Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Škola se mění a s ní nároky na profesní přípravu učitelů

28. 2. 2014
EDUin
skolameni_z

Americký výzkumný institut IFTF (Institute for the Future) nedávno publikoval studii, která ukazuje, kudy se bude ubírat vzdělávání v následujících deseti letech. Změny ve vzdělávání dětí se promítají i do nároků na pedagogy. Otázka, jak na tyto nároky učitele připravit, je aktuální i v souvislosti s probíhající debatou o potřebné kvalifikaci českých učitelů. Původní článek v angličtině si můžete přečíst ZDE, starší blog  Bořivoje Brdičky věnovaný hodnocení kvality učitelů ZDE.

Škola už není výhradním zdrojem vzdělání. Žákům a studentům se nabízí řada jiných příležitostí se něčemu naučit, od volnočasových aktivit po on-line zdroje a hry. V důsledku toho se proměňuje i role pedagogů, kteří už nejsou autoritou, jež zná všechny správné odpovědi. Jejich význam pro výuku však neklesá, naopak. Coby průvodci světem poznávání jsou tím, kdo žáky učí orientovat se v množství informací, zasazovat je do souvislostí a smysluplně si vybírat z dostupných vzdělávacích možností.

Kdo ukazuje cestu, musí se sám orientovat

Uvedené změny kladou na učitele a učitelky enormní nároky. Aby jim mohli dostát, potřebují se naučit, jak si v nové roli počínat. Pedagogické a učitelské fakulty však budoucí učitele na úlohu průvodce a facilitátora zatím připravují spíš výjimečně, i když jsou si změny role pedagoga dobře vědomy.  Adepti učitelství si tak nemohou osvojit smysl pro odpovědnost za vlastní vzdělávání, který by měli pěstovat u svých žáků.

Podle výzkumu IFTF bude slábnout význam transmisivního modelu. Přednášky si zachovají své místo, ovšem pouze jako jeden z možných vzdělávacích formátů, vedle učení prostřednictvím spolupráce na projektech a individualizovaného vzdělávání. Důležitější než známky bude průběžná zpětná vazba, schopnost sebehodnocení a dovednost propojovat poznání nabyté v lavicích i mimo školu.

Ani těmto přístupům se naše pedagogické a učitelské fakulty příliš nevěnuji a studenti učitelství málokdy zažijí jinou než frontální výuku. Někteří stávající učitelé a absolventi si tento deficit uvědomují, sledují trendy a potřebné dovednosti si doplní mimo fakulty, jiní učí zavedeným způsobem a změny ve světě vzdělávání zatím ignorují.

Od titulu k uznávání kompetencí

Fakulty se jistě budou vyvíjet a na trendy reagovat. To nic nemění na tom, že – stejně jako v jiných oborech – poznatky nabyté na vysoké škole samy o sobě k úspěšnému vykonávání učitelské profese nepostačí. Nezbytné jsou dovednosti osvojené mimo školu: v praxi, na kurzech, nebo i v jiném oboru. Řada kompetencí je totiž přenositelná napříč profesemi, kupříkladu schopnost učit se, pružně reagovat na změny, komunikovat s lidmi, vést tým nebo využívat moderní technologie.

Podle výzkumu IFTF se zaměstnavatelé budou stále víc řídit tím, co má uchazeč za sebou, jaké zkušenosti a dovednosti může doložit, protože o mnoha z výše uvedených dovedností žádný diplom nevypovídá. Zkušenost s podobnou prací, o jakou se zájemce uchází, bude podstatnější než akademický titul. Otázkou bude, jak tyto zkušenosti a dovednosti spolehlivě doložit.

Prostupnější systém namísto jednotného studia

Této otázce se nevyhneme ani u nás. Setkáváme se s ní v souvislosti s problémem „nekvalifikovaných“ učitelů. V mnoha případech se jedná o lidi s jedním nebo dvěma tituly, kteří mají za sebou léta praxe a pedagogické vzdělání si doplnili mimo fakulty. Tyto kompetence však současný zákon neuznává.

Český systém profesní přípravy pedagogů však zatím není schopen produkovat učitele a učitelky připravené na složitý svět vzdělávání a jeho rychlé změny. Průvodcem po světě vzdělávání může být jen takový učitel nebo učitelka, kteří se v něm sami výborně orientují. Stírání hranic mezi školou a jinými zdroji vzdělávání bude sílit a udržet si pozici výhradního zdroje odborné přípravy učitelů bude pro fakulty čím dál obtížnější.

Lepším řešením než úzce vymezené požadavky na kvalifikaci učitele by byla větší prostupnost a flexibilnější nabídka vzdělávání. Ta by zájemcům umožnila profesní rozvoj s ohledem na vývoj v oboru a jeho kombinování se vzděláváním mimo vysoké školy. K tomu však potřebujeme požadované kvality a kompetence učitele definovat a najít způsob, jak je vyhodnotit. Současná situace učitelů bez diplomu ukazuje, že samotný papír dokládající absolutorium jako hlavní měřítko nepostačí.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články