Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 2. 9. – 8. 9. 2019
Krátce:
Výrok týdne: „Analyzované přechodné („náběhové“) období ukázalo, že se administrování a zajišťování podmínek pro vzdělávání žáků se SVP postupně daří. I přes zjištěné potíže školy vítají garantovanou podporu a hledají pro žáky a učitele nejvhodnější řešení. Stejně tak ale lze konstatovat řadu problémů zmíněných v této analýze, na které je třeba reagovat.“ Bývalý ministr školství a stálý spolupracovník MŠMT Stanislav Štech zveřejnil datovou analýzu společného vzdělávání po roce 2016. Součástí jsou i doporučení pro změny.
V souvislostech:
Ministr školství Robert Plaga přesvědčil dosud nejhlasitější odpůrce odložení povinné maturity z matematiky. Po jednání školské tripartity viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR, původního iniciátora zavedení této zkoušky, oznámila, že budou souhlasit s kratším odkladem. Milena Jabůrková dodala, že Plagu podporují v dalším zlepšení podmínek výuky matematiky. Právě ty stály za rozhodnutím ministra odložit povinnou maturitu z matematiky na neurčito (Seznam Zprávy). „Nemůžeme začínat tím, že maturita z matematiky je strašákem, když v rámci systému nejsme schopni poskytnout všem studentům na tuto zkoušku dostatečnou přípravu,“ řekl ministr.
Plaga považuje špatné výsledky v matematice za výsledek školního vzdělávání, nikoliv lenosti žáků. „Nemáme experimentovat s několika ročníky mladých studentů, když to není jejich chyba,” prohlásil ministr v DVTV, kde se utkal s poslancem STAN Petrem Gazdíkem (DVTV). Ten oponoval, že průmyslové svazy volají po připravenosti mladých lidí v matematice, a proto je účelné zkoušku mít co nejdříve jako povinnou. Gazdík považuje Plagovo rozhodnutí za populistické gesto. A není jediným, kdo není spokojen. „Mám pocit, že v poslední době se razí taková teorie, že máme být vstřícní k žákům, že je nemáme moc stresovat, že je má škola bavit… přece nás taky nebavily všechny předměty, které jsme na škole měli,“ řekla předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová s tím, že cítí, že maturita z matematiky má být součástí vzdělání (ČT24).
S tím, že škola nemá žáky bavit, však silně nesouhlasí sami středoškoláci. Česká středoškolská unie upozorňuje, že až třetina českých středoškoláků, nejvíce ze zemí OECD, nerada chodí do školy a 50 % středoškoláků vyjadřuje nespokojenost s obsahem výuky. Na základě těchto skutečností přichází středoškoláci s apelem na dvě témata (ČSU): zrušení povinné maturity z matematiky společně se zkvalitněním její výuky a pevnější ukotvení žákovských samospráv v zákoně. Přestože Plaga oznámil odložení povinné maturity z matematiky na neurčito, žáci středních škol stále plánují vyjít do ulic. Podle slov jejich předsedy chtějí přesvědčit i další strany a podpořit tak rozhodnutí ministra školství. Protestní pochod z parku Kampa na ministerstvo školství svolali na pátek 4. října od 15 hodin. Cílem má být jasný závazek, že si maturanti i nadále budou moci vybrat mezi cizím jazykem a matematikou. Aktuálně se necelý měsíc před konáním akce k události na Facebooku přidalo více než deset a půl tisíce lidí. Naposledy mladí lidé ve velkém počtu demonstrovali proti zavedení státní maturity v roce 2009 (iDnes). Tehdy se jich sešlo na sedm tisíc.
EDUin se též postavil za aktivní zlepšování systému: Je třeba změnit systém vyučování matematiky, zajistit dostatečnou metodickou podporu pro učitele a zlepšit vzdělávání budoucích učitelů. Bylo by neuvážlivé, aby změnám v povinných předmětech maturity nepředcházelo ověření, že výuka dokáže žáky na zkoušku dostatečně připravit. Základními principy pro rozvoj výuky matematiky by měly být individualizace vzdělávacího procesu a diferenciace pro žáky v rámci smíšených tříd. Pro lepší analýzu neúspěšnosti v matematice, ale i v dalších předmětech, ovšem chybí kvalitní a veřejná data. CERMAT jako organizátor zkoušek sice zveřejňuje agregované výsledky a umožňuje zobrazení podle škol, nicméně odmítá publikovat maturitní data s deskriptory pohlaví maturantů nebo oborů, na nichž žáci studovali. Pro lepší pochopení neúspěchu by se také hodila shrnutí špatných odpovědí. Ta by mohla osvětlit, nejen v jakých úlohách žáci chybují, ale také proč.
Proto EDUin vydal detailní analýzu současného stavu, kdy při porovnání procesu zveřejnění dat kolem maturitní zkoušky a jednotných přijímacích zkoušek dokazuje nerovnoměrnosti, které CZVV usvědčují z nerovného přístupu a deficitu transparentnosti. Zároveň vyvrací častý argument o nemožnosti zveřejnění anonymizovaných dat s odkazem na ochranu osobních údajů.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: