Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Proces učení je velmi zajímavý. Je potřeba si dávat otázky, které nás vedou k zamyšlení. Jak funguje mozek při učení? Co nám může v procesu učení pomoci? Jak mohu využít klíčová slova? Jak si lépe pamatovat, přemýšlet? Jak funguje oko při čtení a jak tuto znalost využít?
A jak podpořit myšlení v souvislostech a proč je to důležité ?
Již v 50-tých letech minulého století se R. Feuerstein zabýval otázkou, jak je možné, že některé děti, ale i dospělí selhávají v procesu učení. Často naráží na vědecké, abstraktní pojmy, jakou jsou například: druh, vzor, vzorec. Někteří se naučí novým dovednostem, ale druhý den nebo i za několik hodin tyto dovednosti ztrácejí. Co to způsobuje? Čím to je? Někdy tak dalece, že se zdá, jako by se nikdy s těmito informacemi a dovednostmi nesetkaly. Jsou děti, které se něčemu naučí, ale nedovedou naučený poznatek aplikovat v nové situaci.
Děti, ale i dospělí, kteří se nejsou schopni učit ze zkušeností, naráží na tzv. deficity v kognitivní oblasti. Nenaučili se myslet v souvislostech. Nejsou schopni se poučit ze svých chyb. Tyto děti, ale i dospělí jsou tedy neúspěšné ne proto, že by nebyly dostatečně inteligentní, ale proto, protože některé jejich poznávací funkce nejsou dostatečně rozvinuty. Naráží na problémy – plánování, promyšlení strategie, nedovedou strategii změnit, i přesto, že je to v dané chvíli výhodné. Důležité je to, že se vhodnými postupy, cvičením, vedením dají tyto kognitivní funkce rozvíjet.
Jaké jsou tedy možnosti, cvičení, otázky, které myšlení v souvislosti podporují?
Existuje přímo Instrument – pracovní list – „Uspořádání bodů“. Cílem není list vyplnit, používá se jako nástroj. Pomocí tohoto nástroje a člověka, (který zná principy FIE – umí například klást otázky, dávat podněty k zamyšlení), se postupně zlepšuje právě myšlení v souvislostech.
Jak můžeme podporovat myšlení v souvislostech bez tohoto nástroje?
Lze to. Cvičení, která mají cíl, vhodný podnět. Tato cvičení, hry se mohou stát součástí výletu, rozhovoru, každodenního života. Ze zkušenosti a praxe vím, že děti tento styl učení baví.
Uvádím některá praktická cvičení
Příklad vět, které vymýšlely samy děti.
„Máme mezeru. Doma mají jídlo. Máme medvěda daleko. Zítra radši šijeme. „
Opět ukázky příběhů dětí:
„Dnes se Eva a Adam jedou učit tábořit. Na angličtinu učitelka Agnes seděla“.
Další možné cvičení je kladení otázek. Jedna z velmi zajímavých otázek, který je cílená na myšlení v souvislostech.
Co mají společného žába a raketa?
Uvádím odpovědí dětí i dospělých
Čo má spoločné žaba a rareta?
Tak s minimálnou pomcou (v jednom bode) som prišiel na:
-vedia sa odlepiť od zeme
-môžu mať rovnakú farbu
-sú určitým spôsobom zriedkavé (žaba je obojživelník a tie sú ohrozené,raketu nevidíš každý deň)
-majú v slove 2 A
-sú v ženskom rode
-skloňujú sa podľa vzoru žena
-sú v kontakte so sieťou (proti tomu aby žaby nachodili na cestu(kôli tomu sú ohrozené) dávajú také siete a tenisová raketa to už vieš😉)
Ale na viac už nemám čas napíšem na budúce. A len tak pre info trvalo mi to 15 min.
Oboje letí ve vzduchu, pro pohyb musí nahoru, když se vyvine dostatečná síla, oboje letí, start vzletu, míří k výšinám, oboje končí na A, raketa letí vysoko, žába skáče vysoko.
Souvislosti můžeme hledat ve všech oblastech – například :
Jak spolu souvisí hlásky a abeceda, podstatná jména a jména přídavná?
Jak spolu souvisí celé číslo a desetinné?
Doporučuji vyzkoušet.
U diagnóz, jako je Aspergerův syndrom, Autismus, ale i ADHD (kde je potřeba dítě vést k tomu, aby vnímalo příčinu –důsledek (opět souvislosti) je to velmi vhodné a z vlastní zkušenosti vím, že tato podpora pomáhá nejen v učení, ale i v orientaci ve světě.
Přeji vám hodně trpělivosti a kreativity opři hledání souvislostí.
Literatura k tématu
T. Buzan – Používejte hlavu
B. Sindelárová – Deficity kognitivních funkcí
J.Holt – Jak se děti učí, Proč děti neprospívají
R. Feuerstein, přeložila Ph.Dr. V. Pokorná – Myslet nahlas, mluvit nahlas
D. Siegel – Trénink mozku pro děti
Petra Dočkalová je lektorka a pedagožka, která se zabývá metodou Reuvena Feuersteina Zprostředkované učení. Pro EDUin k tomuto tématu napsala sérii článků, najdete je ZDE.