Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Slovensko zapojilo do reformy kurikula rozsáhlé ověřování na základních školách. Inspirujme se

IMG_3409 (1)

Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Slovensko aktuálně prochází stejně jako my reformou národního kurikula. Časově je ale o několik kroků napřed. Slováci již svoje kurikulum schválili a tvorba školních vzdělávacích programů je v plném proudu. EDUin vybírá několik úspěšných kroků, kterými stojí za to se v českém prostředí inspirovat při implementaci RVP na základních školách.

Východiska reformy na Slovensku i proces vzniku kurikula pro základní školy a jeho implementace do škol je českým podmínkám hodně podobný. EDUin vybírá několik kroků, které by stálo za to uplatnit i u nás.

  1. Tvorbu školních vzdělávacích programů pilotují školy, jejich počet se postupně navyšuje, zkušenosti se sbírají. Jestli je národní kurikulum dobře nastavené a jakou podporu školy budou potřebovat, pilotovalo v první fázi 40 základních škol. Na konci tohoto roku přibude dalších 200 škol a příští rok by s novým RVP mělo pracovat 30 % všech základních škol na Slovensku. Zpětná vazba se sbírá a vyhodnocuje.
  2. V blízké budoucnosti se automaticky počítá s úpravou národního kurikula na základě zkušeností z pilotáže. Zkušenosti pilotních škol poslouží jednak k tomu, aby se v horizontu několika let mohl upravit národní dokument. Nepůjde o zásadní koncepční změny, ale prostor pro změnu dílčích věcí, které školám při tvorbě ŠVP vadily. Slováci v tom nevidí problém, ale spíš příležitost, jak kurikulum přiblížit potřebám terénu. Zároveň získávají informace, kde a jakou podporu školy při tvorbě ŠVP a výuce potřebují.
  3. Průběžně se ověřuje model testování. Žáci z pilotních škol budou testováni a jejich výsledky se porovnají s výsledky žáků na těch školách, které učí podle původního kurikula. Zkušenosti se vyhodnotí a mohou mít zpětný ráz na podobu testů a na podporu pro školy.
  4. Plány implementace jsou veřejné a přizpůsobené různým cílovým skupinám. V podobě srozumitelných infografik jsou veřejně dostupné plány implementace pro učitele/ředitele, vzdělavatele i rodiče
  5. Komunikace s veřejností probíhá intenzivně a je šita na míru cílovým skupinám. Odborná i širší veřejnost má k dispozici řadu různých formátů s informacemi o podstatě kurikulární reformy a odpovědi na časté dotazy. Pro rodiče například vznikl komiks, učitelé mají k dispozici materiály, jak o reformě mluvit s rodiči na třídních schůzkách. Slováci se také zajímali o časté obavy učitelů a rodičů i o to, jak reformu vnímají – sledovali sociální sítě a potom názory veřejnosti na reformu zohlednili při přípravě obsahu propagačních materiálů. Veřejná je také mapa pilotních škol.

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Z komunikace se slovenskými odborníky víme, že český tým z MŠMT se o slovenskou inspiraci zajímá a to je dobře. Na české implementaci se pracuje, nebylo by ale od věci se inspirovat dobrou praxí ze zahraničí. Náš RVP například nemusí být kamenný dokument, který letos schválíme a znovu se na něj podíváme za 20 let. Slováci nám ukazují, že některé věci je možné upravit na základě pilotáže a není to žádný zásadní problém. Dokonce s tím přímo počítají.”

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články