Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Kybergrooming, sexting & kyberšikanu ve škole nemáte? Jste na omylu

27. 5. 2019
David Kudrna
Screenshot_3-1

Je všední den – zvoní telefon a do sluchátka mluví zoufalá dívka: „Pokud ty fotky nenajdete
a nesmažete, zabiju se!“ Co se stalo? Měla vztah s přítelem, který si ji vyfotil nahou. Když se rozešli, vyhrožoval jí, že tyto fotky zveřejní. Vzhledem k tomu, že telefon rychle zavěsila, nedalo se v dané situaci nijak zasáhnout. Zpětně se ukázalo, že skočila pod vlak, což se jí stalo osudným. To je příběh z českého prostředí, který stál za zrodem jednoho z projektů, který se věnuje otázce bezpečnosti na internetu. Podobných nástrah a nešťastných příběhů existuje mnoho – jejich podoba se s věkem různí. Naše on-line životy jsou od těch skutečných odděleny jen velmi tenkou hranicí a možná bychom mohli přemýšlet i o tom, zda vůbec odděleny jsou – to jakým způsobem se na internetu chováme, může mít totiž přímé dopady na naši realitu.

On-line svět není sám o sobě nebezpečný – rizikovým ho činní až lidské chování a jednání – ať už naše vlastní, kdy nejsme dostatečně svědomití, obezřetní, nebo jednání cizí, kdy se stáváme obětí. Často jsou obě tyto roviny v přímé souvislosti.  Naše smysly jsou zde otupené, protože internet nás nebolí, a tak si hrozby tolik neuvědomujeme. V tomto článku se zaměříme na témata, která jsou pro školní prostředí a věk zřejmě nejvíce relevantní – kybergrooming, sexting & kyberšikanu.

Kybergrooming je typ závadového jednání, kdy si útočník vytipuje oběť, velmi často v dětských letech – k jejímu oslovení využívá obvykle on-line sociální sítě, kde se prezentuje falešnou identitou. „Ahoj, jsem tady novej a chodím do vedlejší školy.“ – například tak začíná komunikace, která může skončit špatně. Pod on-line sociální sítí si ale nepředstavujte jen klasické sítě jako například Facebook nebo Instagram. Hraje Vaše dítě třeba Minecraft? Možná nevíte, co je to za hru – nicméně útočníci to vědí, to stačí. Zajímavé je, že v terénu vidíme, jak rozlišovací schopnosti dětí klesají v situacích, které nejsou zcela typické. Na otázky, zda je někdy oslovil na internetu někdo cizí a psali si s ním, reaguji rozdílně. Kdo je podle nich na Facebooku cizí je v on-line hře vrstevník a kamarád. Dobře ví, že nemají odpovídat cizím lidem. Ale hláška: „Hele, pojď do našeho herního klanu.“ mění všechno. Cílem útočníka je získat důvěru oběti a vylákat ji na osobní schůzku – účelem je ve většině případů sexuální zneužití. Útočník je laskavý, trpělivý a na rozdíl od řady rodičů má na jejich dítě čas. Nepředstavujte si teď „sraz v 7 večer pod hodinama“, ale spíš „dostal jsem doma lístky na Avengers a nemám s kým jít.“ Nevíte, co jsou to Avengers? Nevadí. Stejně na to nejspíš nemáte čas. Jenže útočník ano. Dokonce ochotně nabídne dobití kreditu nebo prémiový účet třeba právě v on-line hře, který jako rodič odmítáte, ať to myslíte z výchovných důvodů sebelíp. VIP vstupenky na festival Utubering? Není problém. „Pojď, půjdeme spolu. Vaši by to stejně zatrhli, znáš je.“

Útočníci jsou stále rafinovanější a používají sofistikované nástroje. Děti potřebují blízkost, komunikaci – pokud ji nemají, často si ji hledají právě na on-line sociálních sítích. A útočník převlečený za kamaráda, který projevuje zájem, se tak dostane do té nejvýhodnější pozice.

