Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Společně s RVP je třeba už začít řešit i proměnu JPZ. Školy potřebují vědět, jak budou testy vypadat

IMG_5629 (1)

Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Ministerstvo školství chce do konce tohoto roku schválit nový Rámcový vzdělávací program pro základní školy. Ty mají podle něj začít plošně učit v 1. a 6. třídě v roce 2027/2028. Ministerstvo by mělo v dohledné době zadat Cermatu také vývoj nových testů pro jednotnou přijímací zkoušku.

Rodiče často posuzují kvalitu základních škol podle úspěšnosti jejich žáků u jednotné přijímací zkoušky. Existuje kvůli tomu tlak na učitele, aby se ve výuce řídili především tím, jak vypadají testy a připravovali na ně žáky. 
 
Pokud má dojít k opravdové proměně výuky na základních školách, jak si autoři nového RVP kladou za cíl, musí podle EDUinu dojít i k proměně jednotných přijímacích zkoušek. Současné testy jsou postaveny do značné míry na konkrétním učivu, které ale není pro školy závazné. Do budoucna by měly, stejně jako RVP, klást větší důraz na kompetence a gramotnosti. Učivo má být jen prostředkem a ne cílem učení. Testy postavené zejména na zvládnutí konkrétních gramotností známe například z mezinárodního testování PISA.
 
Důležité bude načasování.Nové přijímací zkoušky by měl Cermat začít připravovat hned, jak bude nové RVP schválené. Školy potřebují jistotu, že se budou nové RVP a testy u přijímacích zkoušek vzájemně doplňovat. Týká se to zejména druhého stupně základních škol. 
 
Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Školy začnou v šestých třídách podle nových školních vzdělávacích programů (které vycházejí z nového RVP) učit v září 2027. Aby mohly ŠVP v klidu připravit, měly by mít alespoň základní představu o podobě nových testů a o tom, kam se testování bude ubírat. Testy by pak měly být připravené pro pilotáž ve chvíli, kdy školy začnou podle nového ŠVP učit. Cermat ale potřebuje dostat od MŠMT jasné zadání a bylo by zároveň vhodné, aby byl harmonogram prací veřejný.”
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články