Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Ředitelé debatovali o tom, jestli ještě existuje reforma školství

6. 10. 2015
EDUin
18423469106_aa51a4f5ee_z

Nabízíme zápis a zvukovou nahrávku z debaty na téma aktuálního stavu reformy školství. Proběhla na začátku září v rámci večerů v EDUpointu na pražském Staroměstském náměstí. Debaty se zúčastnili Zdeněk Brož, ředitel ZŠ Jana Malíka v Chrudimi, Zdislava Nováková, ředitelka ZŠ Satalice a Vít Beran, ředitel ZŠ v Kunraticích. Kromě přehledu hlavních témat si můžete poslechnout i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE.

Hlavní myšlenky z debaty:

  • Pro zúčastněné ředitele bylo odstartování reformy v roce 2005 jednak impulsem ke změně, jednak možností dělat oficiálně to, co do té doby bylo nutné dělat skrytě a na zapřenou.
  • I v případě, že ji učitelé nevítali, byla to příležitost pro stmelení pedagogického sboru.
  • Hlavním nedostatkem reformy byla nedostatečná podpora škol, a především nepřipravenost učitelů na změnu. Změna jim byla vnucena, často nechápali její smysl.
  • Ke změně došlo na příliš malém počtu škol, pravděpodobně jen v řádu procent. Proto reformu nelze považovat za skutečně systémovou změnu. Některé školy ji využily, ale většina jich změny odmítla.
  • Na chodu reformy se negativně podpisuje častá změna ministrů a ministryň. Impulsy, které se k ředitelům dnes dostávají, jsou často dalším změnám spíše na překážku.
  • Přítomní ředitelé se ve svých školách snaží i dál provádět změnu, ale přestali se spoléhat na pomoc státu a ministerstva.
  • Současný stav – činnost inspekce, výběrová šetření postavená na testování věcných znalostí a další kroky ze strany státu podle nich proměnu škol spíše komplikují, než by ji umožnovaly a podporovaly.

 

O čem se mluvilo:

  • Inspekce dodnes kontroluje především formální náležitosti reformy, soulad mezi úředními dokumenty, ne reálný stav výuky a její proměnu (Zdeněk Brož).
  • Tvorba školního vzdělávacího programu není nic jiného než dohoda učitelů na jedné škole, jak budou společně učit.
  • Reforma ve skutečnosti nebyla, není a nebude. Konala se jen na malé části škol, které se pro ni rozhodly, ale rozhodně nešlo o skutečně masovou, systémově řízenou proměnu (Zdeněk Brož).
  • Nařízené změny z centra ne každému vyhovují. Raději je děláme podle vlastního uvážení. Nevyhovuje mi například z centra nařízená hromadná inkluze (Zdislava Nováková).
  • Pokud by měla být reforma úspěšná, muselo by jí předcházet důkladné vzdělávání učitelů, aby chápali, v čem jim může pomoci, aby ji opravdu chtěli. Takhle nechápali, proto se jí bránili.
  • Rámcový vzdělávací program, který jsme před lety viděli jako velmi progresivní, je pro nás už dnes zastaralý dokument, zralý na změnu (Zdeněk Brož).
  • Pokud učitelé rozumí smyslu změn, jsou sami iniciátory průběžné proměny školy (Vít Beran).
  • Je třeba mít pochopení i pro rezervovaný postoj učitelů a ředitelů. Často se jim nedostává informací o tom, proč vůbec navržené změny probíhají. Proto často raději čekají, jestli si je ministerstvo přece jen nerozmyslí (Zdislava Nováková).

 

Celou nahrávku v délce 1 hodiny 45 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

K textu je připojeno ilustrační foto z Akvária k jinému tématu.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články