Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: „Česká republika nepotřebuje víc učňů,“ říká expertka z OECD

16. 6. 2014
EDUin
IMG_7062

Tématem Kulatého stolu SKAV a EDUin byla Strategie 2020, kterou má vláda projednávat ještě v červnu. V diskusním panelu zasedla Anna Pons, expertka OECD na vzdělávací politiku.

Praha 17. června – Strategie 2020 je zásadní dokument, který určí směr vzdělávání v České republice na příštích několik let. Kulatý stůl SKAV a EDUin se zaměřil na přínosy tohoto materiálu i na to, co v něm chybí. Ukázalo se, že je třeba vyřešit problém selekce v českém školství, mimo jiné i v souvislosti s vysokým podílem žáků, kteří nastupují na střední odborné školy a učiliště.

Anna Pons se ve svém vystoupení soustředila na čtyři hlavní témata: rovnost a kvalita, příliš časná selekce, význam předškolního vzdělávání a odborná příprava. Poukázala na to, že Česká republika je v OECD na druhém místě v podílu žáků, kteří navštěvují střední odborné školy nebo učiliště.

Podle OECD je žádoucí, aby střední školství bylo zaměřené všeobecně. Na tom, že mladí lidé na odborných školách a zejména učilištích nezískávají dovednosti potřebné pro uplatnění na pracovním trhu, se shodli odborníci v celém panelu. Uváděli při tom, že absolventi SOŠ a SOU se nedokážou adaptovat na proměnlivé požadavky trhu práce a samostatně řešit problémy.

Současný systém v České republice je navíc velmi neprostupný a absolventi středních odborných škol a učilišť mají malou šanci si vzdělání doplnit nebo pokračovat ve studiu na vyšším stupni. Podle Jany Strakové, další členky panelu, je problémem i přílišná specializace (na učilištích se vyučuje 300 různých oborů).

Podle Anny Pons tedy není nutné zvyšovat v ČR počet absolventů středních odborných škola a učilišť. Naopak je třeba, aby možnost studovat všeobecně zaměřenou střední školu byla otevřená více zájemcům a žáci mohli snadněji přestupovat mezi jednotlivými vzdělávacími proudy a přizpůsobit se aktuálním požadavkům pracovního trhu.

Shrnutí hlavních sdělení Kulatého stolu a audiozáznam najdete ZDE.

Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání na PedF UK řekla: „Nejdůležitějším tématem je budoucnost odborného vzdělávání. V České republice máme zhruba 300 oborů na úrovni 3C, tedy na úrovni nematuritního vzdělávání. V jiných zemích jsou tyto obory na úrovni 3B, takže tam existuje přímá návaznost na terciární vzdělání. Pro uplatnění absolventů je nutné, aby škola vybavila absolventy obecnými kompetencemi a zároveň jim zajistila odbornou přípravu v praxi. V současné době však máme příliš mnoho specializovaných oborů a chybějí obecné kompetence. Tento problém Strategie 2020 do detailu neřeší a neexistuje v tom ani shoda mezi jednotlivými aktéry.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články