Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme komentář Tomáše Feřteka, který vyšel 22.8. v deníku Mladá fronta Dnes a věnuje se v něm otázce, jak a proč zvýšit platy pedagogických pracovníků.
Jsou vyšší učitelské platy jen lákadlem na nemalou část voličů? Je to vlastně jedno, pokud to pomůže tristní platy kantorů zvýšit.
Odhodlání premiéra Sobotky otevřít na vládě téma učitelských platů berme jako pozitivní zprávu, jakkoli je pravděpodobné, že hlavním důvodem je předvolební přestrkování ČSSD a ANO.
Platy ve školách jsou opravdu horké veřejné téma. Zaprvé proto, že učitelé v Česku jsou dlouhodobě placeni nejhůř ze všech zemí, které se považují za rozvinuté. Zadruhé to naznačuje, že přinejmenším sociální demokracie začala brát v úvahu učitele jako profesní skupinu se silným hlasem a vlivem. Nejspíš poté, co prostřednictvím dvacetitisícové petice učitelé na začátku prázdnin na poslední chvíli shodili ve Sněmovně ze stolu kariérní řád, který chystalo hned několik sociálnědemokratických ministrů školství.
A zatřetí proto, že žijeme v ekonomicky prosperující zemi, a pokud chceme, aby prosperovala i za deset let, zásadnímu zvýšení investic do vzdělávání se nevyhneme. Do mateřských, základních a středních škol investujeme zhruba o 1,5 procenta HDP méně, než je průměr vyspělých zemí (OECD). To je dlouhodobě neudržitelný stav.
Nejde jen o platy učitelů, ale obecně o investice do lidí a profesí, které jsou ve školách nutně potřeba. Ať už jde o pomocné profese, jako jsou asistenti, etopedi, školní psychologové, nebo ti, kteří by mohli zvyšovat kvalitu učitelské práce ve školách – učitelští mentoři, manažeři, kteří by sejmuli z přetížených ředitelek a ředitelů část břemene organizace a řízení a umožnili jim opravdu být pedagogickými lídry školy. Všechny dobré školy u nás jsou dobré právě a jen proto, že mají výjimečného ředitele nebo ředitelku. A takových jsou stovky. Tohle je vyzkoušená cesta, do níž se vyplatí investovat.
Co přesně by mělo ono „zvýšení platů“ znamenat? Má-li mít v nastupující konjunktuře vůbec nějaký vliv na příliv nových učitelů, a jejich nedostatek je vážný, pak učitelský nástupní plat má být třicet tisíc, běžný plat dvojnásobek toho současného, tedy něco mezi čtyřiceti a padesáti. Ředitelský plat od padesáti výš, podle velikosti školy. Jsou to jen zdánlivě nemyslitelné částky. V jiných profesích jsou běžné. A pokud tam mají zůstat běžné, musí začít být běžné i ve škole.
Argument, že učitelům by se mělo přidat až poté, co se zlepší kvalita škol, je opět mylný. Učitelské platy jsou tak nízké, že špatně zaplacení jsou i ti učitelé, kteří žádné výjimečné výkony nepředvádějí. V každé profesi je kvalita uchazečů úměrná výši nabízeného platu a atraktivitě pozice. Za současných podmínek tuhle práci dělají buď nadšenci, nebo ti, kterým těch „něco přes dvacet čistého“ za práci do půl druhé odpoledne přijde tak akorát. Chceme-li, aby takoví ve školách převažovali, jdeme správnou cestou. Pokud ne, musíme investovat do lepších lidí, kteří budou také více pracovat.
Nedá se předpokládat, že by vláda zvýšila platy opravdu razantně, ministr financi Pilný naopak považuje i dosavadní nároky resortu za přemrštěné. Ale je důležité začít ten zdánlivě maximalistický požadavek vyslovovat nahlas. A pokud se přidá i premiér, jen dobře. Začněme si zvykat.