Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Lidové noviny: O větném rozboru a vyjadřování

17. 6. 2016
EDUin
4388335052_bd2b45e987_z

Publikujeme komentář Heleny Pavlíčkové, který vyšel 14. 6. v Lidových novinách pod názvem O větném rozboru a vyjadřování. Text reaguje na článek Tomáše Feřteka Čemu a proč škodí větný rozbor (ZDE).

Polemika Tomáše Feřtka Čemu a proč škodí větný rozbor (LN 7. 6., příloha Akademie) vyzývá k reakci nejen překvapivou hypotézou, že „češtináři patří k těm, kteří velmi neradi píší, a často se ukáže, že vytvořit složitěji strukturovaný text neěumějí“. Přisoudit tak velké skupině lidí tuto negativní charakteristiku by bylo třeba potvrdit či vyvrátit velmi poctivě založeným průzkumem a jeho statistickým vyhodnocením. Na nic z toho se ovšem autor neodvolává, a je proto na pováženou, že své subjektivní dojmy povyšuje na konstatování reálného stavu.

Zato je možno beze zbytku přijmout autorův názor, že nemáme rezignovat na schopnost dobře psát a s porozuměním číst. Důležitost psaní a čtení autor dále nezdůvodňuje, konstatuje ovšem, že se v naší společnosti stále více informací předává pomocí obrazů.

Větný rozbor a schopnost abstrakce

Důležitost jazykového vyjadřování spočívá právě v tom, že informace předávané jazykovými prostředky jdou nad rámec toho, co lze vyjádřit obrazem. Do jisté míry to samozřejmě platí i naopak, nicméně například myšlení v pojmech, na němž je komunikace v moderní společnosti založena, je vázáno právě na jazyk. Schopnost abstrakce je samozřejmým předpokladem užívání jazyka, a to i u jedinců, kteří žádné zvláštní jazykové vzdělání nemají, dokonce i u negramotných.
Nyní tedy k větnému rozboru: Větný rozbor je vyšším stupněm abstrakce, je vlastně pokusem přiřadit jednotlivým prvkům věty určité funkční a strukturální klasifikace. Lze se bavit o tom, jak dobře konkrétní syntaktická teorie splňuje očekávané cíle. Jistě je v rámci výuky třeba zvolit vhodné, motivující didaktické postupy, aby plnila svůj cíl. Jak autor píše, ve věku druhého stupně se abstraktní myšlení žáků teprve rozvíjí. Správně aplikovaná výuka větného rozboru může rozvoji abstraktního myšlení napomoci, podobně jako výuka matematiky, kterou autor jedinou větou rovněž hází přes palubu.

Vyjádřit složité myšlenky

Vývojový proces, během něhož se děti učí přecházet postupně od jednodušších k sofistikovanějším strukturám, je v oblasti myšlení a jazykového projevu spojitý. Spokojíme-li se s tím, že žáci tvoří pouze nejjednodušší jazykové struktury, způsobíme, že nebudou schopni vyjádřit složitější myšlenku a budou odsouzeni k neschopnosti přiměřeného projevu a k nepochopení ze strany druhých. Naše myšlení se naopak odehrává pouze částečně v rovině jazykové. Tvrdit, že má někdo v hlavě holé věty, je poměrně kruté zjednodušení. Své zkušenosti s tím učinil každý, kdo se se znalostí oněch holých vět v cizím jazyce snažil domluvit v cizí zemi. Pro lidského jedince je výhodné, aby disponoval pokud možno rozsáhlými jazykovými prostředky, které mu umožní vyjádřit maximum z toho, co si vyjádřit přeje.
Doufejme, že autorem propagovaný názor o škodlivosti větného rozboru bude čtenáři chápán jen jako jeden z možných pohledů.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články