nerovnosti – některé školy jsou schopny zajistit dostupnost kariérového poradce, jiné nikoliv.
Výsledkem je roztříštěné nejednotné prostředí, v němž vznikají různé projekty různých kvalit. Místo systémového řešení se setkáváme s jednotlivými příklady dobré praxe.
Kariérové poradenství by mělo být dostupné v každé fázi života. Jeho cílem by měla být individuálně zaměřená informační i poradenská podpora při rozhodování o navazujícím vzdělávání a možnostech uplatnění.
S přihlédnutím k vývoji společnosti, včetně rozmachu umělé inteligence, která postupně převezme část lidské práce, poroste význam schopnosti najít vlastní vnitřní motivaci, jednat autenticky, s radostí a s prožitkem. Základem tohoto přístupu je sebepoznání.
Text vyšel v Řízení školy 22. 4. 2025