Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Odklady omezíme, ale školy ať si poradí samy. Senátoři z novely školského zákona vyhodili podpůrná opatření

Praha, 12. června 2025 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Novelu, která měla výrazně omezit odklady a školám zaručit příslušnou podporu, včera odmítl Senát. Pozměňovací návrhy, které senátoři vznesli, zachovávají výrazné omezení odkladů, ale nepřiznávají školám potřebná podpůrná opatření, jako byli například automaticky přidělení asistenti pedagoga do 1. ročníků.

web-TZ-sablona

Takzvaná odkladová novela neprošla včerejším hlasováním v Senátu o dva hlasy. Senátoři k novele předložili několik pozměňovacích návrhů, které vzešly z ústavně-právního výboru, zatímco školský výbor podporoval původní znění novely předložené poslanci.

Oproti původnímu návrhu novely neprošly hlasováním v Senátu tři zásadní věci: 

  • zákaz propadání v 1. ročníku: tzn. že i nadále by mohli žáci v 1. třídě propadnout a opakovat ročník; toto opatření se přitom dlouhodobě ukazuje jako zcela nefunkční
  • zrušení známkování v 1. a 2. ročníku: slovní hodnocení by byla nadále jen jedna z možností, opatření přitom mělo podpořit lepší přechod žáků z mateřské do základní školy; více než v polovině zemí EU se v počátečních ročnících vůbec neznámkuje, od 1. ročníku se povinně známkuje v kombinaci se slovním hodnocením pouze ve 2 zemích, samotné známky v 1. třídě má pouze Francie; v ČR si dosud škola mohla volit slovní hodnocení nebo známky, stejně to má ještě Slovensko, Estonsko a Finsko (v posledních dvou zemích ale převažuje slovní hodnocení; detailně prezentace MŠMT)
  • asistenti pedagoga ve všech prvních ročnících s počtem alespoň 15 žáků: pokud je ve třídě alespoň 15 prvňáčků, měly mít školy automaticky nárok na asistenta pedagoga, podle senátorů by přidělení asistenta mělo ale záviset na posouzení pedagogicko-psychologickými poradnami; tento současně používaný model se ukazuje jako nefunkční zejména kvůli nedostupným a přetíženým poradnám, asistenti pedagoga byli přitom hlavní oporou pro učitele, aby zvládli příliv prvňáčků s různými vzdělávacími potřebami

Senátoři naopak souhlasili se samotným omezením odkladů nebo koncem přípravných tříd od 1. září 2029. Novela se nyní vrací do Sněmovny, kde ji buď již nestihnou poslanci projednat, a tudíž „spadne pod stůl“, nebo Sněmovna přehlasuje Senát většinovým počtem 101 hlasů nebo odsouhlasí podobu novely tak, jak ji navrhují pozměnit senátoři. 

EDUin upozorňuje na to, že odkladová novela v původní podobě byla komplexním balíčkem změn, který měl potenciál usnadnit přechod dětí z mateřské do základní školy. Zároveň její odmítnutí v Senátu ale ukázalo, že se jedná o velkou změnu v přemýšlení nejen učitelů, ale i politiků, že tato změna není dobře komunikována a že podstatě změny klíčoví aktéři nerozumí.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Zdá se, že se opakuje typická situace, kterou známe i z jiných velkých změn ve školství. Chronicky podceňujeme komunikaci a osvětu, předpokládáme, že přínos změny chápe většina aktérů a s osvětovou kampaní a praktickou přípravou terénu na změny začínáme až ve chvíli, kdy jsou zákony schválené. To je pozdě a včera se nám to velmi vymstilo.“


Kontakty pro média:

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu
miroslav.hrebecky@eduin.cz / 777 230 849

Pavel Trejbal, zástupce vedoucího komunikace EDUinu
pavel.trejbal@eduin.cz / 720 163 595

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články