Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Proč státní přijímačky nesplní, co slibovaly

6. 5. 2015
EDUin
fertek

A proč je to dobře.

Máme za sebou první pilotní testování státních přijímaček na střední školy. Na osmiletá a šestiletá gymnázia i na všechny čtyřleté maturitní obory. Souběžně s tím připravuje ministerstvo školství pravidla, jakou mají mít tyto přijímačky váhu a jak s nimi mají školy zacházet. Naostro by měly být spuštěny od jara 2016. Zatím jsou výsledky vlastně lepší, než bylo možné před rokem dvěma očekávat. S drobnou výhradou, že to, čím ministr Chládek jejich zavedení obhajoval, tedy méně neúspěšných u maturit a více dětí na učilištích, pravděpodobně nesplní.

Nejdříve to pozitivní. Testovalo se ve středu a čtvrtek (15. a 16. dubna), hned po víkendu byly k dispozici výsledky a na stránkách CERMAT si každý mohl stáhnout testová zadání a klíče správných odpovědí. Slušný výkon. Pravda, hned další dva následující dny nebyl ten odkaz funkční, tedy pro jistotu nabízíme i alternativní úložiště.

Testy samy byly bez zásadních chyb (pár menších se našlo). Test z matematiky obsahoval kromě převahy poněkud počtářských úloh i pár úloh postavených na přemýšlení. Podobně to bylo u češtiny. Tam převažovaly požadavky na znalosti pravopisu a terminologie, ale test obsahoval i čtenářské úlohy. Nebyl náročný ani tak věcně, ovšem nebylo úplně snadné se pročíst tím množstvím zadání.

Formálně byly úlohy velmi podobné úlohám státní maturity (obé dělá CERMAT). S trochou nadsázky by se dalo říct, že se čeština u přijímaček obtížností zase tak moc nelišila od didaktického testu státní části maturity. Ale podle výsledků neměli žáci s testy z češtiny pro čtyřleté studium žádné větší problémy (neúspěšnost okolo 11%).

Souhrn výsledků si můžete prohlédnout v této ministerské prezentaci. Průběh křivek pro jednotlivé typy škol je víceméně předpokládatelný.  Ukazují, že testy rozřadily žáky docela plynule, tedy mohou sloužit ředitelům jako pomůcka k tomu, koho přijmout. Nejpodstatnější ale na celém vývoji okolo státních přijímaček je, že pro ředitele či ředitelku školy je státní test opravdu jen pomůcka.

Je na něm, jakou váhu bude mít v přijímacím řízení a může si k němu doplnit vlastní požadavky. Další specializovaný test, pohovor, talentové zkoušky. A na něm také je, kde si stanoví minimální hranici úspěšnosti. Ta doporučená byla (při maximálně dosažitelných 50 bodech v každém testu) u matematiky 10 bodů a u češtiny 20 bodů.

Proč je to důležité? Testy ověřují učivo, tedy fakticky ne to, co je ve škole důležité a co nakonec obvykle rozhoduje o našem úspěchu či neúspěchu v životě. Fakt, že přijímačky nebudou jen státní test, ale školu od školy i něco jiného navíc, omezí riziko, že se základní školy soustředí ve vyučování jen na to, co je v testech.

A možnost ředitele určit hranici neúspěchu zase sníží riziko, že k maturitnímu studiu nebude mít přístup někdo s třeba jen jednostranným talentem (skvělý v češtině, slabý v matice či naopak), případně někdo, kdo největší pokrok udělá až na střední škole (to platí například o některých romských studentech). Že takových je dost a z výsledků v devítce těžko soudit na výsledky u maturity, to vám potvrdí mnohý ředitel.

Takže ona výtka zmíněná v úvodu vlastně není úplně výtka. Ano, státní testy nesníží počet neúspěšných u maturity. Ostatně ani nemohou; vědí to i v CERMAT a lze to doložit na číslech. A stejně tak nepřesune významnou část žákovské populace na učiliště. Pokud chceme, aby se děti zajímaly o manuální profese, pak na to budeme muset jít jinak. V obou případech je třeba říct, že je to dobře a že cesta, kterou ministerstvo nakonec zvolilo, sice mnoho nepomůže, ale také mnoho neškodí. Jen učitelé mají o něco více práce. Jako obvykle.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články