Děti a mladiství ovšem na internetu nejsou pouze pasivní oběti. Leckdy jdou útočníkům svým chováním naproti. Ve věku, kdy mladiství začínají sexuálně žít a zažívají své první vztahy, často dochází k erotickému chatování, posílání intimních fotografií atp., což může v případě rozchodu vést k vydírání a pronásledování ve formě neustálých výhrůžných telefonátů, zpráv atp. „Vrať se ke mně, nebo ty fotky pošlu všem ve škole.“ Nemusí se však jednat jen
o neúspěšný vztah. Výše zmínění útočníci s falešnou identitou, kteří číhají na sociálních sítích a online seznamkách, mnohdy cílí právě na intimní fotografie vašich dětí. A tak se snadno z milého nápadníka či nápadnice na seznamce vyklube nebezpečný nepřítel, který využívá psychického nátlaku, vyhrožuje a oběť vydírá. Podle interních policejních průzkumů se v 40 % konverzací na on-line seznamkách (podotkněme, že se zde typicky baví cizí lidé) začne sexuální tématika zrcadlit již v prvních 20 zprávách. Rande pod rozkvetlou třešní je zkrátka z módy. V případě, kdy útočník oběť vydírá atp. je důležité dodržet několik zásad – nic neposílat, nic neplatit, uložit si veškerou komunikaci a kontaktovat policii, které tyto důkazy poslouží při řešení trestného činu.

A co můžete v této situaci udělat jako rodič nebo učitel? V první řadě od mala dítě učit, že rodiče a vyučující jsou zde od toho, aby dětem v případě krizové situace pomohli.  V případě, že se Vám dítě svěří, neodsuzujte ho – naopak. Děti a mladiství rádi experimentují. V určité míře to patří k jejich věku. Pokud se Vám i přesto pubertální dítě svěří, pak jste ve své výchovné / vzdělávací roli obstáli. A co tedy dál? Pomozte s dodržením výše určených zásad. Ne, nemůže si za to samo. A věřte, že pokud se Vám s tímto svěří, je už v koncích. Existuje vůbec možnost jak těmto situacím přecházet?

Celou problematiku je potřeba dětem a mládeži přiblížit tématem, které je v jejich kontextu relevantní. Častou chybou rodičů bývá například skutečnost, se svými dětmi sexuálně orientovaná témata nediskutují a spoléhají na to, že je touto oblastí provede škola. I to nahrává útočníkům – protože se ve výsledku často o těchto tématech dozvídají děti samy a na internetu.

Dalším jevem je kyberšikana a jak už samotný termín napovídá, jedná se o rozšíření klasické šikany do on-line prostředí. Může mít řadu podob, ať už digitální technologie a internet slouží jako nástroj pro její provedení, nebo jako nástroj pro její zaznamenání. Horší je v tom, že se před ní nedá utéct. Jak to vypadá v praxi? Například introvertní žák je terčem posměšků a vtipů, které mohou začínat i jako nevinné škádlení, kdy si kolektiv možná ani neuvědomuje, čeho se dopouští, které však nabývá na intenzitě a tvrdosti. „Jde na záchod, natoč ho – LOL.“

Pokud agresoři šikanují oběť on-line je navíc snadné něco přehnat, protože oběť a její reakce nevidíme. „Zabij se, stejně nikoho nezajímáš.“ Proč chodit kolem horké kaše, když přesně takhle to bývá. Cílem šikany se však žák může stát i kvůli tomu, že sociální sítě nemá nebo kvůli tomu, co na ně dává. Třeba i kvůli svým neobvyklým zájmům. „Hej, viděl jsi to video, kde kouzlí? Harry Potter jak vyšitej.“ „LOL, uděláme parodii.“ A druhý den koluje třídou video. Další fáze? Třeba založení skupiny na chatu, kde se řeší, co by kolektiv mohl šikanovanému jedinci udělat, přidávání videí z šikany na YouTube atp. není ničím neobvyklým. „Je to sranda“. Žáci, kteří s tímto jednáním nesouhlasí, ho mnohdy ze strachu z pomsty kolektivu tiše tolerují. Nechtějí se stát další obětí.

V mnoha případech může v odhalování (kyber)šikany pomoci jednoduchá platforma a aplikace „Nenech to být“, která slouží k anonymnímu oznamování těchto jevů. Oběť se totiž často sama neohlásí, protože se bojí a stydí. Anonymní oznamování už pomohlo odhalit a vyřešit víc než 1000 případů (kyber)šikany – škola se sem může registrovat zdarma. https://www.nntb.cz/ Ukažte ji svým žákům. Registrovaná je cca každá 6. škola v republice – jste mezi nimi? Nejste? A jste si skutečně jistí, že tuto aplikaci nepotřebujete?

Gratuluji k omylu.

autor: David Kudrna

David Kudrna
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články