Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text Oldřicha Botlíka, který uvažuje nad tím, jak by měl Cermat napravit negativní dopady, které mohly letošním maturantům způsobit úlohy 17, 19 a 30 v maturitním testu z češtiny. Na závadnost úloh upozornil češtinář Jiří Lukáš mimo jiné v textu O chybách v maturitním didaktickém testu z češtiny.
Na závadnost úloh 17, 19 a 30 letošního maturitního testu, které nejsou v souladu s Katalogem požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky z ČJ, upozornil pan Jiří Lukáš, učitel češtiny na jednom brněnském gymnáziu. Učinil tak ve svých podnětech Cermatu a Nezávislé odborné komisi ministerstva školství (NOK), v Lidových novinách dne 27. května a nedávno také přímo na EDUin.cz. Jeho podněty zatím nevedly k nápravě. Cermat reagoval mimoběžně, jak je jeho zvykem. Druhý podnět uvízl na stolech pracovnic oddělení všeobecného vzdělávání MŠMT. Členům NOK ho až do data jednání komise nepředaly a znemožnily tím řádný výkon její činnosti, kvůli níž (snad) byla ustavena. Komise má totiž mimo jiné akademicky rigorózně posoudit sporná místa v testu a v případě jakýchkoli pochybností rozhodnout ve prospěch žáků.
Blíží se datum 28. června 2021, kdy vyprší lhůta k podání žádosti o přezkoumání výsledku maturitní zkoušky. Podívejme se proto, kolika maturantům poskytují vadné úlohy legitimní důvod, aby žádost podali. Budeme brát v úvahu pouze ty žáky, kteří v testu neuspěli, ovšem natolik těsně, že kdyby v úlohách 17, 19 a 30 získali plný počet bodů, maturitní test by složili úspěšně. Bodové dotace těchto úloh činí 1 bod, 1 bod a 4 body.
Jiná náprava nedostatků úloh 17, 19 a 30 než přiznání plného počtu bodů totiž není možná. Kdyby například Cermat rozšířil počet správných položek u výběrové úlohy 17 z jedné na skutečně správné tři, šlo by o formát úlohy, který Katalog požadavků nepřipouští. V úlohách 19 a 30 je jakýkoli dodatečný pokus o nápravu nesouladu s Katalogem vyloučen absolutně: řečeno s klasikem, tyto skvrny nelze odstranit bez porušení podstaty látky.
Matematicky je v zásadě jedno, zda MŠMT vypustí tyto úlohy z hodnocení a sníží hranici pro složení testu o 6 bodů, anebo změní dosavadní bodový zisk každého maturanta ve zmíněných úlohách na maximální hodnotu a hranici zachová.
Poprvé v historii státní maturity bylo letos možné zjistit počty žáků osudově postižených chybou v testu ještě před vypršením lhůty pro podání odvolání. Zasloužila se o to novela školského zákona, po níž přibyl nový paragraf 183d. Ten Cermatu nařizuje, aby do 14 dní od předání výsledků školám podrobná data anonymizoval a zveřejnil. Cermat to letos zvládl dokonce o několik dní dříve.
A jaké jsou výsledky výpočtu, který se týkal 65 870 prvomaturantů a 2 984 ostatních maturantů? Pokud by testové úlohy 17, 19 a 30 byly uznány za defektní, prospělo by navíc 2 902 žáků, mezi nimiž 2 586 skládalo zkoušku poprvé.
Řada lidí včetně mě už mnohokrát konstatovala, že když Cermat udělá chybu v testu, nic hrozného se neděje. Zásadní problém ovšem nastává, když chybu vytrvale popírá. V tomto případě už by to bylo opravdu trapné a neúnosné, ovšem pro pořádek jsem výpočty provedl i pro dílčí možnosti, v nichž by k nápravě došlo v menším rozsahu (pouze pro jednu úlohu, případně pro některou jejich dvojici).
Přeji všem maturantům postiženým závadnými úlohami 17, 19 a 30, aby k nápravě došlo buď „z moci úřední“, nebo kladným vyřízením jejich žádosti. Zkušenosti ukazují, že jinak (tj. soudní cestou) se náprava opravdu vleče. O to je ovšem dosavadní ledabylý postup schvalovacích komisí nezodpovědnější.