Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Upozorňuje analýza EDUinu.
EDUin 16. 5. 2023
Během dubna v Česku probíhají zápisy do základních škol. K těm podle dat ministerstva školství míří přes sto tisíc dětí. Česko se ale dlouhodobě potýká s vysokým procentem odkladů školní docházky. Analýza Auditu vzdělávacího systému upozorňuje, že za to může i zastaralý koncept posuzování školní zralosti.
Průměrně pětina předškoláků dostane před nástupem do první třídy odklad, v některých regionech je to skoro každé třetí dítě. Stát se situaci s vysokým počtem odkladů a vzdělávacím neúspěchem některých dětí hned zkraje jejich školní docházky pokusil vyřešit plošným zavedením povinného předškolního vzdělávání pětiletých dětí (od 1. září 2017). „Analytici České školní inspekce dávají vysokou míru odkladů do souvislosti s málo efektivní prací s pedagogickou diagnostikou a pozdní pedagogickou intervencí v mateřských školách,” zmiňuje v kapitole Auditu „Školní připravenost není otázkou pouze dítěte a rodiny. Podmínky pro vzdělávání musí přizpůsobit i škola” její autorka Kateřina Lánská.
Autorka ve své kapitole upozorňuje i na to, že „posuzování školní připravenosti vychází ze zastaralého konceptu“. Pedagogická diagnostika by se měla orientovat primárně na potenciál dítěte, ne jen jeho nedostatky. V mateřských školách však pedagogická diagnostika nemá vždy požadovanou úroveň (týká se dvou třetin MŠ z celkového počtu) nebo je jen formální (polovina MŠ z celkového počtu). Potřeby dětí jsou v takových případech zajišťovány pozdě, nedostatečně, nebo nejsou v rámci MŠ řešeny vůbec. Na pedagogickou diagnostiku se navíc na základní škole nenavazuje, není obsažena v RVP ZV a základní školy ji neprovádějí.
Právě vysoký počet odkladů školní docházky je tématem nadcházejícího kulatého stolu SKAV a EDUin, který bude online ve čtvrtek 20. dubna od 14 do 16. Více informací najdete zde.
EDUin proto doporučuje: