Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Kostrbatá metafora říká, že nemá cenu interpretovat úspěšnost v maturitní zkoušce, nebo ji nedejbože srovnávat s jinými ročníky.
Do příštího roku by se mohla zavést povinná maturita z tělocviku. Začne se tím, že zredukujeme tělocvik do schopnosti hodit předmětem do dálky, protože je nejsnáze měřitelná.
CZVV pro měření schopnosti připraví úkoly spočívající v hodu různými předměty. Jeden rok je to oblázek, klacek a šiška. Další rok zase poleno, horká brambora a kočka.
Celá validace testu spočívá v tom, že tajná komise zástupců tělocvikářů a Centra každý objekt potěžká, jak jim sedí do ruky. Ještě se po provedení testu podívají, zda jsou naházené vzdálenosti konzistentní: byli maturanti kteří dobře házeli oblázkem úspěšní rovněž v hodu klackem?
Nikoho už samozřejmě nezajímá, jestli například poleno neznevýhodňovalo žáky s drobnějšími dlaněmi, u kterých hod spíš odrážel schopnost vymyslet dobrý úchop objektu (https://en.wikipedia.org/wiki/Differential_item_functioning).
Nikdo netestuje, jestli hody horkou bramborou a kočkou neodráží spíš odolnost vůči bolesti, než schopnost házet a zda je pak možné dohozenou vzdálenost různými předměty redukovat do jednoho skóru (https://en.wikipedia.org/wiki/Factor_analysis).
Nikoho nezajímá přesnost měření pro různé úrovně dovednosti. Například šiška měří velice přesně pro maturanty, kteří příliš házet neumí, ale pro olympijské vrhače hraje odpor vzduch příliš velkou roli a dohozené vzdálenosti maturantů s podobnou schopností se mohou zásadně rozcházet (https://en.wikipedia.org/wiki/Item_response_theory…).
Neexistuje studie (ani možnost nějakou zpracovat) ukazující, že skór spočítaný z házení náhodných předmětů maturantům spolehlivě předvídá budoucí přidanou hodnotu atleticky zaměřených předmětů vysokých škol, nebo že je zobecnitelný na širšího rozsahu dovedností spadajících pod tělesnou výchovu (https://en.wikipedia.org/wiki/Criterion_validity).
Konečně a především, jediná garance toho, že házené předměty jednoho roku (oblázek, klacek a šiška) jsou srovnatelné s předměty roku dalšího (poleno, horká brambora a kočka), jsou dojmy netransparentní komise CZVV.
Zkouškou projdou maturanti z celé Republiky. Hod kočkou možná nezvládne příliš mnoho maturantů a Micina bude zpětně vyhodnocena jako problematická. Tak se buď z výpočtu konečného skóru vyhodí, nebo ještě líp, přeboduje, aby to tak nějak vyšlo.
U takového testu bych se zdržel interpretací o tom, co nám vypovídá o maturantech v čase, dopadech distančního vzdělávání nebo vyšší účasti na zkoušce.
Je to jen mašinka, která každý rok odsekne část populace od přístupu k dalším příležitostem.
Tisková zpráva Cermat: Výsledky didaktických testů v jarním zkušebním období
Jiří Münich je datový analytik EDUin.